پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۰۲۰۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷
صنعت خودرو ایران به دلیل تحریم آمریکا که سیطره آن بر روابط خودروسازان اروپایی با ایران سایه افکنده و از سویی دیگر عملکرد گمرک،تامین ارز ،قیمت گذاری خودرو و...که به تحریم های داخلی تعبیر می شوند،روزهای بسیار سختی را پیش روی خود می بیند.

شعار سال: دولت آمریکا به تازگی تحریم‌های صنعت خودرو را به شکلی سختگیرانه‌تر از تحریم های چند سال قبل برقرار کرد تا به صورت هدفمند رابطه خودروسازی ایران با کشورهای دیگر را محدود نماید.

علاوه بر این محدودیت‌های داخلی به‌خصوص مشکلات ارزی نیز دست به دست تحریم‌ها داد تا این صنعت بزرگ کشور از دو ناحیه داخلی و خارجی تحت‌فشار بی سابقه ای قرار گیرد.

در حال‌حاضر، جدا از اینکه بازگشت تحریم‌ها دسترسی خودروسازان و قطعه‌سازان را به منابع خارجی محدود کرده است، کاغذبازی‌های داخلی نیز به نوبه خود دست و پای آنها را بسته و این دو عامل در کنار هم باعث خواهد شد کاهش شدید تیراژ تولید که به گفته برخی از کارشناسان تا 80 درصد قابل وقوع است گریبان خودروسازان را تا پایان سال بگیرد.

حال باید پرسید؛ چرا چنین سرنوشتی انتظار خودروسازی کشور را می‌کشد؟ در پاسخ باید گفت دلایل آن مستقیما به تحریم‌های خارجی و داخلی برمی‌گردد.

در این بین، به واسطه تحریم‌های خارجی، خودروسازان علاوه بر اینکه شرکای معتبر بین‌المللی خود را از دست داده‌اند، دسترسی‌شان به منابع تامین قطعه نیز محدود شده و از همین‌رو نمی‌توانند مانند دوران پسابرجام، بدون محدودیت و مانع، قطعات موردنظر خود را تامین کنند. مشکل بسیار بزرگ در این ماجرا، محدود و ممنوع شدن نقل‌و‌انتقال پول است، چه آنکه زنجیره خودروسازی کشور با موانعی بزرگ بر سر راه تامین قطعات و مواد اولیه خارجی مواجه است.

اکنون علاوه بر تحریم‌های خارجی مشکلات متعدد پیش روی تولید کنندگان وجود دارد که در میان دست اندرکاران تولید تحریم‌های داخلی نامیده می شود و در حال فشردن گلوی تولید است.

به تازگی در نشست خبری هیات مدیره انجمن قطعه سازان عنوان شد که کالا و مواد اولیه‌ای که اعضا برای تولید وارد کرده‌اند در گمرک مانده و تا ما‌به‌التفاوت ارزی (ما‌به‌التفاوت نرخ ارز دولتی پرداخت شده به قطعه‌سازان و ارز آزاد) را پرداخت نکنند، اجازه ترخیص ندارند.

در واقع زنجیره خودروسازی ایران در حال حاضر نه فقط با تحریم‌های خارجی مواجه است؛ بلکه در داخل نیز مشکلات و محدودیت‌های بزرگی دارد.

بدون تردید، اصلی‌ترین بخش صنعت خودرو که درگیر تحریم‌ها خواهد شد، به خودروسازان نیمه‌دولتی و بزرگ مربوط می‌شود و اتفاقا آمریکایی‌ها نیز بیشتر به دنبال زمین گیر کردن همین شرکت‌ها هستند. در حال حاضر، ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو سه تولیدکننده اصلی خودرو در کشور به‌شمار می‌روند که در محاصره تحریم‌ها هستند.

هرچند بخش قابل‌توجهی از محصولات این سه شرکت دارای ساخت داخل بالایی است، با این حال هنوز هم وابستگی به قطعات خارجی در بین محصولات آنها وجود دارد و ازآنجاکه روند تامین قطعات از خارج محدود شده، پیش‌بینی می‌شود تیراژشان افتی قابل‌توجه را طی امسال تجربه کند.

با آغاز تحریم‌ها، بیشتر خودروسازان خارجی فعالیت در ایران را متوقف کرده‌اند و این موضوع نه‌تنها تولید محصولات پسابرجامی آنها را در کشور به ‌تدریج کاهش خواهد داد، بلکه تامین قطعات از این شرکت‌ها نیز مختل شده است؛ بنابراین خودروسازان داخلی نمی‌توانند قطعات موردنیاز خود را از منابع خارجی اصلی تامین کنند و ناچارند به سراغ تامین‌کنندگان فرعی بروند.

این موضوع سبب می‌شود ورودی قطعات به کشور کاهش یابد و حتی اگر قرار بر داخلی‌سازی آنها باشد، باز هم اثر منفی خود را بر تیراژ طی سال‌جاری خواهد گذاشت.

در حال حاضر، بخشی از محصولات سه خودروساز بزرگ کشور را آنهایی تشکیل می‌دهند که از داخلی‌سازی نسبتا بالایی برخوردارند، اما همان‌ها نیز درگیر تحریم بوده و تیراژشان نزولی خواهد شد. در بخش خودروهای مونتاژی اما اثرات تحریم بیشتر خواهد بود؛ زیرا برای تولید آنها باید قطعات بیشتری از خارج وارد شود. بنابراین هیچ بعید نیست خودروسازی کشور که سال بسیار سختی را پشت سر می گذارد اتفاقات تلخی را دوباره تجربه کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی تیتر 20، تاریخ 27 مرداد 97، کد مطلب: 28427:www.titre20.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Arab Emirates
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
0
0
ا.ف75
واقعاهم بخوایم انصاف رو رعایت کنیم خیلی از این گلایه های خودرو ساز ها به حق هست!
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین