پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۱۶۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۰
بی‌توجهی مترو به اثر تاریخی ۸ هزار ساله چشمه علی و عدم تحقق وعده‌های مکرر برای بازگشت آب با وجود پیگیری‌های قضایی نه تنها نتیجه‌بخش نبوده بلکه خسارات جبران‌ناپذیری به کشاورزان این منطقه وارد کرده است.

شعارسال: به دنبال انتشار خبر خشک شدن چشمه علی با قدمت 8 هزار سال در شهرستان ری خبرنگار ما برای نخستین بار در خردادماه سال جاری برای پیگیری و صحت و سقم موضوع به این منطقه رفت که در کمال بهت و حیرت خشک شدن یکی از چشمه‌های باستانی را مشاهده کرد.

در ادامه با وجود پیگیری‌های بسیار از استاندار تهران گرفته تا مسئولان محلی اعم از فرماندار شهرستان ری، مسئولان میراث فرهنگی و اعضای شورای شهر و با وجود وعده‌های بسیار برای پیگیری این مطالبه که امروز در سطح ملی نیز مطرح است تا کنون نه تنها هیچ اقدام جدی صورت نگرفته و آب به چشمه علی بازنگشته بلکه سبب شده تا کشاورزان اطراف این چشمه نیز که آب مزارع کشاورزی خود را از حدود 2 هزار سال پیش از این چشمه تأمین می‌کردند با مشکلات بسیاری روبه‌رو شوند.

در محدوده جنوب شرقی شهرستان ری محله‌ای تاریخی و با قدمت 2 هزار سال به نام قلعه گبری قرار دارد که در اطراف آن در روستای علائین زمین‌های کشاورزی متعددی وجود دارد که تا پیش از قطع آب چشمه علی از آب آن برای آبیاری مزارع استفاده می‌شده است که پس از آغاز عملیات حفاری مترو در محدوده چشمه علی و قطع آب چشمه کشاورزان این منطقه با مشکلات بسیاری در زمینه تأمین آب مورد نیاز روبه‌رو شدند.

براساس مشاهدات خبرنگار ما در شرایط کنونی کشاورزان منطقه جهت آبیاری زمین‌های کشاورزی از آب چاه استفاده می‌کنند که البته این آب تنها نصیب کشاورزان محدوده اطراف چاه شده و سایر زمین‌ها که فاصله بیشتری با چاه دارند ضمن هزینه‌های بسیار از این اقدام بی‌بهره هستند و کشاورزان از خشکی زمین‌های خشک و کمبود آب موردنیاز برای زراعت در منطقه گله‌مند هستند تا جایی که تعدادی از صاحبان این مزارع به مراجع قضایی نیز شکایت کرده‌اند اما هیچ پاسخ مناسبی تاکنون دریافت نکرده‌اند.

خبرنگار ما به دنبال بررسی وعده‌های مترو و اخبار ضد و نقیضی که در زمینه بازگشت آب به چشمه علی منتشر می‌شود، روز گذشته به محل چشمه علی مراجعه کرد. بخش شمالی چشمه کاملاً خشک بود و تنها مقدار بسیار کمی آب به حوضچه دوم وارد می‌شد.

خسارت کشاورزان علائین پرداخت نشد؛ مترو عام‌المنفعه است

برای بررسی بیشتر موضوع به سراغ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ری رفتیم.

محمد عباسی رئیس جهاد کشاورزی شهرستان ری با اشاره به خسارت وارد شده به کشاورزان منطقه اظهار داشت: کشاورزان معترض به کاهش سطح آب چشمه‌علی پیگیری قضایی را انجام دادند اما قاضی به دلیل عام‌المنفعه بودن مترو و توجیهات دیگر دستور توقف عملیات را صادر نکرد.

وی در ادامه گفت: مسئولان مترو از 2 ماه پیش تعهد دادند که تا 15 تیرماه عملیات حفاری پایان ‌یافته و مسیر آب ایزوله شده و آب به مجرای اصلی بازگردد، اما در حال حاضر با گذشت بیش از یک ماه از وعده مترو هنوز آب به چشمه بازنگشته است و این در حالی است که این چشمه پیش از آغاز عملیات مترو 70 لیتر آب داشته که در حال حاضر نزدیک به 15 لیتر در آن جاری است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان ری بیان کرد: کشاورزان علائین نزدیک به 800 هکتار زمین ‌دارند که منابع آبی کشت آن از طریق چشمه و چند حلقه چاه تأمین می‌شده است که پیش از آغاز عملیات مترو نیز شهرداری با قرار دادن موتور پمپ از آب چشمه برای آبیاری فضای سبز استفاده کرده که از سوی کشاورزان در حال پیگیری بود که هنوز به نتیجه نرسیده و عملیات مترو نیز باعث کاهش آب شد.

عباسی افزود: مترو متعهد شده بود که علاوه بر بازگشت آب به مجرا، خسارت کشاورزان را نیز پرداخت کند اما علاوه بر عدم بازگشت آب خسارتی نیز به کشاورزان پرداخت‌ نشده است.

وی خاطرنشان کرد: پیگیری‌های قضایی در زمینه پرداخت خسارت و توقف عملیات مترو از سوی کشاورزان انجام ‌شده و مسئولان جهاد کشاورزی نیز در این راستا با ارسال گزارش به مراجع بالاتر از موضع کشاورزان حمایت می‌کند.

اما همه این مسائل در حالی مطرح می‌شود که عدم دریافت پاسخ مناسب و نبود آب لازم سبب نگرانی بسیار اهالی منطقه به ویژه کشاورزان شده است، خسارت وارد شده توسط مترو به ارزش تاریخی این اثر غیرقابل محاسبه است؛ اما خسارت کشاورزانی که از آب این چشمه جهت کشت محصول استفاده می‌کردند، به کجا می‌رسد؟




شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار: 4 شهریور 1397 ، کد خبر: 1811472 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
0
0
ا.ف75
خداییش حس میکنم خیلی از بخش های کشور به امون خدا رها شده ست!
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین