پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۴۰۴
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۲
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: جریانی اجتماعی در راستای آگاهی برای حفاظت از محیط زیست در كشور در حال شكل‌گیری است كه می‌تواند به رفع چالش‌ها و موانع كنونی زیست محیطی كمك كند.

شعارسال: معصومه ابتكار روز شنبه در دومین سمینار بین‌المللی محیط زیست، دین و فرهنگ اظهار كرد: گام‌های موثری برای حفاظت از محیط زیست در سطح ملی و برنامه‌های مدونی برای همراه شدن با جامعه جهانی برداشته و تدوین شده است.

وی تاكید كرد: ‌به رغم تمام چالش‌ها از جمله مسائل اقتصادی كه برای دولت وجود دارد، توجه خاصی به محیط زیست، فرهنگ و طبیعت می‌شود.

معاون رئیس‌ جمهوری ادامه داد: امروز پس از 15 سال دومین همایش با محوریت دین و فرهنگ و با هدف ارتقای گفت‌وگوی بین فرهنگی برای توسعه پایدار برگزار شده است كه امیدواریم بتوانیم تاثیر مفیدی بر فرهنگ و اندیشه در ادیان مختلف برای حفاظت از محیط زیست داشته باشیم.

وی با تشكر از همكاری یونسكو و یونپ در برگزاری این همایش گفت‌:‌ موضوع فرهنگ و ادیان در شكل‌گیری ذهنیت و رفتار انسان‌ها و جامعه بشری نسبت به همدیگر و محیط زیست بسیار تاثیرگذار است و این مباحث می‌تواند در قالب یك برنامه‌ریزی مدون به الگویی در این راستا تبدیل شود.

ابتكار تاكید كرد: از آنجا كه ایران خاستگاه تمدن، فرهنگ و ادیان مختلف است، در این زمینه مسئولیت بیشتری دارد و بر همین اساس در این راستا گام‌های موثری در سطح ملی و بین‌المللی برداشته است.

معاون رئیس‌ جمهوری با اشاره به امضای تفاهم نامه نشست پاریس درخصوص تغییرات آب و هوایی در روز گذشته توسط وزیر امور خارجه ایران در سازمان ملل گفت: امیدواریم پایه‌گذاری این عملكرد به نتایج مثبتی در سطح جهان با هدف كاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و حفظ محیط زیست منجر شود.

ابتكار گفت: این همایش گفتمان محیط زیستی را در زمینه توسعه پایدار ترویج می‌كند و فضا را برای حفاظت از زمین و دریاها مهیا می‌كند.

وی تاكید كرد: آن چیزی كه امروز در زمینه محیط زیست می‌بینیم، پیامد كارهای بشر در چند سال گذشته است؛ تخریب محیط زیست، از بین رفتن پوشش گیاهی، كاهش منابع آبی و آلودگی خاك مسائلی است كه آینده زمین را تهدید می‌كند.

ابتكار گفت: اما ادیان الهی مسیر متفاوتی را برای حفظ محیط زیست به پیروان خود آموزش می‌دهند كه اجرای آنها به حفاظت از محیط زیست می‌انجامد؛ بنابراین لازم است تلاش كنیم تا توسعه پایدار همسو با طبیعت پیش رود.

وی ادامه داد: ایران در سال 2001 گفتمان بین فرهنگ‌ها را بنا نهاد و این سمینار فرصت مناسبی برای پردازش به ابعاد مختلف این گفتمان همراه با توسعه پایدار است.

ابتكار گفت: افتخار می‌كنیم كه ایران اقدامات تاثیرگذاری را برای كاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و توسعه هزاره انجام داده است و امضای توافق نامه پاریس نشان‌دهنده تعهد دولت ایران به تعهدات بین‌المللی از جمله در بخش محیط زیست است.

بوكووا رئیس اجرایی یونسكو نیز در پیامی به این سمینار بین المللی كه توسط استرلاروش نماینده مقیم یونسكو در ایران قرائت شد، اظهار كرد: توسعه پایدار از طریق تعهد به ارزش های انسانی و فرهنگ به دست می آید بر همین اساس باید بین مذاهب و فرهنگ ها ارتباط ایجاد و بر مشاركت ها تاكید شود.

وی ادامه داد: از دولت ایران كه میزبانی از این سمینار بین المللی را برعهده گرفته، از دكتر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران و از اشتاینر رئیس اجرایی یونپ برای حضور در این سمینار تشكر می كنم.

بوكووا گفت: با توجه به تصویب صورت جلسه 2030 و توافق نشست پاریس این سمینار بسیار به موقع انجام شد و می تواند چشم انداز جدیدی را برای آینده انسان متبلور سازد.

وی تاكید كرد: تغییر اقلیم فقط یك مساله اقلیمی نیست بلكه رفتار و فرهنگ انسان ها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد بنابراین تعهد به ارزش های انسانی و فرهنگی در راستای حفظ محیط زیست و توسعه پایدار امری الزامی است.

سمینار دو روزه بین المللی محیط زیست، دین و فرهنگ امروز چهارم اردیبهشت ماه با حضور رئیس جمهوری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، مدیر منطقه ای یونسكو در ایران و رهبران مذهبی از ادیان و مذاهب مختلف مسیحی، بودایی، شیعه، سنی، یهودی و زرتشتی و نمایندگانی از كشورهای آفریقای جنوبی، اوگاندا، كنیا، آمریكا، كانادا، فنلاند، تركیه، آلمان، ایتالیا، انگلیس، تایلند، اندونزی، فیلیپن و هند در سازمان محیط زیست آغاز به كار كرد.

این سمینار به عنوان رویكردی نوین در زمینه دستوركار 2030 و اهداف توسعه پایدار با همكاری سازمان حفاظت محیط زیست، برنامه سازمان ملل متحد (یونپ) و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی (یونسكو) برگزار می شود.

سخنرانان و مهمانان خارجی همایش از 14 كشور جهان هستند و به لحاظ توزیع جغرافیایی تمامی قاره ها را دربرمی گیرند. همچنین طی این سمینار دو روزه شركت كنندگان از مذاهب مختلف جهان در پنج پانل تخصصی با موضوعات مردم، كره زمین، صلح، همكاری و كامیابی به سخنرانی و بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.

این سمینار در راستای سیاست های كلی محیط زیست نظام ابلاغی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در سال 1394 است و تقویت صلح و آزادی بیشتر در جهان از اهداف مهم آن به شمار می رود.

به واسطه چارچوب گسترده و ارتباطات بین المللی، این سمینار تلاش می كند تا زمینه نشستی از برترین گفتمان ها و تبادل آرا میان نمایندگان و متخصصان فرهنگ ها و ادیان مختلف ایجاد كند تا به دركی فلسفی از اینكه چگونه دین و فرهنگ می تواند به حفظ و نگهداری و بهبود محیط زیست كمك كند، دست یابیم.

سمینار بین المللی محیط زیست، دین و فرهنگ چهارم و پنجم اردیبهشت ماه مصادف با 24-23 آوریل 2016 در سازمان حفاظت محیط زیست درحال برگزاری است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 4اردیبهشت1395، کدخبر: 82045612: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین