پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۱۲۸۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۵
پزشکان عمومی نقش محوری در نظام سلامت کشور دارند، اما با تمام این تفاسیر، تنها ۳۵ درصد آنها برای گرفتن پروانه مطب اقدام کرده اند. چون احساس می کنند هیچ نقش و جایگاهی در نظام سلامت ندارند.

شعار سالموضوع این هفته برنامه نبض پزشکی به بررسی جایگاه پزشکان عمومی در نظام سلامت کشور، اختصاص داشت.

در ابتدا، دکتر محمد جهانگیری معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی ایران، با عنوان این مطلب که سه سطح ارائه خدمات سلامت داریم، گفت: متاسفانه فرهنگ تخصص گرایی در کشور ترویج شده و این در حالی است که در برنامه چهارم، پنجم و ششم، بر اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده در کشور تاکید شده است.

وی، از نظام ارجاع و پزشک خانواده به عنوان تنها مسیر صحیح ارائه خدمات سلامت در کشور نام برد و افزود: بدون کنترل هر سه سطح خدمات، ما نمی توانیم موفق باشیم. زیرا، نه بودجه گران ترین سطح خدمات را داریم، نه مردم می توانند به خدمات دسترسی داشته باشند.

جهانگیری با اشاره به آمار ۶۰ هزار پزشک عمومی فعال در کشور، افزود: تنها ۳۵ درصد این تعداد، پروانه مطب دریافت کرده اند و مابقی در سیستم سلامت، کارهای مدیریتی می کنند و یا مستخدم دولت هستند.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی ایران، ادامه داد: ۱۰ درصد کل جامعه پزشکی کشور، یا مهاجرت کرده اند و یا به مشاغل دیگری روی آورده اند.

در ادامه، دکتر محمد شریعتی قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت، از پزشکان عمومی به عنوان مرکز ثقل ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در کشور نام برد و گفت: پزشکی عمومی سخت تر از رشته های تخصصی است، چون با تمام بیماری ها درگیر است.

به گفته وی، پزشکان عمومی نقش محوری دارند و تا زمانی که نتوانیم نظام ارجاع و پزشک خانواده را به طور کامل اجرا نکنند، نمی توان به نقش محوری پزشکان عمومی امیدوار بود.

شریعتی ادامه داد: بازی سازی اصلی در نظام سلامت بر عهده پزشک عمومی است و هیچ تخصصی نمی تواند این جایگاه را بگیرد.

قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت، در پاسخ به این سئوال که در حال حاضر وضعیت پزشک خانواده در کشور چگونه است و چند درصد جامعه تحت پوشش پزشک خانواده هستند، گفت: در حال حاضر پزشک خانواده نداریم، اما به لحاظ زیرساخت ها، پیشرفت هایی داشته ایم.

در ادامه ، دکتر فربد رهنما عضو هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران، با عنوان این مطلب که از 80 هزار پزشک عمومی در کشور، فقط 27 هزار نفر پروانه مطب گرفته اند.

وی افزود: بقیه این دسته از پزشکان عمومی، یا مشغول گذراندن طرح هستند و یا دنبال پزشک خانواده رفته اند و یا مهاجر کرده اند. و یا اینکه حرفه پزشکی را کنار گذاشته اند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار 3 شهریور 97، کدمطلب: 4383300، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۳
0
0
دوره طلایی پزشکی برچیده شد، عزیزم. پول های باد آورده دوره آقای دکتر هاشمی به تاریخ پیوست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۳
0
0
ا.ف75
اقای هاشمی هم واقعا تا میتونست اعتبار ریخت تو این وزارت خونه هنوز هم که هنوزه نتیجه نگرفته
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۳
0
0
ا.ف75
خب دستشون درد نکنه! باقیشون دارن چیکار میکنن پس؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین