پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۴۳۵۹۶
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۱
با اعلام مجدد شروع تحریم‌ها از سوی دولت آمریکا و بالا رفتن نرخ ارز و به تبع‌ آن گرانی کالاهای اساسی مردم نگران معیشت خود هستند و حق هم دارند، چراکه با رشد بی‌رویه قیمت‌ها سفره آنان کوچک‌تر شده است. در همین راستا مسئولان از ضرورت همراهی و صبر مردم در برابر مشکلات سخن می‌گویند و برخی دیگر نیز مشکلات کشور را ناشی از سوء‌مدیریت می‌دانند و خواهان تغییراتی در کابینه دولت روحانی هستند

شعارسال: با اعلام مجدد شروع تحریم‌ها از سوی دولت آمریکا و بالا رفتن نرخ ارز و به تبع‌ آن گرانی کالاهای اساسی مردم نگران معیشت خود هستند و حق هم دارند، چراکه با رشد بی‌رویه قیمت‌ها سفره آنان کوچک‌تر شده است. در همین راستا مسئولان از ضرورت همراهی و صبر مردم در برابر مشکلات سخن می‌گویند و برخی دیگر نیز مشکلات کشور را ناشی از سوء‌مدیریت می‌دانند و خواهان تغییراتی در کابینه دولت روحانی هستند.

دولت باید بر قیمت کالاها تا رسیدن به دست مصرف‌کننده نهایی نظارت کند

در همین راستا رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت باید بر قیمت کالاها تا رسیدن به دست مصرف‌کننده نهایی نظارت کند. محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به تغییرات نرخ ارز اظهار کرد: سیاست‌های ارزی دولت مناسب نبود و وقتی نرخ ثابت تعیین می‌شود، نرخ بازاری هم شکل می‌گیرد، اما دولت تصور کرد با کتمان بازار آزاد می‌تواند مدیریت کند که این طور نیست. وی افزود: در زمان شوک ارزی باید دو بازار تعریف کنیم که بازار اولیه برای دارو، کالاهای اساسی و... باشد و بازار ثانویه براساس مکانیزم عرضه و تقاضا برای افزایش صادرات و مدیریت واردات ایجاد شود. پورابراهیمی تصریح کرد: نتیجه دلار چهار هزار و 200 تومانی به جای کاهش واردات، افزایش واردات بود و در سه ماهه اول امسال بیش از ۳۰ میلیارد دلار واردات به کشور داشتیم، در حالی که میانگین واردات ۱۰ سال گذشته ۴۵ میلیارد دلار است. نماینده مردم کرمان و راور در مجلس اظهار کرد: وضعیت کنونی بازار سکه، خودرو و لوازم خانگی ناشی از تغییرات نرخ ارز در اقتصاد ایران است. وی تأکید کرد: دولت باید قیمت را تا مصرف‌کننده نهایی نظارت کند. پورابراهیمی افزود: بازار ثانویه ارز شکل گرفته که امیدواریم به افزایش صادرات و کاهش واردات کمک کند. وی در ادامه با اشاره به وضعیت بازار و کالاهای اساسی گفت: باید تأمین کالاهای اساسی اولویت اول مسئولان باشد. قاچاق کالاهای اساسی اکنون به چالش کشور تبدیل شده و باید مسئولان از صادرات کالاهای اساسی جلوگیری کنند.

اکثر مشکلات کشور از سوء‌مدیریت است

در همین راستا علی‌محمد شاعری، نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تمهیدات مجلس شورای اسلامی برای مقابله با افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت مایحتاج مصرفی مردم، گفت: مجلس شورای اسلامی طرح دو‌فوریتی در‌دست داشت که در‌آن دولت مکلف به اجرای سیاست‌های کاهش نرخ ارز و مقابله با افزایش قیمت‌ مایحتاج مصرفی مردم‌ شده‌ بود. این طرح در صحن مجلس شورای اسلامی مطرح شد، ولی رأی نیاورد و مسکوت ماند و دلیل آن هم، تشکیل جلسه‌ سران سه قوه به دستور مقام معظم رهبری به منظور تبیین سیاست‌های مبارزه با گرانی و تورم بوده است که در نتیجه آن دولت باید لایحه‌ای مبنی بر‌کاهش نرخ ارز و مقابله با افزایش قیمت‌ها به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند و مجلس شورای اسلامی نیز حمایت‌ و قانون‌گذاری‌های لازم را انجام ‌دهد. نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، در مورد آینده اقتصاد کشور با شروع تحریم‌ها گفت: زمان برای دولت بسیار کوتاه است. عبور از جنگ روانی که پس از خروج آمریکا از برجام، توسط رسانه‌های خارجی به‌وجود‌ آمده، مهم‌ترین سیاست کشور است.

دولت باید با آرامش و برنامه‌ریزی با تبعات جنگ روانی به‌وجود آمده مقابله کند. تولید داخل در بخش کشاورزی 80 درصد رشد داشته است که نیاز کشور را رفع می‌کند. منابع ارزی و تولیدات داخلی کشور در بخش کشاورزی، صنعتی و خدمات برای مقابله با سیاست بیگانگان کافی است. توجه به صادرات محصولات داخلی، واردات ارز و کمک به اشتغال که نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد، از اهداف دیگری است که دولت باید برای آن‌ها برنامه‌ریزی کند. امید است که با کمک قوه قضاییه و مردم به ثبات نرخ ارز در بازار برسیم. با توجه به منابع ارزی و تولید داخلی پیش‌بینی من مثبت است؛ به‌شرطی‌که تیم اقتصادی دولت اصلاح شود. شاعری، ادامه داد: در‌حال‌حاضر تیم اقتصادی دولت نشان داده است که کفایت و توانایی لازم را ندارد و مردم از شرایط اقتصادی به‌وجود آمده ناراضی هستند. تیم اقتصادی دولت که مدیریت بازار را به عهده دارد، باید از مدیران لایق برخوردار باشد. اکثر مشکلات کشور از سوء‌مدیریت است. تغییر تیم اقتصادی دولت در شرایط فعلی می‌تواند مفید باشد و به عبور از بحران‌ کنونی کمک کند. دولت می‌داند که باید دست به تغییر اساسی بزند. باید با صلابت و اقتدار و استفاده از نیرو‌های متخصص و کارآمد از تحریم‌ها عبور کند. در غیر این‌صورت مجلس شورای اسلامی کار اساسی انجام خواهد داد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی نمایندگان مردم و حافظ منافع آنان هستند و در ‌پیگیری حقوق و مطالبات مردم و حفظ آن حداکثر سعی خود را می‌کنند. وی در پایان افزود: اگر دولت در تمام بخش‌ها کنترل و پیش‌بینی‌های لازم را انجام می‌داد، با افزایش قیمت‌های جهانی می‌توانستیم تصمیمات بهتری بگیریم و عملکرد بهتری داشته باشیم. برنامه‌ریزی یعنی پیش‌بینی منطقی از آینده داشتن. عملکرد وزارتخانه‌ها هم نشان می‌دهد که پیش‌بینی درستی از آینده نداشته‌اند. انتظارم از دولت این‌است که صدای مردم را که اعتراض از ناکارآمدی‌ها است، بشنود و منافع ملی، انقلاب و مردم را به دیگر چیزها ترجیح دهد تا بتوانیم قدم مناسب را در راه پیشرفت برداریم.

دولت باید به نحوی عمل کند که شعار حمایت از کالای داخلی عملی شود

جلال محمودزاده، نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی، به عملکرد دولت و مجلس شورای اسلامی در مواجهه با نوسانات نرخ ارز و بالا‌رفتن قیمت مایحتاج مردم اشاره‌کرد و گفت: قوانین اقتصادی در مجلس شورای اسلامی بر اساس بودجه سالیانه و قانون ششم توسعه تصویب می‌شود؛ ولی اجرای آن به عهده دولت است. متأسفانه عملکرد دولت خوب نبوده. سیاست‌های اقتصادی نادرست دولت باعث گران‌شدن نهاده‌های دامی و اقلام مورد نیاز خانوارها و نرخ ارز و طلا شده‌است. دلار طی یکی دو ماه از سه‌هزار و 800 به 9 ‌هزار تومان رسیده است. این جهش قیمت در هیچ دولتی تا‌کنون سابقه نداشته است. تورم تک‌رقمی آماری است که دولت می‌‌دهد، در‌صورتی‌که در واقعیت شاهد نرخ تورم بالاتری هستیم. در حال‌ حاضر دولت 10 درصد از برنامه ششم توسعه را اجرا کرده است. همچنین فقط 25 درصد از برنامه پنجم توسعه توسط دولت اجرایی شده‌. دولت باید به نحوی عمل کند که شعار حمایت از کالای داخلی عملی شود. متأسفانه دولت از کالای داخلی مخصوصاً در بخش کشاورزی به اندازه کافی حمایت نکرده است. برای مثال در خرید تضمینی گندم علی‌رغم افزایش قیمت‌های به‌وجود‌آمده دولت ریالی افزایش قیمت نداشته است، در نتیجه کشاورز به‌دنبال کاشت محصولات با منفعت اقتصادی می‌رود و دیگر کاشت کالای استراتژیک را انجام نمی‌دهد. اگر قوانین مشکلی داشت و یا ناکارآمد بود، دولت باید لوایح یک‌ و دو‌فوریتی به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند. مجلس شورای اسلامی از دولت حمایت و با توجه به شرایط برای تصویب قانون اقدام خواهد کرد. متأسفانه دولت هیچ اقدامی انجام نداده‌ است.

دولت تورم و افزایش قیمت را انکار و این گرانی‌ها را به حباب تشبیه می‌کند. در اکثر کشورها اگر مشکلی ناشی از عدم مدیریت صحیح به‌وجود بیاید، مقام مسئول مربوطه به سرعت استعفا می‌دهد، ولی متأسفانه در‌ کشور ما این‌چنین نیست و نه تنها کسی استعفا نمی‌دهد، بلکه از مردم عذر‌خواهی نیز نمی‌کند؛ برای مثال در اکثر کشور‌ها اگر برق نیم ساعت قطع شود وزیر نیرو استعفا می‌دهد، ولی اگر در ایران برق قطع شود، می‌گویند ناشی از مصرف زیاد است و طبق الگوی مصرف از برق استفاده کنید. نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی افزود:‌ مجلس شورای اسلامی قانون‌گذار است و قوانین مربوطه را تصویب می‌کند. متأسفانه با مشکلات اقتصادی به‌وجود‌آمده خانواده‌ها و صنایع کشور با مشکل مواجه شده‌اند. اگر این ناکارآمدی‌ها ادامه یابد، بحث نظارتی مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود و مجلس وارد عمل می‌شود و اصلاحات لازم را انجام می‌دهد. محمودزاده با ابراز ناامیدی از آینده اقتصاد کشور پس از شروع تحریم‌ها گفت: باید پیش‌بینی‌های لازم برای تحریم‌ها‌ی آینده را انجام دهیم و آمادگی لازم را پیدا کنیم. متأسفانه در کشور آمادگی لازم را برای مقابله با تحریم‌ها نداریم درحال‌حاضر‌که هنوز تحریم‌ها شروع نشده این افزایش قیمت‌ها به‌وجود آمده است. باید حرکت جدی کرد. قوه مجریه و قوه مقننه باید با هم برنامه‌ریزی کنند تا کشور بتواند از این بحران خارج شود. شعار بدون برنامه نتیجه عکس می دهد. باید با مردم صادقانه برخورد کرد و مشکلات را با آنان در میان گذاشت. این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه گفت: سیاست‌های نادرست تیم اقتصادی دولت یکی از مشکلات دولت است. تک‌نرخی اعلام کردن ارز مشکلات اقتصادی از جمله عدم ثبات نرخ ارز را برای کشور به همراه داشته است. تیم اقتصادی دولت ناکارآمد است. تغییر تیم اقتصادی دولت کاملاً ضروری است. اگر دولت بابت تغییر تیم اقتصادی خود اقدامی انجام ندهد، مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌کند. امیدوار هستیم دولت تیم اقتصادی خود را از نو بسازد و از اقتصاددانان زبده و کارآمد استفاده کند. وی در پایان اضافه کرد: در حال حاضر دولت در بخش کشاورزی مشکلاتی از‌جمله: عدم تأمین کافی نهاده‌ها، بالا نرفتن نرخ خرید تضمینی از کشاورزان و موانع صادرات محصولات کشاورزی دارد. اگر دولت در برنامه‌های کلان خود بخش کشاورزی را نبیند، دچار مشکل تولید در بخش محصولات استراتژیک می‌شویم. کشاورزان زمین‌های خود را رها می‌کنند و به شهرها می‌روند و در نهایت روستا‌ها خالی از سکنه می‌شوند و مشکلات دیگری برای کشور ایجاد می‌شود.

در شرایط فعلی تغییر تیم اقتصادی دولت از اولویت‌های اساسی کشور است

عباس پاپی‌زاده ‌‌بالنگان، نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی، در مورد تمهیدات مجلس شورای اسلامی برای مقابله با کاهش فشار اقتصادی بر‌ مردم گفت: این افزایش قیمت‌ به‌وجود‌آمده روی اقشار کم‌درآمد و ضعیف جامعه بیش‌ترین فشار را وارد می‌کند. همچنین این اقشار با افزایش قیمت در تهیه مسکن نیز روبه‌رو هستند و به همین منظور از وزیر جهاد‌کشاورزی دعوت کردیم تا برای کنترل قیمت نهاده‌ها کاری انجام دهیم. اگر قیمت نهاده‌های دامی افزایش پیدا کند، مستقیماً افزایش قیمت محصولات دامی می‌شود و در نهایت این افزایش قیمت به سفره‌های مردم نیز انتقال پیدا می‌کند. تا‌کنون دو جلسه با حضور وزیر جهاد‌کشاورزی و وزیر صنعت، معدن و تجارت بر‌گزار شد. در ‌این جلسات به موضوعاتی از‌جمله: چگونگی تخصیص ارز به نهاده‌ها‌ی کشاورزی و بحث خرید نهاده‌های دامی پرداخته شد. متأسفانه فضای منفی به‌وجود آمده در اقتصاد کشور باعث افزایش قیمت چند نهاده دامی و کشاورزی شده است که از آن جمله می‌توان به افزایش قیمت کنجاله سویا اشاره کرد که باعث افزایش قیمت گوشت مرغ شده‌است. نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی نسبت به آینده اقتصاد کشور پس از شروع تحریم‌ها ابراز امیدواری ‌کرد و گفت: متأسفانه چندین سال است که با فشار اقتصادی از سوی ابرقدرت‌ها از جمله امریکا روبه‌رو هستیم. خوشبختانه هر بار از این تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی موفق عبور کرده‌ایم و باز هم انتظار عبور موفق از این تحریم‌ها را داریم.

کشور در مقابل استبداد کشورهای بیگانه نمی‌تواند تسلیم شود. با شروع این تحریم‌ها منافع مردم و کشور به خطر می‌افتد. در شرایط کنونی اندیشیدن تدابیر مدیریتی در بحث ارز و تأمین کالاهای اساسی تنها راه عبور از بحران است. پاپی‌زاده در مورد موج‌های حاصل از شروع تحریم‌ها در اقتصاد کشور گفت: کشور بخش اعظمی از تحریم‌ها را پشت سر گذاشته است. در شرایط فعلی اقتصاد باید مدیریت اقتصادی دولت تغیر پیدا کند و به نظر من این کار از اولویت‌های اساسی است که باید اتفاق بیفتد. وی در پایان به ایجاد اعتماد در مردم اشاره کرد و ادامه داد: کسانی که توانایی مدیریت صحیح و کارآمد را ندارند، باید کناره‌گیری کنند. همچنین برخورد با مفاسد اقتصادی باید جدی پیگیری شود. باید امنیت سرمایه‌گذاری و امنیت فکری برای مردم ایجاد شود و این‌ها از کارهای مهمی‌ است که باعث ایجاد اطمینان و اعتماد در مردم می‌شود.

باید بر نقدینگی در کشور نظارت شود

یوسف داوودی، نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی، نیز گفت: باید بر مقدار نقدینگی در کشور نظارت شود تا تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم بدون افزایش قیمت انجام شود. برای مثال می‌توان گفت در بحث واردات گوشت قرمز دلار سه‌هزار و 800 تومانی به وارد کنندگان تخصیص یافت تا گوشت قرمز را وارد کشور کنند و ارزان در اختیار مردم کشور قرار دهند؛ اما متأسفانه گوشت قرمز خیلی کمتر از میزان برنامه‌ریزی وارد شد و آن‌را هم فقط در تهران و چند شهر بزرگ توزیع کردند. پس شهرهای کوچک و کم درآمد چه می‌شوند؟ ارز دولتی پول بیت‌المال است که برای رفاه مردم و ارزان‌شدن مایحتاج مصرفی آنان به وارد‌کنندگان داده می‌شود. باید منابع ارزی را کنترل کرد و نظارت دقیق روی آن داشت؛ برای مثال اگر کنترل و نظارت دقیقی روی واردات گوشت قرمز انجام می‌شد، مشکلات فعلی ایجاد نمی‌شد. تمام مشکلات به‌وجود آمده ناشی از عدم نظارت و مدیریت نقدینگی است. طبق استاندارد جهانی، سرانه مصرف کالاهای اساسی مثل گوشت سفید و قرمز، روغن، برنج و.. برای هر نفر حدود 500 کیلوگرم در سال است. در کشورهای فقیر و ضعیف این آمار برای هر نفر به زیر 300 کیلو‌گرم در سال می‌رسد. در کشور ما سرانه مصرف کالاهای اساسی برای هر نفر کمتر از استاندارد جهانی است. نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر میزان سرانه مصرف کالاهای اساسی به همین منوال ادامه پیدا کند، مشکلاتی را برای کشور به‌وجود می‌آورد؛ برای مثال کودکانی که در سنین رشد هستند و بدنشان نیاز به مصرف پروتئین و ویتامین‌ دارد، با مصرف‌نکردن برخی محصولات در آینده با مشکل مواجه می‌شوند. داوودی وضعیت اقتصادی کشور را در آینده مثبت ارزیابی کرد و افزود: با این روش مدیریت به هر حال کشور در آینده با مشکلاتی روبه‌‌رو می‌شود، ولی با برنامه‌ریزی درست می‌توان کاری کرد که روی مواد غذایی و ذخایر استراتژیک کنترل داشته باشیم و مشکلی در آینده برای کشور به‌وجود نیاید. وی ادامه داد: باید تیم اقتصادی دولت در این شرایط بحرانی تغییر پیدا کند یا حداقل تاکتیک اقتصادی دولت عوض شود. داوودی در پایان گفت: با توجه به کمبود امکانات در‌کشور باید مدیریت صحیح داشت. می‌توان از نظر اقتصادی کشور را پایدار نگه داشت و شرایط را مدیریت کرد، به شرطی‌که هر مسئول کار خود را به درستی انجام دهد.

برای عبور از بحران باید همگرایی و هم‌صدایی بین مسئولان و مردم ایجاد شود

علی اکبری، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، درباره تمهیدات مجلس برای کاهش فشار اقتصادی روی مردم گفت: چگونگی تأمین مایحتاج مردم در درازمدت، ساماندهی به نیازمندی‌های جامعه، تأمین نهاده‌ها‌ی مورد نیاز کشاورزی و دامی، تأمین مواد اولیه کارخانجات، خرید تضمینی گندم به عنوان کالای استراتژیک و پرداخت وجه کشاورزان از جمله مواردی بود که در هفته‌های اخیر توسط مجلس شورای اسلامی در کمیسیون‌های مختلف و در صحن علنی مورد بررسی قرار‌گرفت. نماینده مردم شیراز اظهار کرد: پس از شروع تحریم‌ها برای اقتصاد کشور مشکلاتی به‌وجود می‌آید؛ ولی اگر همگرایی و هم‌صدایی بین مسئولان و مردم وجود داشته‌ باشد و دولت به تنهایی کار خود را انجام دهد و هیچ‌کس در امورش دخالت نکند، می‌توان به آینده امیدوار بود. اکبری در ادامه افزود: واردات خودرو بدون اطلاع وزارتخانه، گرفتن ارز برای وارد کردن یک کالای مشخص و استفاده از آن برای وارد کردن کالایی دیگر برای سود شخصی و مواردی مثل هدر‌دادن منابع مورد نیاز، رانت، تبانی و سوءاستفاده باعث شده تا تیم اقتصادی دولت را ناکارآمد بدانیم. البته اگر از دید کارشناسی نگاه کنیم، بعید است این کارها با اطلاع شخص وزیر بوده باشد، ولی اگر با اطلاع شخص وزیر باشد، باید وزیر عوض شود؛ البته بهتر است خود وزیر کناره‌گیری‌ کند. وی در پایان تأکید کرد: باید اعتماد مردم به مسئولان احیاء شود و پس از آن می‌توان به اصلاح شرایط فکر کرد.

باید تفکر اقتصادی حاکم بر دولت عوض شود

محمد حسن‌نژاد، نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی، در مورد تمهیدات مجلس شورای اسلامی برای مقابله با فشار اقتصادی وارد شده بر مردم، گفت: مجلس شورای اسلامی قانون‌گذار است و مجری آن نیست؛ یعنی برای کاهش نرخ ارز و بهبود وضع معیشتی مردم می‌تواند طرح دو‌فوریتی تنظیم کند، ولی اجرای آن به عهده دولت است. در‌این‌باره یک نامه از طرف نمایندگان امضاء و برای رئیس جمهور ارسال شد. همان‌طور که مقام معظم رهبری دستور دادند، روسای سه قوه جلسه‌ای تشکیل دادند و تخصیص ارز به واردات، بهبود وضعیت معیشتی مردم و ... موضوعاتی بود که در‌این جلسه بررسی شد. نماینده مردم مرند و جلفا افزود: فعالیت مجلس شورای اسلامی در حد وارد کردن فشار و نظارت است. وی در مورد ارزیابی خود از آینده اقتصاد کشور گفت: کشورهای اروپایی و آمریکا با همکاری هم، فشار اقتصادی روی کشور را بیش‌تر کرده‌اند. دولت و ملت با اتحاد باید کمر همت ببندند و از نظام و تولید داخلی حمایت کنند. وقتی درخواست برای واردات کالا کم شود، نیاز ارزی کم می‌شود و بهتر می‌توان جو اقتصادی منفی حاکم بر کشور را کنترل کرد. لازمه‌ حمایت مردم از دولت ایجاد اعتماد از طرف دولت است. دولت باید صادقانه با مردم حرف بزند و تمام آمار و ارقام را صحیح به گوش مردم برساند. مردم نظام را دوست دارند. اگر با آنان صادق باشیم، از نظام حمایت می‌کنند. حسن‌نژاد در ادامه اظهار کرد: تغییر تیم اقتصادی دولت از جمله کارهایی است که باید انجام شود تا مردم به دولت اعتماد کنند. باید تفکر اقتصادی حاکم بر دولت عوض شود. منظور از تغییر تیم اقتصادی دولت، عوض کردن وزیر اقتصاد نیست. منظور تئوریسین‌های اقتصادی هستند که مشاوره‌های اقتصادی به دولت می‌دهند. وی در پایان تأکید کرد: در‌حال حاضر مهم‌ترین برنامه دولت جلب رضایت مردم است؛ لذا قوانین باید به نفع مردم تغییر داده شوند.

کاهش ارزش پول ملی نابخشودنی است

نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع گرانی‌ها و نوسانات بازار ارز هیچ ارتباطی به تحریم ندارد، بلکه ناشی از سوءمدیریت مدیریت در عرصه اقتصادی است که موجب خفت ملی و کاهش ارزش پول کشورمان شده است. سیدعلی ادیانی با اشاره به مشکلات اقتصادی امروز کشور گفت: وظیفه رئیس‌جمهور اداره صحیح مملکت و ساماندهی اقتصاد و مجموعه مولفه‌هایی است که در شرح وظایف رئیس‌جمهور آمده است و از این جهت مجلس از رئیس‌جمهور مطالبه‌گری دارد. وی افزود: قطعاً نه از باب دخالت بلکه از باب اعمال نظارت می‌گویم تیم اقتصادی فعلی کابینه آقای روحانی عملاً نشان داده که کفایت تمشیت امور و اصلاح امور اقتصادی و مهار بحران‌ها را ندارد. تیم اقتصادی دولت قادر به مهار بحران نیست و به نظر من رئیس‌جمهور هم به درستی به این نتیجه رسیده است. نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: انتظار و مطالبه مجلس این است که رئیس‌جمهور از اختیاراتش استفاده کند و تیم اقتصادی خود را متناسب با شرایط فعلی کشور سامان دهد. ادیانی خاطرنشان کرد: ترامپ رسماً اعلان جنگ اقتصادی با ایران کرده و جنگ اقتصادی فرماندهی متناسب با شرایط جنگ را می‌طلبد و موضوع جنگ هم مسائل اقتصادی است و دشمن هم اقتصاد ملی ما را نشانه گرفته است. وی افزود: البته موضوع گرانی ارز و نابه‌سامانی‌های اقتصادی که در روزها و هفته‌های اخیر اتفاق افتاده، هیچ ارتباطی به موضوع تحریم ندارد و دقیقاً نشان از سوء‌مدیریت یا فقر مدیریت لازم در این موضوع است. هنوز تحریم آغاز نشده که بخواهد این گونه بر اقتصاد ما تأثیر بگذارد و هیچ منتقدی و حتی موافقان دولت هم نمی‌پذیرند تلاطمات در بازار متأثر از موضوع تحریم باشد. نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آنچه ما در این هفته‌های اخیر در بازار شاهدیم نوعی خود تحریمی و خودزنی اقتصادی است که ریشه در بی‌عرضگی مدیریت در صحنه اقتصاد و بازار ارز و مسکن دارد و موجب این شده که ما با یک خفت ملی مواجه شویم و آن کاهش ارزش پول ملی ماست که نابخشودنی است. ادیانی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی باید دولت را کمک کنیم و امروز وقت تسویه حساب نیست. در زمان جنگ کسی تسویه حساب نمی‌کند و ‌در این شرایط همه در مقابل دشمن می‌ایستند. وی در پایان با بیان این‌که رئیس‌جمهور نیاز به برخی اصلاحات در تیم خود دارد، گفت: امیدواریم رئیس‌جمهور از اختیارات خود در این زمینه استفاده کند و اگر نکند و ضرورت ایجاد شود و مجلس تشخیص دهد، از ابزار نظارتی خود استفاده خواهد کرد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: 2مرداد1397 ، کدخبر: 49476: www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین