پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۱۹۰۴
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹
در سال‌های اخیر و با نظارت متولیان امر بساط تولید عسل بی‌کیفیت در پایتخت عسل ایران (اردبیل) برچیده شده و با تکیه بر مبانی نوین و استانداردهای جهانی، تولید و عرضه عسل را در خطه سبلان شاهد هستیم. در حالی که اردبیل و دامنه سرسبز سبلان از دیرباز به شهرت شهد شیرین و عسل ناب مزین شده است، تولیدکنندگان و فعالان صنعت زنبورداری تلاش می‌کنند تا تولید باکیفیت و مرغوب عسل را به عنوان سوغاتی این دیار مورد توجه و هدف قرار دهند که فعالان این عرصه با وجود سختی کار و حضور همواره مستحکم در دشت‌ها، کوه‌ها و دمن‌ها و به نوعی زندگی چندجانشینی سعی دارند تا تولید عسل را به عنوان هدف نهایی خود قرار دهند تا با تلاش بی‌وقفه خود کام ایرانیان را شیرین کنند.

شعارسال: در سال‌های اخیر و با نظارت متولیان امر بساط تولید عسل بی‌کیفیت در پایتخت عسل ایران (اردبیل) برچیده شده و با تکیه بر مبانی نوین و استانداردهای جهانی، تولید و عرضه عسل را در خطه سبلان شاهد هستیم. در حالی که اردبیل و دامنه سرسبز سبلان از دیرباز به شهرت شهد شیرین و عسل ناب مزین شده است، تولیدکنندگان و فعالان صنعت زنبورداری تلاش می‌کنند تا تولید باکیفیت و مرغوب عسل را به عنوان سوغاتی این دیار مورد توجه و هدف قرار دهند که فعالان این عرصه با وجود سختی کار و حضور همواره مستحکم در دشت‌ها، کوه‌ها و دمن‌ها و به نوعی زندگی چندجانشینی سعی دارند تا تولید عسل را به عنوان هدف نهایی خود قرار دهند تا با تلاش بی‌وقفه خود کام ایرانیان را شیرین کنند.

اما اردبیل که از آن به عنوان پایتخت عسل ایران و بهشت بی‌نظیر گردشگری کشور یاد می‌شود، در همه فصول به ویژه تابستان به کانون تولید و عرضه عسل دامنه‌های سبلان با خاصیت بی‌نظیر درمانی و دارویی و تغذیه بی‌نظیر تبدیل شده، به‌طوری‌که اغلب گردشگران در شهر چشمه‌های بهشتی سرعین، اردبیل، مشگین‌شهر و سایر مناطق این استان در کنار این‌که کام خود را با عسل سبلان شیرین می‌کنند، به عنوان تحفه و سوغاتی از این محصول خریداری کرده و با خود به شهر و دیار خود می‌برند که این خود بهترین تبلیغ برای معرفی عسل سبلان است که با برند مشهور جهانی شهره آفاق شده.

در سال‌های گذشته برخی ناهماهنگی‌ها و بی‌تدبیری‌ها زمینه حضور فروشندگان عسل بی‌کیفیت را در حاشیه شهرها و جاده‌ها به ویژه مسیر اردبیل– سرعین و نمین– حیران رقم زده بود که با تدبیر مناسب دستگاه قضایی و همچنین پیگیری انجمن زنبورداران و تولیدکنندگان عسل ایران و همراهی سایر نهادها، بساط این عسل‌فروشی‌های بی‌کیفیت و ناخالص برچیده شد.

در کنار این امر با کنترل و نظارتی که دامپزشکی، جهاد کشاورزی، غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و اداره استاندارد انجام می‌دهند، از تولید و عرضه عسل بی‌کیفیت در استان اردبیل که گاه وارداتی بوده است، جلوگیری شد تا زمینه برای ارتقای توانمندی تولید فراهم ‌شود.

در این زمینه سراغ رئیس انجمن زنبورداران و تولیدکنندگان عسل ایران رفتیم که او با قدردانی از تلاش و زحمات زنبورداران و فعالان صنعت کندو در استان اردبیل گفت: کار سختی را تولیدکنندگان عسل در طول سال در تهیه و تدارک این ماده غذایی شفابخش انجام می‌دهند که تنها عشق و علاقه است که زمینه استمرار فعالیت آن‌ها را فراهم کرده.

عبدالرضا بی‌گناه خاطرنشان کرد: در استان اردبیل سالانه شاهد تولید 90 هزار تن عسل هستیم که 10 تا 12 هزار تن آن به فروش می‌رسد و حدود شش هزار تن نیز مصرف داخلی بوده و مابقی به سایر استان‌ها و حتی خارج از کشور صادر می‌شود.

وی تولید پاک‌ترین و باکیفیت‌ترین عسل ایران را در دامنه‌های سبلان یادآور شد و بیان کرد: در دو سال اخیر با تقویت کنترل‌ها و نظارت‌ها جلوی تولید عسل بی‌کیفیت گرفته شده و ما به عنوان مسئول انجمن زنبورداران و تولیدکنندگان عسل ایران به فعالان این عرصه تا 95 نمره می‌دهیم که حکایت از رضایتمندی همه از این شرایط است.

این مسئول رونق گرفتن صادرات این محصول ارزشمند و استراتژیک را یادآور شد و گفت: افزایش صادرات به ارتقای اشتغال و ارزآوری بیش‌تر منجر شده است.

بی‌گناه با بیان این‌که متأسفانه تعداد محدودی از فروشندگان با تبدیل عسل به شیره و وارد کردن برخی از افزودنی‌های دیگر به عسل قصد خدشه‌دار کردن نام و برند عسلی سبلان را دارند، تصریح کرد: همان‌طور که بساط عسل‌فروشی‌های کنار جاده‌ها برچیده شد، امیدواریم در بهترین شرایط جلوی فروشندگان عسل‌های بی‌کیفیت و فاقد استاندارد نیز گرفته و زمینه برای ارتقای توان تولید و عرضه عسل باکیفیت فراهم شود.

وی همچنین با گله‌ از فروش عسل با رمکه و چارچوب چوبی افزود: باید رمکه را به وزن بفروشیم تا اجحافی در حق مشتری و خریدار نشود؛ لذا ضرورت دارد نرخ این رمکه‌ها که 250 تومان است، به قیمت عسل فروخته شده افزوده شود.

بی‌گناه ادامه داد: با تشکیل اتحادیه امیدواریم جلوی این اجحاف و غش در معامله گرفته و فروشندگان باانصاف ما به همان وزن رمکه و قیمت خرید آن در فروش عسل سعی کنند تا نرخ واقعی اعمال شود.

در قیمت‌گذاری عسل حقوق فروشندگان رعایت می‌شود

مدیر انجمن صنفی عسل و لبنیات استان اردبیل نیز با اشاره به فعالیت این انجمن در سال جاری اظهار کرد: در این انجمن سعی داریم تا قیمت‌گذاری عسل و نظارت بر وزن و فروش رمکه‌ها را به قیمت 250 تومان شاهد باشیم تا برخی از فروشندگان در حق خریدار اجحاف نکنند.

فردین صفوی بیان کرد: با توجه به حضور گردشگران و توریسم در این استان تلاش بر این است تا با کنترل مناسب از عرضه عسل بی‌نام و نشان به ویژه در مناطق گردشگری جلوگیری شود تا خدشه و صدمه‌ای به برند عسل سبلان وارد نشود.

کیفیت عسل ارائه‌شده در بازار تحت کنترل است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل نیز بیان کرد: با همکاری اداره کل استاندارد استان اردبیل تلاش می‌کنیم تا بر کیفیت عسل‌های عرضه شده در بازار و مراکز گردشگری نظارت کنیم که در این راستا با واحدهای متخلف نیز برخورد می‌شود.

محسن ارزن‌لو گفت: در کشور ما نیز متأسفانه برخی افراد سودجو در تولید عسل تقلب می‌کنند، ولی از آن‌جایی که در استان اردبیل گردشگران زیادی حضور پیدا می‌کنند، بر روند عرضه عسل نظارت‌ می‌کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به شهرت و محبوبیت عسل سبلان و نیز از آن‌جایی که عسل تولیدی مناطق دیگر کشورها وارد استان شده و بعضاً با نام اثر سبلان به فروش می‌رسد، در این خصوص معاونت غذا و داروی دانشگاه با همکاری معاونت بهداشتی و مرکز بهداشت استان اردبیل به صورت مرتب از شهدهای عسل موجود در فروشگاه‌ها نمونه‌برداری و آزمایشات لازم را انجام می‌دهد و در صورت مشاهده شهرداری اثر تقلبی و غیر استاندارد در سطح عرضه جمع‌آوری و متخلف به مراجع قضایی معرفی می‌شود.

ارزن‌لو با تأکید بر این‌که به‌طور مرتب از شهدهای عسل موجود در شهرستان سرعین نمونه‌برداری می‌شود، خاطرنشان کرد: این عسل‌ها مورد آزمایش قرار می‌گیرد و در صورت وجود هرگونه ناهماهنگی بین تولید و مواد غذایی این محصول باارزش، از عرضه آن به بازار جلوگیری می‌شود.


با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی سبزینه، تاریخ انتشار:17  شهریور 1398 ، کدخبر:74377 www.sabzineh.org،

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین