پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۸۸۳۸
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۳
در حال حاضر بیمه شخص ثالث را می‌توان یکی از پرمخاطب ترین نوع بیمه دانست. چرا که استفاده از آن اجباری است. حواشی مختلفی در تعیین نرخ بیمه شخص ثالث وجود دارد، مسائلی که درک آن ها در شرایط حال حاضر سخت است و قصد داریم در این نوشتار به آن‌ها بپردازیم.

شعارسال: اگر شما بخواهید برای پراید خودتان بیمه شخص ثالث تهیه کنید، باید N تومان هزینه کنید. اگر یک خودرو دنا داشته باشید، مبلغ بیشتر خواهد شد! اما چرا؟ هزینه بیمه شخص ثالث قرار نیست برای خودرو شما صرف بشود. بلکه مربوط به خودرو یا عابری است که با آن تصادف کرده اید. پس چرا با توجه به نوع خودرو شما این هزینه متغیر خواهد بود؟‌

اگر بخواهیم تعریفی از شخص ثالث داشته باشیم باید گفت؛ شخص اول مالک وسیله نقلیه، شخص ثانی بیمه گزار و شخص ثالث فرد زیان دیده است که در این مورد شخص ثالث غیر از راننده مقصر در حادثه خواهد بود. به طور کلی بیمه شخص ثالث توسط شرکت‌های مختلفی ارائه می شود و از لحاظ شرایط مالی تفاوت فاحشی با یکدیگر ندارند اما کیفیت ارائه خدمات توسط شرکت های بیمه ممکن است متفاوت باشد که این قضیه می تواند تاثیر به سزایی در میزان رضایت بیمه گزار داشته باشد.

نرخ حق بیمه پایه چقدر است؟

اساس تعیین حق بیمه شخص ثالث و میزان پوشش مالی و بدنی به مبلغ تعیین شده برای دیه کامل یک انسان باز می‌گردد. میزان دیه برای هر سال توسط قوه قضائیه مشخص می شود و در سال ۹۷ نیز مبلغ دیه برای ماه های حرام ( ذی اقعده، ذی الحجه، محرم و رجب) مبلغ ۳۰۸ میلیون تومان و برای سایر ماه ها ۲۳۱ میلیون تومان اعلام شده است. بر همین اساس حداقل پوشش بیمه در سال ۹۷ مبلغ ۷.۷ میلیون تومان اعلام شده است که یک چهلم دیه کامل در ماه حرام است. این مبلغ حداقل پوشش مالی است که می توان آن را افزایش داد که به فرد صاحب خودرو باز می گردد.

تاثیر نوع و کاربرد خودرو

نوع خودرو و کاربری آن در تعیین حق بیمه شخص ثالث تاثیر گذار است چرا که برخی از خودروها با توجه به نوع کاربری ریسک بالاتری در زمینه تصادفات دارند. به عنوان مثال تاکسی ها و خودروهایی که از آن ها برای آموزش رانندگی استفاده می شود به میزان بیشتر در معرض حوادث رانندگی قرار دارند و باید حق بیمه شخص ثالث بیشتری پرداخت کنند. خودروهای تاکسی و خودروهای مربوط به آموزش رانندگی به ترتیب باید ۲۰ و ۱۵ درصد حق بیمه بیشتری پرداخت کنند و علاوه بر این مورد تعرفه بیمه شخص ثالث برای کاربری های دیگری نظیر آمبولانس، آتش نشانی و سایر موارد نیز متفاوت است.

تفاوت نرخ بیمه خودروهای شخصی به چه دلیل است؟

یکی از سوالاتی که ممکن است برای بسیاری از افراد مطرح شود دلیل تفاوت قیمت در نرخ بیمه خودروهای سواری شخصی است چرا که تفاوتی در نرخ دیه برای خودروها وجود ندارد اما نرخ بیمه شخص ثالث برای این خودروها متفاوت است.

اسماعیل فلاح - کارشناس بیمه - در رابطه با نحوه تعیین نرخ بیمه شخص ثالث خودروهای سواری اظهار کرد: «‌نرخ بیمه شخص ثالث بر اساس تعداد سیلندرهای خودرو مشخص می شود که به طور کلی این نرخ برای خودروهای با تعداد سیلندر کمتر از چهار عدد و چهار عدد به بالا تعریف شده است. هر سال نرخ مشخصی برای این نوع خودروها مطابق آئین نامه ماده ۱۸ توسط بیمه مرکزی اعلام می شود».

فلاح در رابطه با دلیل تعیین نرخ بیمه شخص ثالث بر اساس تعداد سیلندر افزود: «با توجه به این که در خودروهای با تعداد سیلندر بالاتر امکان آسیب زدن آن ها به خودروها و اشخاص بیشتر است به همین دلیل، نرخ بیمه بیشتری برای آن ها اعلام می شود. هر چند که خودروهای با تعداد سیلندر بیشتر و به روز از ایمنی و تکنولوژی بالاتری نیز برخوردار هستند این قانون را نمی توان قانع کننده دانست چرا که زمان تصویب این قانون به گذشته باز می گردد».

با توجه به این که نحوه تعیین نرخ بیمه شخص ثالث برای خودروها را نمی توان منطقی ارزیابی کرد پیشنهاد هایی برای ارائه راهکارهای جدید انجام شده است که فلاح در این رابطه افزود: « در ماده ۱۸ قانون صراحتا آمده است که تا قبل از پایان قانون ششم توسعه باید راهکارهایی برای تعیین نرخ بیمه شخص ثالث بر اساس سوابق راننده به جای نوع خودرو تصویب شود. بنابراین بهتر است که بیمه نامه براساس راننده و سوابق آن تعیین شود اما همچنان قدمی در این مسیر برنداشته شده است».

عبدالوهاب جاذبی - فعال حوزه بیمه - نیز در زمینه نحوه تعیین قیمت بیمه برای خودروهای شخصی گفت: «به طور کلی قیمت بیمه شخص ثالث برای خودروهای مختلف، تفاوت فاحشی با یکدیگر ندارد هر چند که این قیمت بر اساس تعداد سیلندر تعیین می‌شود. قوانین مربوطه در مورد بیمه شخص ثالث توسط بیمه مرکزی تعیین می‌شود و قاعدتا بررسی‌های مختلفی بر روی آن صورت گرفته است در نتیجه نمی‌توان پیشنهاد شخصی در مورد نحوه قانون‌گذاری و تعیین قیمت بیمه شخص ثالث داد».

حمایت از اقشار کم درآمد

فلاح در زمینه خودروهایی که از تخفیف خاص در زمینه بیمه شخص ثالث برخوردار است اظهار کرد: « خودروهایی مانند پراید، پیکان،‌ هیلمن و رنو (مدل هایی که در سال های ۷۰ الی ۷۲ به کشور وارد شد) از قیمت پایین تری در زمینه بیمه شخص ثالث برخوردار هستند. این نوع قیمت گذاری به دلیل حمایت از اقشار کم درآمد است و با توجه به این که تعداد این نوع خودروها در کشور بسیار زیاد است این تصمیم گیری برای آن ها صورت گرفته است. هر چند که می توان چنین خودروهایی را با توجه به این که از تکنولوژی های قدیمی استفاده می کند پرخطر تر دانست اما تصمیم گیری برای کاهش قیمت بیمه شخص ثالث در مورد آن ها صورت گرفته است».

سخن آخر

تفاوت نرخ بیمه خودروهای سواری موضوع غیر منطقی و عجیبی است که باید خیلی زود در حوزه قانون‌گذاری فکری برایش کرد. مهم نیست که شهروندان پراید سوار می‌شوند یا پورشه، نرخ بیمه شخص ثالث هر دو این خودروها باید با هم برابر باشد. چرا که نرخ دیه همه انسان‌ها باهم برابر است و پولی هم که بابت این نوع از بیمه پرداخت می‌شود، مربوط به شخص ثالثی است که یا مالش یا جانش به صورت غیرعمد مورد تهدید قرار گرفته است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت گسترش نیوز، تاریخ انتشار: 22مرداد1397 ، کدخبر: 35398: www.gostaresh.news


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین