پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۱۲۱۵
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۴
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: 20 تن بذر هیبریدی کلزا برای اجرای برنامه کشت کلزا در مزارع این استان تامین شده است.

شعارسال: محمد صالح احمدی روز پنجشنبه اظهار داشت: میزان 20 تن بذر هیبریدی از 2 نوع فرانسوی با ارقام هک، ناتالی، دانور و هیدرومل و بذور آلمانی با ارقام رهان، گارو و کورتولی است.

وی افزود: این میزان بذر هم اکنون بر اساس سهمیه شهرستان های استان تقسیم بندی شده و در حال ارسال است تا کشاورزان بتوانند با حمایت سازمان جهاد کشاورزی در سال زراعی آینده (98 - 97) پنج هزار هکتار برنامه ابلاغی استان در کاشت دانه های روغنی کلزا را تحقق ببخشند.

احمدی اضافه کرد: کشت دانه های روغنی از جمله کلزا از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی برای خودکفایی در تولید روغن خوراکی در برنامه ششم توسعه قرار دارد تا با تلاش کشاورزان و حمایت دستگاه های کشور از چالش های جدی تولید دانه های روغنی و تولید روغن خوراکی خارج شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: این استان به عنوان یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی توانایی قابل توجهی در کشت دانه های روغنی از جمله کلزا دارد از این رو توسعه کشت این محصول در 11 هزار هکتار از 23 هزار هکتار اراضی گندم آبی در برنامه کاری سازمان جهاد کشاورزی گنجانده شده است.

وی گفت: از چند سال گذشته برنامه ابلاغی کلزا در این استان به صورت متوالی در هر سال افزایش می یابد که طبق بررسی های انجام یافته تامین بذور هیبریدی که عملکردی بالاتر نسبت به ارقام بومی دارند از چالش های این اهداف است که در سال جاری سعی شده با اقدام به موقع مانع از بروز مشکل در هنگام فصل کشت کلزا شد.

احمدی تاکید کرد: علاوه بر خودکفایی در تولید دانه های روغنی، صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی، کنترل آفات، درآمد 2 برابری از هر هکتار نسبت به کشت گندم و رعایت تنوع کشت در مزارع از دیگر مزایای کشت کلزا است که در این راستا تمام بذور از سوی وزارت کشاورزی به صورت یارانه ای در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

امسال میزان برداشت دانه روغنی در کردستان با محصول غالب کلزا در مقایسه با سال قبل بیش از 2 برابر شد و به پنج هزار تُن رسید.

طرح 10 ساله خودکفایی دانه روغنی از سه سال قبل شروع شده و جهاد کشاورزی از افزایش سطح کشت این محصول حمایت می کند.

90 درصد دانه روغنی و مواد اولیه کارخانجات روغن خوراکی کشور، وارد می شود و سالانه چهار میلیارد دلار برای خرید این محصول ارز از کشور خارج می شود.

در سال زراعی جاری (96 - 97) در مجموع 2 هزار و 61 هکتار زمین زیر کشت دانه روغنی رفته بود که بخاطر سرمازدگی و آفت علف هرز، فقط یک هزار و 810 هکتار آن قابل برداشت بود.

کشت محصول کلزا در استان کردستان هر سال توسط بیش از 600 بهره بردار از نیمه دوم شهریور آغاز می شود.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار 1 شهریور 97، کدمطلب:83009390 ،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین