پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۲۰۱۸۰۰
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱
این که قطار تورم به بازار کالاهای مصرفی رسیده برای افکار عمومی آزار دهنده است و دیگر ماجرا از پراید و پسته فراتر رفته است، دم دستی ترین کالاها اینجا به جنجالی ترین ها تبدیل میشود. کالاهایی که هیچ ارتباطی با تحریم و منابع ارزی ندارند.افسار گرانی را لگامی نیست و دومینویی به همه حوزه ها سرکی می کشد. پریروز گوشت قرمز و سفید، دیروز پیاز امروز هم نوبت گوجه فرنگی.
شعار سال: این که قطار تورم به بازار کالاهای مصرفی رسیده برای افکار عمومی آزار دهنده است و دیگر ماجرا از پراید و پسته فراتر رفته است، دم دستی ترین کالاها اینجا به جنجالی ترین ها تبدیل میشود. کالاهایی که هیچ ارتباطی با تحریم و منابع ارزی ندارند.

در کوران تعطیلات عید سال ۹۷ و در گرماگرم دید و بازدید های سال نو به ناگاه دلار افسار پاره کرد و در همان شش ماهه اول سال به قله بیست هزار تومان رسید.متعاقب این تنش ارزی خروج آمریکا از برجام هم قوز بالای قوز شد و از آن تاریخ همه ناکارآمدی های مسئولان به پای گرانی دلار و تحریم های آمریکا نوشته شد و حتی در برخی موارد سیل اخیر هم دلایل تحریمی از نگاه برخی از سیاسی ها داشت و این دو گاهی نقش بزبلاگردان را در داستان بی تدبیری برخی از آقایان مسئول بازی کردند.
گذشت و سال تمام شد و به تعطیلات نوروز ۹۸ رسیدیم و این بار سورپرایز جدید، ارز نبود و کمی تا قسمتی آرامش بر چهارراه استانبول و ناصر خسرو حاکم بود.
این بار تدابیر داهیانه اقتصادی سر از کیسه های پیاز درآورد و بعضا به طنز در فضای مجازی از این نعمت الهی در ردیف میوه های لاکچری نام می بردند و تصویرش را در داخل ظرف میوه و در کنار سایر میوه ها به نمایش می گذاشتند.
قبل تر هم اوضاع بازار خودرو اسیر تورم یک باره و چند باره گردید و به ناگه گذر گرانی به کوچه گوشت خصوصا از نوع قرمز آن رسید. حال بماند که چرا یک باره قیمت پسته اوج گرفت و باز بماند که گرانی خودرو را به تحریم های آمریکا مرتبط کردند و با توجه به وارداتی بودن بخش عمده ی قطعات و بومی نبودن تولید آن تا حدودی می شد توجیه دولتمردان در این خصوص را باور کرد. هر چند نه به طور کامل از آن جهت که بازار دلالان خودرو سکه بود و در چشم بهم زدنی پراید با قیمتی قریب به ۵۰ میلیون تومان ابراز وجود کرد.
افسار گرانی را لگامی نیست و دومینویی به همه حوزه ها سرکی می کشد. پریروز گوشت قرمز و سفید، دیروز پیاز امروز هم نوبت گوجه فرنگی.
یواشکی های اقتصادی می گوید فردا هم به بهانه سیل شمال نوبت برنج است و از همین حالا و در آستانه ماه مبارک رمضان وجودش در بازار کیمیا شده است و کالای هدف بعدی جناب برنج است. این که کالاهای هدف بعدی کدام هاست لاجرم باید با شرایط فعلی سراغش را از دلالان گرفت!
دولت در سال گذشته و با فشار مجلس دست به تغییراتی در ترکیب اقتصادی خود زد و وزرای کار، صمت و اقتصاد به زور استیضاح و رییس کل بانک مرکزی هم از آن جا که قیمت ارز ویترین بی تدبیری دولت بود و روز به روز ناتوانی سیف عیان تر میشد، کنار گذاشته شد.
اما با کمال احترام و قبول شرایط خاص کشور، از شرایط فعلی چنین میتوان نتیجه گرفت که هدف اصلی از این تغییرات صرفا کنترل بازار ارز بوده و انصافا در این فقره به خصوص موفق عمل کرده است و شرایط سایر حوزه ها چون به اندازه ارز حساسیت زا نیست، از این رو به امان خدا رها شده است که اگر غیر این بود تا حال باید تدبیری برای جلوگیری از وضع پیش آمده صورت میگرفت.
اینکه گرانی گوشت به قاچاق دام، گرانی پسته به عدم کشت آن، گرانی پیاز و گوجه هم به قاچاق ربط داده شود، صورت خوشی برای مسئولان ندارد.
بهتر است دومینوی گرانی در جلسات سران قوا مطرح و با کمک نهادهای نظارتی و قضایی تدبیری عاجل برای این مهم اندیشیده شود. این بی انصافی مسئولان دولتی را میرساند که به بهانه های این چنینی اکتفا نمایند و از خود سلب تکلیف نمایند.
برای نظام ما که مصداق ایجاد امنیت در منطقه پر آشوب خاورمیانه است، چنین ادعاهایی غیر قابل باور است از آن جهت که ما برای ساکنان خاورمیانه مثال امنیت و آرامش ایم. بهتر است آقایان مسئول اگر نیازی به رتق و فتق امور اقتصادی نمیبینند اقلا دست به تولید توجیهاتی بزنند که باورپذیرتر باشد!

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی امین،تاریخ انتشار:27فروردین 1398،کدخبر:38058،www.aminnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین