پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۱۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷
امروزه زمینه برای کار علمی، متعهدانه و مسئولانه پایش محیط زیست فراهم شده است.
شعارسال: معصومه ابتکار در نخستین کنفرانس بین المللی نمونه برداری و پایش آلاینده های محیط زیست در پردیس تربیت بدنی دانشگاه تهران افزود: در چند سال گذشته خسارات جبران ناپذیری به محیط زیست وارد شده که باید با استفاده از فناوری های روز برای کاهش و ترمیم تخریب ها اقدام کنیم.

وی به اهمیت پایش برای حفظ سلامت جامعه اشاره کرد و گفت: این همایش زمینه یک بحث علمی برای پایش محیط زیستی را فراهم کرده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با بیان اینکه دولت یازدهم با وجود تمام مشکلات اقتصادی و تحریم ها به طور جدی به مسائل محیط زیست توجه دارد، افزود : رئیس جمهور بارها خط مشی خود را برای حفظ محیط زیست اعلام کرده که در ارکان دولت، بخش ها و دستگاه ها این خط و مشی ساری و جاری است .
وی ادامه داد : همچنین سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه محیط زیست که سال پیش ابلاغ شد ، پشت گرمی زیادی را برای اهالی محیط زیست فراهم کرده است .
ابتکار گفت : روند الودگی ها روز به روز هزینه های سنگینی را به طبیعت ایران وارد می کند که باید برای حفظ محیط زیست گام برداریم تا روند تخریبی طبیعت کاهش یابد.
وی افزود : امروز در بحث محیط زیست نه تنها سیاست های کلی محیط زیست کشور را داریم بلکه برنامه های ملی هم راستا با سیاست اقتصاد مقاومتی و اقتصاد سبز به منظور بهبود کیفیت محیط زیست شکل گرفته و شاخص های زیست محیطی نیز بر اساس آن پیش بینی و تعریف شده است.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه باید با رعایت ملاحظات زیست محیطی ، توسعه پایدار داشته باشیم که در این راستا داشتن استانداردهای لازم ضروری است، گفت: بر این اساس همکاری خوبی با سازمان استاندارد ملی و سازمان محیط زیست شکل گرفته و موارد زیادی نیز عملیاتی شده است.
ابتکار افزود: پایش یکی از موضوعات مهم در بحث اشتغالزایی ، گردش سرمایه و ایجاد دستگاه های اقتصادی برای رونق اقتصاد سبز است .
وی ادامه داد : با اقداماتی که در این خصوص انجام شد امیدواریم بتوانیم برای بهبود شاخص های هوا، آب، خاک و فراوده های غذایی گام های موثری برداریم.
ابتکار با بیان اینکه امروزه در آزمایش خون بیشتر افراد ماده ای به نام دی اکسین وجود دارد که 50 سال پیش نبود، گفت : کارشناسان معتقدند این ماده سلول های ایمنی بدن را تحریک می کند بنابراین این مسئله نشان دهنده اهمیت پایش و سالم بودن هوا، آب، خاک و مواد غذایی است.
وی افزود : بنا به اعلام سازمان جهانی بهداشت از هر هفت مرگ و میر در جهان ، یک مورد مربوط به آلودگی هوا است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با بیان اینکه کاهش آلودگی هوا از اولویت های دولت یازدهم است، افزود : گام های خوبی در این خصوص برداشته شده است که بهبود کیفیت هوا را به طور محسوس در برخی استان ها از جمله اصفهان و تهران مشاهده می کنیم .
وی ادامه داد : در اصفهان تعداد روزهای سالم و پاک از سال 92 تا 94 سه برابر شده که نشان دهنده اثر بخش بودن این اقدامات است.
ابتکار در ادامه بر نقش سیستم معاینه فنی یکپارچه خودروها در کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: یکپارچه سازی سیستم معاینه فنی جلوی بی دقتی ها را می گیرد و معاینه فنی خودروها را ساماندهی می کند که امیدواریم با همکاری وزارت کشور و سایر نهادهای مرتبط هر چه سریعتر این سیستم راه اندازی شود.
وی افزود : امروز موضوع اندازه گیری، سنجش و پایش آلاینده ها یکی از محورهای توافق نشست پاریس است ، بنابراین باید در موضوع پایش و سنجش توان افزایی داشته باشیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به راه اندازی صندوق ملی محیط زیست اشاره کرد و گفت : در دولت یازدهم ، صندوق ملی محیط زیست به عنوان یک شتاب دهنده فناوری های سبز و زیست محیطی در حال فعالیت است.
نخستین کنفرانس بین المللی نمونه برداری و پایش آلاینده های محیط زیست 12 تا 14 اردیبهشت ماه در دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران برپا است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری صدا و سیما، تاریخ یکشنبه 12 اردیبهشت 1395، کد مطلب: 1117534، www.iribnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین