پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۸۱۰۴
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی طی برای اولین بار در کشور، اطلاعات حضور و غیاب خود در صحن علنی مجلس را منتشر کرد.

شعار سال: حضور فیزیکی نمایندگان در مجلس شورای اسلامی، نه تنها یکی از وظایف قانونی نمایندگان و از دیدگاه موکلانشان یکی از وظایف حداقلی آنها است بلکه باعث قوام فعالیت نمایندگی و چهارچوب دادن به مجلس می‌شود، در همین راستا نیز مقام معظم رهبری بارها به این موضوع اشاره کرده اند و از وضعیت موجود ادوار مختلف مجلس گلایه کرده‌اند.

با این وجود، میزان حضور نمایندگان در جلسات مجلس واقعا تاسف بار است به گونه‌ای که معمولا بین ۶۰ تا ۹۰ نفر از نمایندگان در اکثر جلسات حضور ندارند (حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کل نمایندگان) و اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان مجلس صرفا در جلسات بسیار مهم مانند جلسات رای اعتماد وزرا یا استیضاح آنها حضور دارند.

وجود این معضل طی سال‌های متمادی نشان می‌دهد که آیین‌نامه داخلی مجلس و تعیین جریمه برای نمایندگان، راهکاری ناکارآمد برای حل این معضل است.

راه‌حل این مشکل، تغییر رویکرد نظارت متمرکز به رویکرد نظارت مردمی است. به این ترتیب که با انتشار بروز اطلاعات مربوط به حضور و غیاب نمایندگان در قالب‌های استاندارد ارائه داده،‌ مردم را به میدان نظارت بر نمایندگان کشاند.

در همین راستا و در جهت تحقق نظارت عمومی بر حضور و غیاب نمایندگان مجلس، حاجی دلیگانی برای اولین بار، به صورت داوطلبانه اطلاعات حضور و غیاب خود را منتشر کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از جامعه خبری تحلیلی الف، تاریخ 1 مرداد 97، کد مطلب: 3970501184: www.alef.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین