پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۳۱۶۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳
رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی گفت: با آنکه تاریخ مصرف سموم تولیدی تنها دو سال است، اما برخی از این سموم ۱۰ سال از عمرشان گذشته و سموم در انبارمانده شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به تدریج روانه بازار می‌شود.

شعار سال: مسعود گیل‌آبادی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران به این نکته اشاره کرد که در طول ۱۳ سال گذشته و از سال ۸۴ به بعد برخی سموم تاریخ‌گذشته با حجم زیاد توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قبل از این تاریخ خریداری شده و در مراکز توزیع خدمات این شرکت در سراسر کشور توزیع شده و یا در انبارها مانده است.

وی تصریح کرد: بعد از سال ۸۴ انحصار تهیه و توزیع سم از شرکت دولتی خدمات حمایتی کشاورزی گرفته و به بخش خصوصی واگذار شد؛ چراکه این شرکت عملکرد خوبی در راستای ارائه کیفیت یا بسته‌بندی سموم از خود ارائه نکرد و از شرکت‌های خارجی خریداری سموم را انجام می‌داد که کیفیت لازم را نداشتند و شکایت‌های متعددی از سوی کشاورزان عنوان می‌شد.

رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی با تأکید بر کیفیت مطلوب سموم داخلی اضافه کرد: کیفیت سموم داخلی در حدی است که قابلیت صادرات دارد، ولی متأسفانه شاهد ورود سموم قاچاق و سموم آماده مصرف با کیفیت بسیار پایین به بازار هستیم، درحالی‌که سازمان حفظ نباتات بر کیفیت سموم شرکت‌های تولیدکننده داخلی مجدانه نظارت می‌کند و در صورتی که سموم شرکت‌های داخلی اثرگذاری لازم را نداشته باشد و حتی در طی دو سال تاریخ مصرف خسارتی را برای کشاورزان به همراه بیاورد، با تولیدکننده داخلی برخورد می‌شود.

گیل‌آبادی با بیان اینکه برخی سموم تاریخ‌گذشته شرکت‌های دولتی در تمام استان‌ها و شهرستان‌ها و در محل کارگزاری آنها توزیع شده، افزود: با اینکه هیأت نظارت بر سموم برخی سموم پرخطر را از رده حذف می‌کند اما از آنجایی که نمایندگی‌ها بابت سم پول داده‌اند حاضر نیستند این سم را معدوم کنند و این وظیفه سازمان خدماتی حمایتی کشاورزی است که آن را کنترل کند.

وی در پاسخ به اینکه مگر کشاورزان تاریخ تولید و انقضای سموم مصرفی را نمی‌بینند گفت: وقتی این سموم با قیمت بسیار ارزان وارد بازار می‌شود کشاورز چندان توجهی به این موضوع نمی‌کند و مشکل اینجاست که این سموم در برخی علف‌کش‌ها نتیجه‌اش به سرعت مشخص می‌شود، ولی در حشره‌کش‌ها حداقل یک سال زمان نیاز است تا بی‌اثر بودن آن مشخص شود.

رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی همچنین افزود: سمومی که مدت طولانی در انبارها می‌ماند باید آزمایش مجدد شود تا مشخص شود که اثربخشی آن چه میزان است و در نهایت بعد از فرموله شدن تاریخ انقضای یک ساله بر آن می‌گذارند، اما برخی از این سموم بیش از این در بازار مانده است. تاریخ مصرف سموم تنها دو سال است، اما برخی از این سموم ۱۰ سال از عمرشان گذشته است.

گیل‌آبادی به صراحت گفت که قبل از این به شرکت خدماتی حمایتی اعلام کرده‌ایم، اما توجهی به این قضیه نکرد و سمومی که در انبارها بوده، بدون اصلاح شدن وارد بازار شده است.

 شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به عنوان بازوی اجرایی وزارت جهاد کشاورزی در تأمین نهاده‌هایی همچون هشت قلم بذر ازجمله بذر گندم، جو و برنج و همچنین تأمین کود فعالیت می‌کند و از طریق ۳۵۰۰ کارگزاری رسمی در سراسر کشور این نهاده‌ها را توزیع می‌کند. تا سال ۸۴ این شرکت تأمین و توزیع سم را هم برعهده داشت که از آن تاریخ به بعد آن برعهده بخش خصوصی نهاده شد. این شرکت از جمله شرکت‌هایی است که بحث خصوصی‌سازی آن در کل مطرح است.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 6 شهریور 97، کد مطلب: 13970606000964، www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۱
0
0
ا.ف75
اینم از به سرانجام رسیدن دستور رییس جمهور در رابطه با کود ها! :))
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
0
0
چرا نظارت درستی روی سموم کشاورزی ای که وارد بازار میشن نیست؟
م.ا75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
0
0
اگه از همون اول ی نظارت درست و حسابی صورت بگیره کار به اینجاها نمیکشه :/
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین