پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۱۳۸۰
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۵
همدان کمتر از ۲ روز دیگر میزبان ۳۳ نماینده از کشورهای آسیایی خواهد بود تا با معرفی ظرفیت‌های گردشگری و توانمندی‌های خود قدمی در راستای توسعه بردارد و امید آنکه در این آزمون موفق شود.

شعارسال: معرفی شهر همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران در دومین اجلاس وزیران گردشگری کشورهای عضو مجمع گفتگوهای آسیایی (ACD) مطرح شد و خرداد ماه ۱۳۹۶ نمایندگانی از سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در نشست کارشناسان ارشد و مقامات عالی‌رتبه گردشگری دومین اجلاس وزیران گردشگری کشورهای عضو مجمع گفتگوهای آسیایی (ACD) در شهر «سیم ریپ» کشور کامبوج حضور پیدا کردند.

در این نشست با برشمردن ویژگی‌های تاریخی، تمدنی و گردشگری همدان، این شهر شایسته تبدیل به پایتخت گردشگری آسیا عنوان شد.

این پیشنهاد به استناد مصوبات اجلاس وزیران کشورهای عضو در آوریل ۲۰۱۴ در منامه بحرین مبنی بر معرفی شهرهای پیشنهادی برای تعیین پایتخت گردشگری آسیا انجام گرفت که حالا می تواند دستاوردهای گسترده‌ای برای معرفی ظرفیت‌ها و توسعه گردشگری کشور در ۳۳ کشور عضو از قاره آسیا به همراه داشته باشد.

تقویت همکاری‌های قاره‌ای در صنعت گردشگری و ارائه راهکارهای تبادل اطلاعات حوزه گردشگری

تقویت همکاری‌های قاره‌ای در صنعت گردشگری و نیز ارائه راهکارهای تبادل اطلاعات حوزه گردشگری کشورهای آسیایی در سطح بین‌الملل از سوی مدیر اجرایی اتحادیه سفر آسیا و اقیانوسیه (PATA) و نماینده دبیر کل سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) از جمله رهاوردهای این پیشنهاد در نشست مذکور مطرح شد.

اما لازم به ذکر است که سازمان گفت‌وگوی همکاری آسیایی ACD یک سازمان دولتی بین‌المللی است که در ژوئن ۲۰۰۲ پایه‌گذاری و ایده اصلی تاسیس آن نخستین‌بار توسط نخست‌وزیر تایلند ارائه شد و هدف اصلی‌اش توسعه همکاری بین‌المللی در قاره آسیا و ادغام سازمان‌هایی از قبیل اتحادیه اقتصادی اوراسیا، شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس، انجمن ملل آسیایی جنوب شرقی و اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای جنوب آسیا است.

۳۴ کشور عضو سازمان گفت‌وگوی همکاری آسیایی هستند

هم‌اکنون ۳۴ کشور عضو این سازمان هستند که از جمله اعضای آن می‌توان به ایران، ترکیه، ژاپن، تایلند، بنگلادش، نپال، سریلانکا، هند، ویتنام و چین اشاره کرد.

از اهداف اصلی سازمان ACD می‌توان به ترویج همکاری کشورهای آسیایی در همه نقاط قوت و فرصت‌های شناسایی شده اشاره کرد که برپایه آن بتوان فقر را کاهش داده و باعث پیشرفت سطح زندگی مردم آسیا شد.

اقدامات مجمع گفت‌وگوی آسیایی در دو محور گفت‌وگوها و پروژه‌ها انجام می‌شود که درمحور گفت‌وگوها یک نشست سالانه وزرای مرتبط ACD انجام می‌شود تا در پیشرفت‌های سازمان و مسائل منطقه‌ای و وحدت کشورهای آسیایی مورد بحث قرارگیرد و درمحور پروژه‌ها نیز ۲۰ حوزه وجود دارد که برخی از آنها شامل کشاورزی، انرژی، بیوتکنولوژی، گردشگری، فناوری اطلاعات، الکتروتکنیک و مالی است.

کشورهای عضو ACD می‌توانند با توجه به برنامه ها، اهداف و سیاست‌های خود در هریک از زمینه‌ها همکاری و آن محور را به اولویت اول مجموع اعضا تبدیل کنند که براین اساس، ایران نیز با توجه به هدف‌گذاری ملی‌ در حوزه گردشگری و حرکت در مسیر بهره‌مندی از این صنعت در راستای تحقق توسعه پایدار، پیشنهاداتی را در این زمینه به مجمع ارائه کرده است.

فرصت کمیابی برای معرفی جاذبه‌های گردشگری همدان به آسیا و جهان فراهم شده است

به ‌این ترتیب در دومین اجلاس این‌مجمع که سال گذشته در شهر سیم ریپ کشور کامبوج برگزار شد، شهر همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا پیشنهاد و به تائید اعضا رسید و حال ویژگی‌های تاریخی، تمدنی و گردشگری همدان به همراه این انتخاب، فرصت کمیابی را برای معرفی جاذبه‌های گردشگری همدان به آسیا و جهان، جذب سرمایه‌گذاری در زمینه گردشگری و ایجاد اشتغال پایدار در اختیار قرار داده است.

بر همین اساس دومین اجلاس وزیران گردشگری کشورهای عضو مجمع گفتگوهای آسیایی (ACD) که قرار است از ۴ تا ۷ شهریور ماه در همدان برگزار شود از چهار بخش شامل نشست کارشناسان ارشد، نشست وزرای گردشگری، تور بازدیدهای فنی و نیز کنفرانس گردشگری پایدار و شهرهای تاریخی تشکیل شده که متناسب با موضوع، نمایندگانی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این رویداد شرکت خواهند کرد.

معرفی ظرفیت‌های غنی گردشگری همدان در عرصه بین‌المللی

در همین راستا رئیس اتاق بازرگانی استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر به برنامه‌های مهم و تاثیر گذارپیش روی استان اشاره کرد و افزود: حضور میهمانان خارجی به بهانه رویداد همدان ۲۰۱۸ موجب معرفی ظرفیت های غنی گردشگری استان در عرصه بین المللی خواهد شد.

علی‌اصغر زبردست با اشاره به نشست ACD و انتخاب همدان به‌عنوان پایتخت کشورهای آسیایی گفت: افزایش نقش آسیا برای تأثیرگذاری در معاملات جهانی و تبدیل آسیا به یک شرکت توانمند و همچنین گسترش بازار تجاری و مالی در منطقه آسیا از مهم‌ترین اهداف اجلاس ACD است.

وی گفت: احیای جاده ابریشم به‌صورت بین‌المللی و همکاری نزدیک و کامل بین سرمایه‌گذاران برای بهره‌برداری از سود مشترک از دیگر اهداف این اجلاس است.

زبردست بابیان اینکه «توریسم جاده ابریشم» راهکاری برای پرورش صلح و مفهومی فرهنگی تلقی می‌شود، عنوان کرد: توریسم باعث بهبود فرهنگ و مدیریت محیط زیستی می‌شود و گفتگوی تمدن‌های آسیایی و حفاظت از میراث فرهنگی می‌تواند تأثیر مثبتی در وضعیت فعلی آسیا داشته باشد.

ایجاد شبکه مشترک بازاریابی گردشگری میان کشورهای ACD

وی با اشاره به موضوعات اجلاس ACD در همدان عنوان کرد: ایجاد شبکه مشترک بازاریابی گردشگری میان کشورهای Acd و بازاریابی و ارتقا ظرفیت و مدیریت مقاصد و تسهیلات برای سفر آسان و اجرای برنامه سفرهای تلفیقی و ترکیبی از موضوعات پیش‌بینی‌شده برای این اجلاس در همدان است.

مسئول دبیرخانه «همدان ۲۰۱۸» نیز از برگزاری سه پنل تخصصی گردشگری هم‌زمان با میزبانی همدان از کنفرانس بین‌المللی همدان ۲۰۱۸ خبر داد و اظهار داشت: نخستین پنل تخصصی بعدازظهر روز پنجم شهریورماه پس از مراسم افتتاحیه و با عنوان «تطبیق معیارهای شهر خلاق با شهر همدان» برگزار می‌شود.

علی خاکسار در ادامه با اشاره به اینکه پنل دوم روز ششم شهریورماه صبح برگزار خواهد شد، گفت: موضوع این پنل، تجارب گردشگری جوامع محلی به‌عنوان جزء جدایی‌ناپذیر گردشگری است.

وی موضوع سومین پنل تخصصی را مشارکت‌های گردشگری در بین مجمع گفتگوی آسیایی اعلام کرد و افزود: این پنل نیز ششم شهریورماه برگزار می‌شود.

مسئول دبیرخانه همدان ۲۰۱۸ عنوان کرد: این پنل ها هرکدام یک گرداننده از پیشکسوتان علمی گردشگری خواهد داشت و علاوه بر این ۴ استاد سخنران نیز در نشست‌ها سخنرانی می‌کنند که از اساتید برجسته کشور در دانشگاه علامه و بهشتی هستند.

خاکسار عنوان کرد: شرکت‌کنندگان و مخاطبین این پنل ها شامل فعالان عرصه گردشگری، راهنمایان تور، کارشناسان حوزه گردشگری، مهمانان داخلی و خارجی، مدیران دفاتر مسافرتی و سایر میهمانان هستند.

مسئول تبلیغات سازمان سیما و منظر شهرداری همدان نیز از برگزاری جشن مردمی در پارک مردم همدان خبر داد و گفت: این جشن با محور اطلاع‌رسانی در خصوص رویداد ۲۰۱۸ به مردم همدان و گردشگران به مدت ۷ شب و تا پایان اجلاس بین‌المللی ACD در این پارک برگزار می‌شود.

محمد برازنده ادامه داد: این جشن با جنگ شادی، گروه موسیقی محلی، تئاتر طنز، سرودهای دسته‌جمعی به دو زبان و برنامه‌های فرهنگی همراه است.

وی بیان کرد: در این جشن تراکت‌هایی با موضوع همدان ۲۰۱۸ در بین مردم توزیع می‌شود و مجری برنامه در مورد همدان و ظرفیت‌های گردشگری آن صحبت می‌کند.

برازنده از برپایی مسابقه و قرعه‌کشی و اهدای جوایز در این جشن خبر داد و گفت: همه همدانی‌ها به این جشن دعوت هستند.

افتتاح پروژه‌های گردشگری همدان با حضور معاون اول رئیس جمهور

از سوی دیگر طبق اعلام استاندار همدان هم‌زمان با حضور اسحاق جهانگیری؛ معاون اول رئیس‌جمهور در همدان برای شرکت در اجلاس همدان ۲۰۱۸ ، پروژه‌های گردشگری مهمی ازجمله هتل‌ها، مهمانسراها و اقامتگاه‌های بوم گردی افتتاح خواهد شد که با توجه به نیاز همدان به این اقامتگاه‌ها، اتفاق مبارکی محسوب می‌شود که می‌توان این اتفاق را نتیجه میزبانی رویداد همدان ۲۰۱۸ دانست.

پرواضح است که ساخت اقامتگاه‌های گردشگری با درجات و قیمت‌های مختلف برای اقشار و سلایق مختلف ازجمله نیازهای حوزه گردشگری استان محسوب می‌شود که کارشناسان و صاحب‌نظران بر آن تأکیددارند و حال که این همدان میزبان ۲ رویداد بین‌المللی مهم است و به‌واسطه آن شمار گردشگرانی که در سال جاری در این شهر اقامت کرده‌اند، بیشتر شده، ایجاد زیرساخت‌های اقامتی بیشتر از گذشته مهم به نظر می‌رسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درباره تأثیر پروژه‌های گردشگری بر رونق این حوزه که هم‌زمان با حضور جهانگیری در استان همدان افتتاح خواهند شد، گفت: یکی از ضرورت‌های حوزه گردشگری موضوع اقامت است و بر همین اساس ایجاد زیرساخت‌های سخت‌افزاری در کنار زیرساخت‌های نرم‌افزاری مانند آموزش، فرهنگ‌سازی و مانند این‌ها موضوع مهمی است که باید با در نظر گرفتن بخش‌بندی گردشگران به لحاظ درآمد و سلیقه به آن پرداخت.

علی مالمیر افزود: هتل‌های با درجات مختلف یا خانه‌های بومگردی و مهمانسراهای در شرف افتتاح به‌خصوص برای علاقه‌مندان به میراث ناملموس به جذب گردشگران و مسافرانی با میزان درآمدهای مختلف کمک خواهد کرد.

وی گفت: تنوع زیرساخت‌های اقامتی نشان‌دهنده حضور اقشار مختلف در همدان به‌عنوان گردشگر است و شرایط را برای مهمان‌نوازی بهتر فراهم می‌کند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا افتتاح این پروژه‌ها به حل مشکل کمبود اقامتگاه‌ در همدان که همیشه مطرح بوده کمک خواهد کرد، توضیح داد: اگر منظور شما ایام تعطیلات که با پیک سفرها هستیم است که باید بگوییم هرکجای کشور با هر میزان مکان اقامتی در مواجهه با این تعداد مسافران و گردشگر دچار مشکل می‌شود و نمی‌توان صرفاً برای این ایام زیرساخت‌های اقامتی فراهم کرد چون به دلیل خالی‌ماندن در دیگر روزهای سال به لحاظ اقتصادی توجیه ندارد.

همدان ازنظر زیرساخت‌های اقامتی وضعیت مناسبی دارد

مالمیر ادامه داد: به لحاظ منطقی و در شرایط عادی همدان ازنظر زیرساخت‌های اقامتی وضعیت مناسبی دارد هرچند با ایده آل‌های ما فاصله بسیاری دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: با اضافه شدن ۲ هتل در سال گذشته و ۳ هتل در سال جاری و همچنین ۲۲ خانه بومگردی آن‌هم در شرایطی که تا چند سال پیش همدان فقط یک‌خانه بومگردی داشت، به لحاظ اقامتگاه‌ها در همدان شاهد شرایط بهتری هستیم و امیدواریم در این شرایط شاهد حضور گردشگران بیشتری در همدان باشیم.

مدیرعامل خانه مطبوعات استان همدان نیز بابیان اینکه همزمان با برگزاری رویداد همدان ۲۰۱۸ رسانه‌ها پای کار خواهند بود کمااینکه در پوشش اخبار «همدان ۲۰۱۸» تعامل و تلاش بسیاری خوبی صورت گرفته است، افزود: ۶۲ خبرنگار داخلی از استان همدان و ۶۰ خبرنگار کشوری و بین المللی رویداد «همدان۲۰۱۸» را پوشش می‌دهند.

مهرداد حمزه از فعال شدن کمیته اطلاع رسانی رویداد همدان ۲۰۱۸ در همدان خبر داد و عنوان کرد: از توان رسانه های استان همدان برای پوشش خبری این رویداد بهره گرفته می‌شود.

همدان به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی ۵ تا ۷ شهریورماه میزبان کشورهای آسیایی ACD خواهد بود و باید از فرصت مهیا شدن به نحو مطلوب بهره برد چراکه این امتیاز چیزی نیست که بتوان به راحتی از آن گذشت.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 3شهریور 97، کدمطلب:4382639 ،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین