پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۱۹۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۷
رئیس‌جمهور در تماس تلفنی امیر قطر از وی برای حضور در اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری‌های آسیا دعوت کرد.

شعار سال: تهران، مهرماه میزبان اجلاس سران مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیاست؛ این خبری بود که در دل خبر گفت‌وگوی تلفنی سران ایران و قطر در سایت رئیس‌جمهور ایران منتشر شد. اجلاس مهرماه، سومین نشست سران این گردهمایی درون‌قاره‌ای است. چین، ژاپن، کره‌جنوبی، مالزی، هند، روسیه، قزاقستان، اندونزی، ترکیه، تایلند، کویت، عمان، پاکستان،‌افغانستان و... ازجمله اعضای این مجموعه هستند. سفر شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن به تهران از دو سال قبل در برنامه قرار داشت و به‌نظر می‌رسد اجلاس تهران موعد انجام این سفر خواهد بود.اگرچه نام عربستان، امارات و بحرین هم در بین اعضای ACD دیده می‌شود اما حضور سطح بالای این کشورها به‌دلیل روابط تیره سیاسی بسیار دور از ذهن است، اما احتمالا اجلاس تهران فرصتی خواهد بود که ایران روابط خود با برخی کشورهای عربی ازجمله کویت و قطر را بهبود بخشد.روحانی در گفت‌وگوی تلفنی روز گذشته با امیر قطر بر گسترش همکاری‌ها بین تهران و دوحه تأکید کرده بود. با بروز تنش در روابط کشورهای عربی و تحریم هوایی و زمینی و دریایی قطر توسط عربستان، امارات و بحرین روابط ایران و قطر گسترش یافت و ایران به‌عنوان تنها منفذ تنفسی قطر به این کشور اجازه داد از آب و آسمانش استفاده کند و برخی کالا‌های اساسی مورد نیاز قطر هم توسط ایران تأمین شد. ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان طبق قرار قبلی قرار است اوایل سپتامبر یعنی بین 10 تا 19شهریور برای برگزاری اجلاس سوم سران کشورهای روند آستانه به ایران سفر کنند که البته خبرنگار همشهری کسب اطلاع کرده این اجلاس احتمالا در تهران برگزار نخواهد شد و یکی دیگر از شهرهای ایران میزبانی سران ایران، ترکیه و روسیه را عهده‌دار خواهد بود. پوتین پیش از این 13 بار با حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران دیدار کرده و آخرین دیدار این دو، حدود دو هفته قبل در جریان برگزاری اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر در آکتائو قزاقستان انجام شده بود. به این ترتیب پوتین در دو ‌ماه آینده دو بار به تهران سفر خواهد کرد که در نوع خود بی‌سابقه است. اجلاس قبلی این مجمع مهر95 در بانکوک برگزار شد که حسن روحانی، رئیس‌جمهور در آن سخنرانی کرد و نخستین اجلاس مجمع گفت‌وگوی آسیایی هم مهر91 به میزبانی کویت و با حضور محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور وقت ایران برگزار شده بود. سازمان همکاری‌های آسیایی (ACD) یک سازمان دولتی بین‌المللی پایه‌گذاری شده در ۱۸ژوئن۲۰۰۲ است. اهداف اصلی این سازمان توسعه همکاری‌های بین‌المللی در قاره آسیا و ادغام سازمان‌هایی از قبیل اتحادیه اقتصادی اوراسیا، انجمن ملل آسیای جنوب شرقی و اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای جنوب آسیا بوده است.

امیر قطر: هرگز کمک‌های ایران را فراموش نمی‌کنیم

حسن روحانی روز یکشنبه در تماس تلفنی شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی با وی، تشویق و تلاش برای تسهیل فعالیت بازرگانان و سرمایه‌گذاران دو کشور را ضروری خواند و گفت: تقویت همکاری‌های بندری و دریایی و ایجاد یک خط کشتیرانی مشترک می‌تواند به تجارت دو کشور بسیار کمک کند. روحانی همچنین با اشاره به توانمندی شرکت‌های ایرانی برای اجرای پروژه‌های عمرانی در عرصه‌های مختلف اظهارداشت: شرکت‌های ایرانی برای صدور خدمات فنی و مهندسی به‌ویژه مشارکت در اجرای پروژه‌های عمرانی قطر برای مسابقات جام جهانی فوتبال در سال2022 میلادی، کاملا آمادگی دارند. روحانی مواضع سیاسی کشورها به‌ویژه اروپا، روسیه، چین، ترکیه و کشورهای همسایه ازجمله قطر در حمایت از برجام و مقابله با تحریم‌های غیرقانونی را قابل قدردانی دانست و تأکید کرد: این مواضع باید با اقدامات عملی تکمیل شود. شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی با اشاره به روابط دوستانه و برادرانه دو کشور در بخش‌های مختلف و تقدیر از مواضع سازنده ایران در رابطه با بحران قطر، گفت: ما به برکت انسجام مردم قطر و همکاری و همیاری کشورهای دوست و همسایه به‌ویژه ایران، از محاصره ظالمانه و مشکلات ناشی از آن گذر کرده‌ایم اما هرگز مواضع ایران در قبال این محاصره ظالمانه را فراموش نمی‌کنیم. وی همچنین با تأکید بر اینکه کشورش مخالف نقض برجام و هرگونه تشدید تنش در روابط ایران و آمریکاست، افزود: دولت قطر همواره به‌دنبال تحکیم هر چه بیشتر روابطش با تهران بوده و از راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز برای حل و فصل مشکلات سیاسی حمایت می‌کند. امیر قطر در این تماس تلفنی از دعوت روحانی از وی برای شرکت در اجلاس سران مجمع گفت‌وگو و همکاری‌های آسیا قدردانی کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 5 شهریور 97، شماره: 28296

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
0
0
ا.ف75
واقعا این فرصت هارو باید غنیمت شمرد برای پیشبرد هرچی بهتر اهداف بلند مدت دیپلماتیکمون
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین