پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۴۵۱۶۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶
یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: مشکلات اقتصادی که از سه ماهه چهارم سال 96 رخ داد ناشی از رقابت و یا تسویه حساب ها میان اقتصاد شفاف و ذینفعان و سیاسیون اقتصاد غیر شفاف و یا زیرزمینی است.

شعار سالعباس هشی، کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص شرایط اقتصادی پیش آمده برای کشور و عامل اصلی آن اظهار داشت: کشور ما از ابتدا فاقد برنامه مدون اقتصادی بوده و وضع پیش آمده ناشی از عدم عدم شفافیت مالی در نهادهای مختلف کشور است.

وی با بیان اینکه مقصر اصلی نبود شفافیت اقتصادی در کشور سه قوه قضائیه، مجریه و مقننه هستند عنوان کرد: هر سه قوه طی سه دهه اخیر از اجرای وظایف خود و همچنین اصل 49 قانون اساسی که مبارزه با فساد است شانه خالی کرده اند؛ طی این سه دهه ده ها حکم حکومتی از سوی امام خمینی به عنوان بنیان گذار انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری برای مبارزه با فساد ابلاغ شده است که این سه قوه نسبت به اجرای آنها بی تفاوت بوده اند.

مشکل اقتصاد ما از نبود شفافیت است

این کارشناس مسائل اقتصادی ضمن تأکید بر این نکته که زیر بنا و موتور مبارزه با فساد شفافیت است بیان داشت: دو سال پیش رهبری هم در این مساله تذکراتی دادند که البته قوای سه گانه کمتر به تذکرات ایشان توجه کردند. سال 95 سال اقدام و عمل نامگذاری شد.

این استاد دانشگاه همچنین گفت: وقتی شفافیت از اقتصاد می رود یعنی اقتصاد ما یک اقتصاد زیر زمینی و شبه دولتی است؛ مبنای اقتصاد دولتی کاهش خصوصی سازی، کاهش بنگاه داری و کاهش تصدی گری بوده است؛ وقتی یک اقتصاد خصوصی سازی می شود یعنی نباید به شبهه دولتی ها، نهادها و ... کار اقتصادی واگذار شود.

هشی با انتقاد از واگذاری ها به برخی نهادها و دستگاه ها در کشور عنوان کرد: این کار عملاً اقتصاد را وارد یک فضای غیر شفاف می کند یعنی برخی در کنار فعالیت های اقتصادی، مالیات خود را نمی پردازند و از رانت استفاده می کنند.

وی افزود: مشکلات اقتصادی که از سه ماهه چهارم سال 96 رخ داد ناشی از رقابت و یا تسویه حساب ها میان اقتصاد شفاف و ذینفعان و سیاسیون اقتصاد غیر شفاف و یا زیرزمینی است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه اقتصاد غیر شفاف اوضاع اقتصادی کشور را به هم ریخته است عنوان کرد: در اثر این اقتصاد غیر شفاف است که کسی نمی داند این مقدار ارز، سکه و طلا توسط چه فرد یا افرادی خریداری شده است. اتفاقات اخیر در اقتصاد کشور یک فاجعه بود که زندگی مردم را به هم ریخت.

مخارج زندگی مردم یک شبه 3 برابر شد

این استاد دانشگاه عنوان کرد: معیشت اقتصادی تا جایی به هم ریخت که مردم شب خوابیدند و وقتی صبح بیدار شدند دیدند که خرج زندگی آنها 20 درصد بالاتر رفته است و به مرور طی چند ماه گذشته همه هزینه ها 3 برابر شد.

هشی ضمن انتقاد از سیاست های غلط دولت تصریح کرد: هرکس از مردم که به حرف دولت گوش داده و پول های خود را پس انداز کرده بود متضرر شد مردم پول های خود را پس انداز کرده و در اختیار بانک ها قرار دادند اما ارز ریال آنها چند صد برابر کمتر شد و قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرد.

شرایط اقتصاد امروز یک توطئه اقتصادی است

وی با بیان اینکه شرایط اقتصاد امروز یک توطئه اقتصادی است تصریح کرد: فاجعه ای که امروز در اقتصاد به وجود آمده حل شدنی است؛ ما از سال 58 تا کنون تحریم بوده ایم که شدت تحریم ها کم و زیاد شده است اما هیچگاه اینگونه معیشت زندگی مردم به هم نریخته است.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: در شرایطی که هنوز آمریکا هیچ تحریمی علیه ایران اعمال نکرده است اما عده ای از دولتمردان پیشواز تحریم ها رفته اند؛ اما پیشواز رفتن هم حد و حدودی دارد نه اینکه عرصه زندگی مردم هر روز تنگ تر شود.

اعتماد مردم به سه قوا بسیار کمرنگ شده است

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه اقتصاد غیر شفاف اعتماد مردم به سه قوه را کمرنگ می کند تصریح کرد: مردم دیگر به قوه قضائیه، دولت به عنوان قوه مجریه و مجلس به عنوان قوه مقننه از دست داده اند؛ در جریان استیضاح برخی از وزرا مشخص شد که استیضاح وزرا تنها یک شو بوده و بده و بستانی میان مجلس و وزرای دولت است.

هشی در ادامه افزود: این بی اعتمادی تا شرایطی پیش رفته است که مردم حق خود می دانند برای آنکه ارزش پولشان کمتر نشود به سمت بازار سکه و ارز رفته و پول خود را تبدیل به سکه یا ارز کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان این مشکل را حل کرد اظهار داشت: حل مشکلات اقتصادی امروز در گرو وفاق ملی در کشور است. اوج تحریم ها در دهه 60 بود ولی هیچ اتفاق این چنینی برای ارز یا طلا رخ نداد چرا که دولت و ملت به صورت یک پارچه عمل کردند و مردم با اعتماد به دولت هرچیزی را به اندازه نیاز خود می خریدند و احتکار در کار نبود.

تصمیمات یک شبه دولت زندگی مردم را سخت کرده است

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه افزود: یک شبه تیم اقتصادی دولت قیمت ارز رسمی کشور را 20 درصد بالا می برد که این به معنای کاهش ارزش پول ملی است؛ این دولت همان دولتی است که افزایش قیمت بنزین را ساعت 12 شب اعلام می کند که جایگاه داران بنزین نتوانند سوء استفاده کنند.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: همین دولت یک شبه قیمت ارز را اعلام کرد که قیمت کالاهای وارداتی یک شبه گران شد؛ اگر کسی چیزی در انبار خود داشت و می فروخت باید با قیمت گران تر تهیه می کرد و همین مساله منجر به هرج و مرج در بازار شد.

هشی با بیان اینکه دولت یک شبه 60 درصد قیمت لبنیات را افزایش داد اما گزارش های میدانی حاکی از افزایش بیش از 60 درصدی قیمت لبنیات در کشور است. هزینه‌های زندگی مردم در مدت کوتاهی 3 برابر شده و همه این اتفاقات به ضرر بخش عمده ای از مردم و نفع تعداد محدودی است.

وی در ادامه افزود: این عده اندک تیم مهندسی دولت که تصمیمات یک شبه اتخاذ می کنند همان هایی هستند که در جریان افزایش قیمت بنزین اجازه ندادند پول بنزین به جیب جایگاه داران برود؛ چطور این افراد تصمیمات خود را بدون در نظر گرفتن مردم انجام می دهند؟

رئیس بانک مرکزی را عوض کردند اما دلار باز هم بالا رفت؛ این یعنی فردی روی کار می آید که همان تفکر قبلی را دارد

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به خواسته برخی مبنی بر تغییر تیم اقتصادی دولت عنوان کرد: می گویند فلان وزیر برود؛ در چنین شرایطی به جای وزیر هرکول هم که بگذارند نمی تواند کاری از پیش ببرد. شاهد بودیم رئیس بانک مرکزی تغییر کرد اما قیمت دلار کمتر که نشد هیچ افزایش نیز یافت.

هشی در ادامه افزود: اقتصاد زیر زمینی کشور و اقتصاد غیر شفاف اساساً ربطی به تغییر وزیر ندارد؛ هرچند وقتی وزیر یا مسئولی را عوض می کنند مجبور هستند کسی که در همان بدنه است و همان طرز فکر را دارد روی کار بیاورند کسی که 30 سال در یک سیستم تربیت یافته است نمی تواند عملی متفاوت از سیستم قبلی داشته باشد.

اشکال اقتصاد کشور نبود برنامه مدون اقتصادی است

وی با اشاره به اعتراف برخی مسئولان مبنی بر اینکه مدیر دولتی، شرکت دولت را مال پدری خود تلقی می کند اظهار داشت: اشکال اساسی اقتصاد در کشور ما این است که برنامه مدون اقتصادی در کشور وجود ندارد و برنامه های اقتصادی با شفافیت اجرا نمی شود؛ امروز وزرا در وزارتخانه های خود هیچ کاره‌اند، بدنه هر وزارت خانه کار خود را انجام داده و در نهایت جلوی وزیر گذاشته تا او امضا کند. ما نمی توانیم وزیری داشته باشیم که مسلط به حسابداری، حسابرسی،بانک، گمرک، مالیات و ... باشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی همچنین گفت: اگر می خواهیم کاری را درست کنیم در ابتدایی ترین مرحله باید وفاق ملی را در کشور ایجاد کنیم و جنگ داخلی میان دولتی ها، شبهه دولتی ها و سیاسیون در کشور به یک آتش بس ختم شود و قطعاً مردم هم پشت مسئولان می ایستند. در مرحله بعد باید بدنه دستگاه های دولتی را تغییر دهند؛ این افراد 30 سال است که با خصوصی سازی و شفافیت مخالف هستند و در این دستگاهها کار می کنند؛ این تغییرات باید از وزارت اقتصاد آغاز شود که تصمیمات آنها حیاتی و انتظارات از این وزارت خانه بسیار زیاد است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی دانا، تاریخ انتشار 9 مرداد 97، کدمطلب: 1392824، www.dana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
0
0
یعنی انقدر دولت حواسش به مملکت نیست که تا این حد بخواد فشار روی مردم وارد بشه
ن.ف83
ناشناس
Germany
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
0
0
چه توطئه ای وقتی خودتون عرضه مملکت داری ندارین
ا.ف۷۵
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
0
0
واقعا بخش عمده ای از اون به بی کفایتی مسسولان اقتصادی کشور مربوطه
س.د76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین