پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۳۳۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۱
آغاز به کار نخستین فروشگاه صنعت زنبورداری در گرگان و رونمایی از نشان تایید کیفیت عسل در گلستان طی هفته دولت، زنبورداران این استان را در مسیر برندسازی این ماده غذایی قرار داد.

شعار سال: آب و هوای مناسب، عرصه های جنگلی و کوهستانی، وجود 650 هزار هکتار کشتزار محصولات مختلف و باغ های میوه و گل و گیاهان دارویی از جمله ظرفیت های گلستان برای استقرار کندوهای زنبور عسل در نقاط مختلف این استان محسوب می شود.

استان گلستان با داشتن هفت اقلیم از 13 اقلیم آب و هوایی دنیا یکی از مناطق مستعد سرمایه گذاری در پرورش زنبورعسل در کشور است و صنعت زنبورداری دراین خطه می تواند در خدمت توسعه استان قرار گیرد.

طبق آمارگیری اواخر سال 96 در گلستان سه هزار و 38 پرورش دهنده زنبورعسل فعال هستند که 139 هزار و 981 کلنی در اختیار دارند و از این مقدار 138هزار و 36 کلنی به صورت مدرن است.

همچنین کارشناسان حوزه پرورش زنبورعسل استان گلستان معتقدند: استقرار کندوها در حاشیه زمین های زیر کشت دانه های روغنی همچون پنبه، کلزا و آفتابگردان و باغ های گیلاس و سیب در مناطق کوهستانی و باغات و عرصه های پرورش گل وگیاهان زینتی در استان می تواند به راندمان و کیفیت محصول و در تامین معیشت خانواده های روستایی کمک کند.

رییس اداره زنبورداری جهاد کشاورزی گلستان به خبرنگار ایرنا گفت: آغاز به کار فروشگاه صنعت زنبورداری در گرگان در راستای حمایت برای توسعه این صنعت در استان و برندسازی برای عسل تولیدی این خطه در آتی است.

غلامعلی هلاکو افزود: این فروشگاه توسط بخش خصوصی اداره می شود و پیشتر دو شعبه در تهران و یک شعبه در تبریز نیز راه اندازی شده است.

وی گفت: عسل عرضه شده در این فروشگاه ها استانداردهای لازم را رعایت کرده و مورد تایید جهادکشاورزی است.

به گزارش ایرنا در شهر گرگان مرکز گلستان 15 تا 20 فروشگاه سنتی فروش عسل نیز فعالیت دارد.

به گفته وی امسال در گلستان یکهزار و 600 تن عسل برداشت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود پنج درصد افزایش دارد.

هلاکو افزود: افزایش کشتزارهای دانه روغنی کلزا، توسعه دانش فنی زنبورداران با برگزاری دوره های آموزشی و استفاده از کلنی های مدرن از دلایل افزایش تولید عسل در گلستان بود.

وی افزود: گرگان بالاترین میزان پرورش زنبور و تولید عسل استان را با 21 درصد دارد و رامیان و علی آباد در رده های بعدی هستند.

او ادامه داد که هم اینک پرورش زنبور عسل و زنبورداری حرفه ای سنتی و خرد بوده که باید زنجیره تولید و عرضه تولیدات این صنعت تکمیل و رونق یابد.

به گفته هلاکو، علاوه بر رویکرد مثبت برای توسعه زنبورداری و پرورش زنبور عسل و فراهم کردن زمینه تقویت این صنعت، باید صنایع تبدیلی درحوزه پرورش و تولیدعسل در استان توسعه یابد.

طبق آمارها، صنایع تبدیلی حوزه زنبورداری گلستان به 10 کارگاه کندوسازی، 4 کارگاه بسته بندی و یک کارگاه تولید عاج موم محدود است.

وی، ارایه وام ارزان قیمت به فعالان صنعت زنبورداری و رفع شکلات آنها و ایجاد صنایع تبدیلی را ضروری دانست.

گفته می شود سالانه سرانه مصرف عسل در میان ساکنان گلستان 900 گرم است بخشی از نیاز استان از سایر استان های کشور تامین می شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی ، تاریخ انتشار 10 شهریور 97، کدمطلب: 83019052، www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
0
0
خیلی که باعث رونق پیدا کردن این حرفه سنتی میشه. شاید جاهای دیگه هم بشه این اتفاق بیوفته.
م.ا75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین