پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۰۱۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۲
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه یک وزارتخانه از عهده رفع معضلات حوزه آب برنمی آید، گفت: دولت نمی تواند مشکل آب را حل کند.

شعارسال: عباس کشاورز شامگاه دوشنبه در نشست پایداری اقتصاد کشاورزی استان اصفهان با محوریت صادرات و کشت برون مرزی، دیپلماسی آب و محیط زیست مطلوب اظهار داشت: آب یک مسئله فرابخشی است که مشکلات آن با مشارکت همه بخش ها قابل رفع است.

وی بیان داشت: آب به یک مدیریت تلفیقی نیاز دارد که منظور این است که با نگاه اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی مدیریت انجام گیرد که البته در کشور ما نگرش سیاسی هم به آن اضافه شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: امروز بحران آب یک بحران سیاسی است و حل این مشکل در کشور ما با یک نظام تدبیری قابل انجام است.

وی گفت: سرانه منابع آب دیگر کشورها از جمله هند و پاکستان هم مثل ایران پایین است و این پایین بودن سرانه تنها مختص کشور ما نیست.

کشاورز بیان کرد: آبهای زیرزمینی در همه جای دنیا از اهمیت بالای برخوردار است و ۲۴ درصد اراضی آبی دنیا به وسیله آبهای زیر زمینی آبیاری می شوند که این امر در کشور ما بالای ۶۰ درصد است.

وی با اشاره به اینکه مشکلی که امروزه در مدیریت آب داریم و مدیران و کشاورزان نیز به آن توجه نمی کنند آب های سطحی قابل دسترس است، افزود: در بررسی سناریوی آب های سطحی و روان آب ها به این مسئله می رسیم که میزان بارش ها بین سال های ۶۰ تا ۶۹ با سال ۸۵ تا ۸۶ و سال ۹۱ تا ۹۲ اختلاف نداشته اما در سال ۵۹ مشاهده می شود که روان آب های ما بیش از حد نرمال بوده و این یعنی یک فاجعه بزرگ رخ داده است.

*دولتی ها و غیردولتی ها در خصوص مدیریت روان آبها اقدامی انجام نمی دهند

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: امروز باید درحوزه روان آب ها و آب های سطحی آسیب شناسی شود اما نه دولتی ها نه غیر دولتی ها اقدامی در این خصوص انجام نمی دهند.

وی با اشاره به اینکه آب های زیر زمینی با حفر چاه قابل دسترسی است که ۵۵ درصد منابع آب مطمئن را تشکیل می دهد، گفت: در سال ۴۴ رکورد برداشت از آب های زیرزمینی را داشتیم و تا سال ۵۳ و ۵۴ تقریبا افتی وجود نداشته است.

کشاورز ادامه داد: در حال حاضر ۱۱۴ میلیارد متر مکعب بیش از ظرفیت منابع آبی برداشت شده است که برداشت از ظرفیت تجدید پذیر یعنی استفاده از ذخایر آبی است.

*کاهش دشت های ایران از بیش از ۶۰۰ دشت به ۵۰ مورد

وی اضافه کرد: امروزه به دلیل بحران آبی که دچار آن شده ایم شاهد از بین رفتن دشت ها در سطح کشور هستیم به طوری که از ۶۰۹ دشتی که تا سال ۵۸ در ایران وجود داشت، اکنون به کمتر از ۵۰ دشت رسیده است.

کشاورز با اشاره به اینکه در مملکتی که با بحران آب مواجهیم باید دانست که در هر متر مکعب چه محصولی کاشته شود، اضافه کرد: من مخالف کاشت برنج حتی در شمال ایران هستم اما باید دانست به جای برنج باید اقدام به کاشت چه نوع محصولی کرد.

وی افزود: سوال می شود که چرا با وجود بحران آب اقدام به صادرات محصولات می شود که باید گفت بیشتر صادرات محصولات کشاورزی از نوعی است که برای بار آوردن آن آب کمی استفاده می شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار خبر 31 فروردین 1395، کدمطلب: 3602639 ،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
0
0
خود این آقایون در دولت هاشمی و در زمان صدارت آقای کلانتری ، مدیریت بر خوزه آب رو در دیت داشتند و گند زدند. خالا هم دارن بیشتر گند می زنند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
0
0
آقای کشاورز اصلا بحثتون کارشناسی نیست متاسفم. شما دارید پیشینه کشت برنج واین محصول بومی روازمردم اینجامیگیرید.فکرشوبکنید به بهونه بی آبی وکم آبی که باید راهکاردیگه ای رو پیش بگیرید مردم اینجا چه گناهی دارن که دارید به بلای سایر استانها گرفتارمیکنید اونوقت دیگه نمیشه شما سرسبز. به چه بهایی؟؟ماموافق نیستیم سیستم محیطی اینجاروتخریب نکنید.آب خزر برا اینجاکمه.اونوقت شما میگید فکرکشت دیگه بجای برنج باشید؟؟؟مث اینکه بگن ازخونتون برید توچادر؟؟بسه.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین