پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۱۵۲۰
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳
پسته یزد که شهرت جهانی دارد و همواره زینت مجالس و محافل در ایام مختلف سال است، امسال با از بین رفتن بخش بزرگی از این محصول حسرت پسته‌های خندان بر دل کشاورزان مانده است. مردمان سخت کوش حاشیه کویر در استان یزد از خاک و آبی نه چندان گوارا، طلایی سبز تولید می‌کنند و تجار و شرکت‌ها از کشور‌های همسایه برای خرید پسته این استان صف می‌کشند.

شعار سال: پسته یزد که شهرت جهانی دارد و همواره زینت مجالس و محافل در ایام مختلف سال است، امسال با از بین رفتن بخش بزرگی از این محصول حسرت پسته‌های خندان بر دل کشاورزان مانده است.  آفات، سرمازدگی و گرمازدگی بر محصولات کشاورزی استان خسارت‌های زیادی وارد کرد و باعث شد باغات در سال جاری کاهش محصول داشته باشند.

یدالله جواد پور مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد از کاهش ۸۰ درصدی تولید پسته در استان یزد خبر داد و گفت: سطح زیرکشت باغات پسته در استان ۴۵ هزار هکتار است که نزدیک به ۳۵ هکتار آن بارور است.

جواد پوربا اشاره به اینکه استان یزد رتبه سوم تولید و صادرات پسته در کشور را دارا است افزود: در سال‌های گذشته سالانه نزدیک به ۵۰ هزارتن پسته دراستان یزد تولید می‌شدوی گفت: متأسفانه در سال جاری باغات استان یزد دچار خسارت‌های زیادی شد به طوری‌که تقریباً تمام مشکلات ازجمله آفات سرمازدگی، گرمازدگی و تگرگ بر محصولات کشاورزی خسارت‌های زیادی وارد کرد و باعث شد که باغات استان در سال جاری کاهش محصول داشته باشند.

بارش‌های موسمی امید کشاورزان را ناامید کرد

حاج غلامرضا یکی از کشاورزان یزدی می‌گوید: در سال جاری خسارت‌های زیادی به باغات تحمیل شده است به طوری که زمستان سال گذشته هوا به اندازه کافی سرد نشد و جوانه‌های پسته که به سرما نیاز داشتند، نتوانستند تبدیل به جوانه گل شوندوی می‌افزاید: ما همه راهکار‌ها را برای مقابله با سرما انجام دادیم، اما نتوانستیم نتیجه بگیریم و سرما تمام محصولات را ازبین برد.

علیرضا یکی دیگر ار کشاورزان یزدی می‌گوید: تگرگ و سرمای بی موقع همه حاصل را ازبین برد، قرار بود با فروش این محصول هزینه‌ای که برای خرید کالای کشاورزی گرفته بودم را پرداخت کنموی با اشاره به سخت و طاقت فرسابودن کشت و عمل آوری پسته می‌افزاید: با وضع کم آبی و خشک شدن باغات، قیمت بالای سم و کود و دستمزد کارگر و خرابی محصول، اگر اوضاع همینطور پیش برود دیگر خبری از پسته و پسته کاری در منطقه نخواهیم بود.

خسارت میلیاردی به باغات پسته در استان

جوادپور میزان ارزش خسارت‌های ناشی از سرمازدگی در استان یزد را بیش از ۶۰۳ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: امسال سال خوبی را در باغات استان یزد نداریم به طوری که حدود ۸۰ درصد کاهش محصول داشتیم.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه در ۲۸ اسفندماه باغات استان یزد براثر سرما دچار سرمازدگی شد گفت: مسئله‌ای دیگری که امسال باغات استان یزد را در ناملایمات قرار داد درجه حرارتی بود که تقریباً از سوم تا دهم فروردین استان را درگیر خود کرد چنانچه درجه حرارت در برخی از نقاط استان یزد به ۳۷ درجه سانتی‌گراد رسید، اما این گرمای هوا هم گل‌های پسته استان را نشانه رفت.

جوادپور با اشاره به جبران خسارت به کشاورزان افزود: باید توجه داشت که مسلماً باغاتی که بیمه شدند، ازبیمه استفاده خواهند کرد، اما باغاتی که بیمه نیستند گزارش خسارت از سوی سازمان جهاد کشاورزی به مدیریت بحران استانداری تهران ارسال‌شده است که این موضوع از وزارت کشور پیگیری می‌شود.

سید جمال سجادی پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد گفت: با وجود محدودیت منابع آبی و کاهش بارندگی، استان یزد جایگاه نهم کشور را در تولید محصولات کشاورزی و از لحاظ وسعت اراضی کشاورزی در جایگاه هفدهم کشور قرار دارد.

آفت و بی‌آبی شرکای جدید کشاورزان پسته کار یزدی

وی گفت: سرمازدگی اواخر فروردین امسال، درست در زمانی که شکوفه‌ها داشتند شکل اولیه پسته به خود می‌گرفتند، خنده را از لبان پسته‌ها ربود و غم بر دل کشاورزان نشاندسجادی پوربا افزود: اردکان، مهریز و تفت دیگر شهر‌های تولیدکننده پسته در استان است که ارقام کله‌قوچی، اکبری، بادامی، فندقی و احمد آقایی در باغ‌های آن کاشته می‌شود اما امسال این شهرستانها نیز دچار آفت شده و با کاهش محصول روبه رو شدند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: این محصول در کشور‌های آسیای شرقی نظیر ژاپن و کشور‌های اروپایی بازار خوبی دارد و تقاضا برای خرید پسته یزد در این بازار‌ها افزایش یافته است، اما به دلیل آفت باکم بود پسته روبه رو هستیم.

پایان آذرماه، آخرین مهلت امهال اقساط تسهیلات کشاورزان خسارت دیده

فرهاد کشمیرشکن مدیریت شعب بانک کشاورزی استان یزد از اعلام آمادگی این بانک برای امهال اقساط کشاورزان خسارت دیده خبر داد و گفت: کشاورزان خسارت دیده تاپایان آذرماه، مهلت دارند به شعب این بانک مراجعه و برآورد خسارت وارده کمک‌هایی را در قالب تسهیلات دریافت کنندبیمه یکی از مهم‌ترین ابزار‌هایی است که می‌تواند کشاورزان را به تولید دلگرم و امیدوار کند، چرا که حوزه کشاورزی بخشی بسیار پرریسک است و در معرض حوادث طبیعی و تنش‌های محیطی زیادی قرار دارد به‌گونه‌ای که هر آن ممکن است آسیب‌های جدی به تولیدات این بخش وارد کند.

بنابراین باید ابزاری وجود داشته باشد که به کشاورزان اطمینان دهد، سختی کشت و تولید را به جان بخرند و اگر حادثه‌ای پیش بینی نشده و ناگوار رخ دهد تولیدکننده زیان نبیند و دلسرد نشود.

عرصه کشاورزی استان یزد هر چند به دلیل کم آبی و خشکسالی‌های پیاپی با بحران روبرو شده، اما با مدیریت مصرف آب، تغییر الگوی کشت و نیز روی آوردن به سمت محصولات کم آبخواه، همچنان نفس می‌کشد.

با وجود اینکه استان یزد از استان‌های خشک و کویری است با بهره وری مناسب در برخی از محصولات کشاورزی در رتبه‌های برتر کشور قرار دارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار 3 آذر 97، کد مطلب: 6727369، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین