پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۳۴۹۴
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۶
درحالی‌که بیش از ۱۲ سال از ورود بخش‌خصوصی به عرصه تولید آفت‌کش‌های زراعی و پایان انحصار دولتی آن می‌گذرد، شرایط تحریم‌ها و تخصیص ارز دولتی چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به واردات، موجب شده تا بعضی شرکت‌های نیمه‌دولتی(خصولتی) و نهادهای دولتی وارد این عرصه شده و به واردات محصولات آماده از چین بپردازند. این مساله موجب شده تا حیات ۴۶ کارخانه تولید سموم و آفت‌کش‌های زراعی و کارگران آن به خطر بیفتد.

شعار سال: مسعود گیل‌آبادی رئیس انجمن تولیدکنندگان آفت‌کش‌های زراعی در نشست اعضای انجمن با رسانه‌ها با اعلام این مطلب گفت: متاسفانه بعضی قوانین و دستورات تنها روی کاغذ به نفع تولیدکنندگان است، اما در عمل مشکل ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت سلامت مردم و ضرورت استفاده از آفت‌کش‌های باکیفیت گفت: بخش بزرگی از اقتصاد غیرنفتی ما وابسته به صنعت کشاورزی است و کشور ما با ۱۲ میلیون هکتار زمین‌ زراعی،۸۳ میلیون تن محصول زراعی و همچنین ۴۰۰ هزار هکتار باغات با ۲۱ میلیون تن محصولات باغی، در وضعیتی است که اگر داروهای آفت‌کش‌ تولیدی به موقع مصرف نشوند، تاثیر بدی در حفظ امنیت مواد غذایی خواهد داشت. در ادامه محمد خصوصی از تولیدکنندگان عرصه تولید آفت‌کش‌های گیاهی و کود شیمیایی در این نشست با اشاره به مشکلات پیش آمده در این صنعت گفت: با صدور بخشنامه‌ای با عنوان ممنوعیت صادرات، حاصل زحمات سالانه تولیدکنندگان در معرض خطر جدی قرار گرفت. وی افزود: سال‌ها تلاش کیفی تولیدکنندگان بخش‌خصوصی موجب شده که این محصولات بازار خوبی در آسیای میانه به‌دست بیاورند. اما با صدور این بخشنامه حاصل سال‌ها تلاش‌ و رقابت‌های ما برای تثبیت در عرصه صادرات بر باد می‌رود. ما به‌جای تخصیص ارز دولتی به واردات می‌توانیم ارزآوری داشته باشیم. معتقدم توانایی تولید داخلی به اندازه کافی وجود دارد و اگر جلوی واردات گرفته شود به میزان ۴۰ درصد صرفه‌جویی ارزی نیز خواهیم داشت.

رحمتی عضو هیات‌مدیره انجمن در این نشست با تاکید بر توانایی تولیدکنندگان داخلی افزود: نیاز کشور به آفت‌کش‌های زراعی ۲۵ هزار تن است که ۶۴ کارخانه موجود در کشور قادر هستند تمام نیازهای تولیدی کشور و حتی نیاز کشورهای دیگر را تامین کنند. اما متاسفانه ۹۶ موسسه و شرکت به‌ثبت رسیده‌اند که وارد عرصه واردات شده‌اند. وی افزود: تنها پنج تا هفت درصد از انواع داروهای آفت‌کش‌ زراعی وجود دارند که در ایران تولید نمی‌شوند و تولید آن در انحصار شرکت‌های چند ملیتی است و قابلیت واردات دارند. این آفت‌کش‌ها باید با نظارت کامل و صرفا متناسب با نیاز واقعی کشور وارد شوند. اما به این بهانه ارز به کلیه آفت‌کش‌ها داده می‌شود؛ این موضوع منجر به تعطیلی کارخانه‌ها و بیکاری هزاران کارگر خواهد شد. جهانگیری دیگر عضو انجمن تولیدکنندگان نیز در خاتمه افزود: نابسامانی در مدیریت به صنعت و تولید کشور لطمه می‌زند. کارخانه کوچک ما در سیستان و بلوچستان درآستانه تعطیلی است و کارگری که نیازمند است بیکار می‌شود تا کارگران چینی و هندی در اولویت قرار بگیرند. ما یارانه نمی‌خواهیم اما به‌دنبال شرایط برابر و رقابتی هستیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 11 شهریور 97، شماره: 3434433



اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین