پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۸۲۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگر بخواهیم به دستورات رهبر معظم انقلاب درباره محیط زیست عمل کنیم، باید همین امروز برنامه ششم توسعه‌ای که از سوی مجلس به تصویب رسیده است را پاره کنیم. بی‌تردید اگر بخواهیم به قانون عمل کنیم باید بیش از ۸۰ درصد از صنایع از جمله صنایع گاز و نفت تعطیل شوند. این در حالی است که قانونگذار تأکید کرده که صنایع آلاینده را یک درصد جریمه کنیم اما آیا این جریمه می‌تواند راهکار و درمان مناسبی برای این موضوع باشد؟

شعار سال: عیسی کلانتری در هشتمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها، افزود: پیشتر به عسلویه سفر کردم. بدون اغراق نمی‌توان بیشتر از ۴۸ ساعت در عسلویه زندگی کرد. از نظر قوانین زیست محیطی هم‌اکنون باید عسلویه تعطیل شود و اگر طبق استانداردهای بین‌المللی بخواهیم عمل کنیم صنایع خودروسازی نیز تعطیل خواهند شد. در این راستا بسیاری از نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، ‌تولیدکنندگان موادغذایی و دامداری‌ها نیز باید تعطیل شوند. وی با بیان اینکه امروز هوا، خاک، آب، پوشش گیاهی و منابع ژنتیکی ما دچار مشکلات جدی شده‌اند، گفت: محیط زیست امانت نسل‌های دیگر است. ما بدترین امانتدار بوده‌ایم و چیزی از این امانت را باقی نگذاشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه براساس گزارش‌های سالانه ۱۲ تن در هر هکتار به‌صورت سالانه شاهد فرسایش خاک هستیم، گفت: سیاست‌های غلط چهار دهه گذشته باعث بروز چنین روندی در کشور شده است به‌طوری که سالانه ۱۲ تن در هر هکتار فرسایش خاک داشته باشیم. متأسفانه بدون توجه به پیامدهای اعمالی که انجام می‌دهیم و بدون توجه به حرف کارشناسان موجب شدیم که محیط زیست کشور بیش از هر زمان دیگری با مشکلات جدی روبه‌رو شود. سیاست‌های احساسی و ناپایدار و کوتاه مدت وضع محیط زیست کشور را به گونه‌ای درآورده که امروز خیلی شرایط بدتر از آن چیزی است که اعضای شورای عالی استان‌ها گمان می‌کنند. کلانتری افزود: متأسفانه اطلاعات نادرست به مردم می‌دهیم. ۵۰ سال پیش میزان منابع آب‌های زیرزمینی حدود ۱۳۲ میلیارد مترمکعب بود. روند بهره‌گیری از منابع آغاز شد و به جایی رسیدیم که نهایتاً در زمان وزارت آقای چیت‌چیان در وزارت نیرو این رقم به زیر ۹۰ میلیارد مترمکعب رسید.

وی ادامه داد: وقتی مردم بدانند که واقعاً با معضل کمبود آب مواجه هستیم، قطعاً صرفه‌جویی خواهند کرد اما متأسفانه ما این موضوعات را کتمان می‌کنیم و اگر این روند ادامه پیدا کند ۵۰ سال آینده شرایط بسیار بدتری در بخش آب خواهیم داشت. وی افزود: باید مصرف آب را ۴۰ تا ۵۰ میلیارد مترمکعب کاهش دهیم و اگر این اتفاق نیفتد با مشکل جدی روبه‌رو خواهیم شد. ما باید واقعیات را به مردم بگوییم و همه معضلات را با آنان مطرح کنیم. وی با اشاره به اینکه در بحران آب قرار گرفته‌ایم، گفت: نباید مسائل را امنیتی کرد. برای حل مشکل باید همه اطلاعات را به مردم بدهیم تا اطلاعات شهروندان نسبت به محیط زیست افزایش پیدا کند و در چنین شرایطی اقدامات آنها صد برابر دولت خواهد شد. کلانتری با اشاره به اینکه ۱۲۰ میلیارد دلار در عسلویه سرمایه‌گذاری انجام شده است، اظهارکرد: این سرمایه‌گذاری در این منطقه انجام شد در حالی که برای جابه‌جایی پالایشگاه‌ها تنها یک میلیارد دلار هزینه لازم بود اما با کوتاهی‌های صورت گرفته امروز مردم عسلویه یا باید در شرایط بد محیط زیستی بمیرند یا جا‌به‌جا شوند. وی تأکید کرد: سالانه ۴۵۰ میلیارد تومان جریمه از سوی صنایع گاز و پتروشیمی به استانداری پرداخت می‌شود، اما به جای اختصاص این رقم به عسلویه به شهرهای اطراف مانند بوشهر و... پرداخت می‌شود. امروز برای حفاظت از محیط زیست باید اقتصاد کشور را تعطیل کنیم. در همین مسیر باید کشاورزی تعطیل شود، اما از سوی دیگر با انجام این کار اقتصاد کشور فلج می‌شود. وی ادامه داد: آلایندگی برای شوراها و شهرداری‌ها متأسفانه تبدیل به افتخار شده است. مدیرعامل صنعتی را به‌دلیل آنکه آلاینده نیست اخراج می‌کند، چراکه منبع درآمدشان قطع شده است و درحقیقت منافع خود را در آلایندگی جست‌و‌جو می‌کند. سرانه آب در حال حاضر به کمتر از ۱۰۰۰ مترمکعب در سال رسیده است و از سوی دیگر ما به تولیدات کشاورزی افتخار می‌کنیم که کمبود سرانه آب و افزایش تولیدات کشاورزی و اقتصاد ما با یکدیگر سازگاری ندارند.

کلانتری ادامه داد: در چهار روز تیرماه سال‌جاری ازن موجود در هوا بیش از ۱۵۰پی پی‌ام بود. این یعنی مردم سم خالص استشمام می‌کردند، اما به‌دلیل آنکه هیچ‌کس این موضوع را نمی‌بیند شهر تعطیل نشد. در حالی که این موضوع در فصل زمستان به‌دلیل وجود ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون قابل مشاهده است و به آن توجه بیشتری می‌شود. اگر سوخت مصرفی گران نشود بی‌تردید وزارت نفت نمی‌تواند سوخت موجود را بهبود بخشد. وی افزود: طبق بررسی‌های انجام شده ۱۸ درصد دریاچه ارومیه به‌دلیل شرایط اقلیمی و ۸۲ درصد آن به‌دلیل مدیریت غلط انسانی خشک شده است.کلانتری تأکید کرد: حق‌آبه زیست محیطی برای استان خوزستان تعریف نکردیم. حال اگر رودخانه کارون ۱۰۰ متر مکعب آب کمتری داشته باشد بوی تعفن در آن محل می‌پیچد چراکه ۲۰ متر مکعب فاضلاب وارد آن می‌شود. متأسفانه برنامه‌های اجرایی در کشور کوتاه مدت است و قربانی این موضوع محیط زیست‌. ۸۰ درصد مدیران موجود باید روانه زندان شوند اگر قوانین محیط زیستی اجرا شود.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران، تاریخ انتشار 20 مرداد 97، کد مطلب: 477707، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
0
0
ا.ف75
اگر واقعا این خبر واقعی باشه باید در صنعت رو گل گرفت که
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین