پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۱۶۸۲
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۲
قاچاق سوخت مزارع پرورش میگوی شهرستان و بندر تیاب را در معرض خطر قرار داده است.

شعار سال: با گذشت زمان، الاغ‌ها و قاطرها جای خود را به خطوط لوله، شناور و کامیون‌های حمل سوخت داده‌اند و قاچاق مزه‌ای دیگر به کام دلالان و البته برخی جریان‌های مخصوص داده است. چند سال پیش بود که موضوع خط لوله قاچاق بنزین و گازوئیل از پالایشگاه آبادان لو رفت که در نوع خود بسیار جالب توجه بود و البته چندی پیش هم خط لوله ۱۰ کیلومتری قاچاق گازوئیل از روستای گچین بندرعباس به سمت دریا کشف شد. البته از این نوع خطوط لوله بسیار است و هر از گاهی خبرهای بیش‌تری در مورد آن شنیده خواهد شد. قاچاق سوخت در نواحی مرزی به حدی سهل و آسان شده است که طمع درآمدزایی خیلی از مرزنشینان را وسوسه می‌کند تا با کمترین زحمت بیش‌ترین سود را به جیب بزنند و حداقل در روز یک میلیون تومان درآمدزایی کنند. اما در این میان قاچاق سوخت از طریق دریا مخاطراتی برای آبزیان در پی دارد. مزارع پرورش میگوی بندر تیاب که بزرگ‌ترین و یکپارچه‌ترین مزارع شیلات کشور هستند، این روزها قربانی قاچاق سوخت شده‌اند و با وارد شدن گازوئیل این مزارع پرورش در حال نابودی هستند. بندر تیاب در شهرستان میناب قطب تولید میگوی استان و کشور است. فصل برداشت محصول پرورش یافته از مزارع زیر کشت آغاز شده و این منطقه این روزها علاوه بر تولید میگوی استان و کشور، به محلی برای جولان قاچاقچیان سوخت تبدیل شده است. جوانان شهرستان میناب که از یکپارچه‌ترین سایت‌های مزارع پرورش میگوی کشور بهره‌مند است، در نبود زیرساخت‌های لازم برای ایجاد اشتغال، روی به شغل‌های پرخطر قاچاق آورده‌اند. اما این کار مزارع پرورش میگوی شهرستان و بندر تیاب را قربانی خود کرده، زیرا با ورود گازوئیل از طرف دهانه خور به مزارع پرورش میگو، میگوهای زیادی از بین می‌روند.

کیفیت نامطلوب آب به همراه گازوئیل ریخته شده در دریا سبب صدمه‌زدن به مزارع شده است

مجید شبانی، یک از دارندگان مزارع پرورش میگو در بندر تیاب، گفت: آب وارد شده از خور به مزارع پرورش میگوی تیاب کیفیت خوبی ندارد و از طرفی قاچاق سوخت در تیاب و کلاهی و ورود گازوئیل به آب دریا و کانال‌های آب‌رسان پرورش میگو سبب صدمه زدن به مزارع شده است. شبانی گفت: با توجه به این‌که پرورش‌دهندگان از آب موجود استفاده می‌کنند و گازوئیل ریخته شده در دریا توسط قاچاقچیان و لنج‌داران حمل سوخت قاچاق وارد خور و کانال‌های آب‌رسان می‌شود، تلفات سنگین میگو را به مالکان مزرعه‌های پرورش میگو وارد کرده است. این دارنده مزرعه پرورش میگو در تیاب گفت: صنعت پرورش میگو هم اشتغال‌زا و هم ارزآور است و به همین سبب مسئولان متولی نباید اجازه نابودی این صنعت را به عده‌ای سودجو در بحث قاچاق سوخت بدهند.

مبارزه با قاچاق سوخت در دستور کار قرار گیرد

شبانی عنوان کرد: با مشاهده دقیق ورودی‌های کانال‌ آب به مزارع پرورش میگو خواهید دید که قاچاقچیان چه بلایی به سر این صنعت و مزارع پرورش میگو در می‌آورند و ما روزانه شاهد تلفات محصولات خود هستیم. شبانی با اشاره به محل تردد خودروهای نیسان گازوئیلی در محدوده شرکت صید کیش روستای تیاب گفت: روزانه حدود ساعت هشت شب در این نقطه بیش از صدها ماشین حمل قاچاق سوخت در حال تخلیه گازوئیل هستند که سبب آلودگی محیط زیست و آب دریا می‌شود و در پی آن با تلفات چشمگیر میگوها در مزارع روبه‌رو هستیم.

تذکرات لازم به قاچاقچیان و حاملان سوخت گازوئیل داده شده است

یعقوب بازماندگان، رئیس شورای اسلامی بندر تیاب، هم گفت: متأسفانه برخی از روستاییان با ورود به قاچاق سوخت مشکلاتی را برای مزارع پرورش میگوی تیاب جنوبی ایجاد کرده‌اند که در این خصوص تذکرات لازم به آن‌ها داده شده است. بازماندگان بیان داشت: با اطلاع از اعتراض و گلایه برخی از پرورش‌دهندگان صنعت پرورش میگو در بندر تیاب که خساراتی را به مزارع و محصولات آن‌ها وارد کرده است، این موضوع با حضور و همکاری آن‌ها بررسی شد تا بیش‌تر از این سبب آسیب‌رساندن به مزارع پرورش میگو نشود. رئیس شورای اسلامی بندر تیاب عنوان کرد: این موضوع به مسئولان و متولیان کار اطلاع داده شده است و از نیروی انتظامی و دریابانی خواسته شده تا به جای مشاهده آن‌ها با قاچاقچیان برخورد کنند. بازماندگان با بیان این‌که این موضوع بیش‌تر در خور «مشدر» بین روستای کلاهی و روستای مازغ مشاهده شده است، گفت: نیروی انتظامی و دریابانی مستقر در بندر تیاب با ورود در محدوه این خور باید از تردد قایق‌های حمل سوخت جلوگیری کنند تا از ریخته‌شدن گازوئیل به دریا و ورود آن به مزارع پرورش میگو و نابودی این صنعت در بندر تیاب جلوگیری شود.

برخورد با قاچاقچیان سوخت جزو مصوبات شورای تأمین است

محمد ریاضی با اشاره به گزارش رسیده از مدیریت شیلات شهرستان میناب مبنی برتلفات میگو در مزارع بندر تیاب گفت: مدیریت شیلات شهرستان گزارشاتی را درباره ورود گازوئیل به خور و مزارع پرورش میگو در بندر تیاب داده است که این موضوع در دست بررسی قرار دارد. معاون سیاسی-اجتماعی فرمانداری ویژه میناب بیان داشت: در شهرستان هیچ‌گونه قاچاقی مورد پذیرش نیست و در صورت مشاهده برخورد خواهد شد و این موضوع جزو مصوبات شورای تامین شهرستان است. ریاضی عنوان کرد: هنوز درباره تلفات میگو در مزارع پرورش میگو به نتیجه اساسی نرسیده‌ایم و برای این کار بخشدار مرکزی جهت بررسی موضوع به بندر تیاب فرستاده شده تا علت این امر را بررسی کند و گزارش دهد. ریاضی گفت: چنانچه تلفات میگوها ناشی از قاچاق سوخت باشد، نیروهای دریابانی باید با عاملان این موضوع برخورد کنند.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار 2 شهریور 97، کد مطلب: 53064، www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین