پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۹۳۹۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۱
اردبیل با داشتن مواهب طبیعی، زراعی، باغی و قرار گرفتن در جوار کوه‌های سرسبز سبلان و باغرو یکی از مناطق مستعد در زمینه زنبورداری است و 10 درصد عسل کشور در این استان تولید می‌شود. سالانه به طور متوسط 70 هزار تن عسل در کشور تولید می‌شود که بیش از 30 هزار تن آن در اردبیل به فروش می‌رسد. عسل اردبیل با برند سبلان یک عسل طبیعی و با ارزش غذایی بسیار بالاست که می‌تواند چون پسته رفسنجان به یک محصول استراتژیک تبدیل شود. حالا با ثبت عسل سبلان به عنوان برندی جهانی این مساله چندان دور از انتظار نیست. با وجود این، تولیدکنندگان عسل معتقدند مسئولان پیش از هر چیز باید فکری به حال عسل‌های تقلبی موجود در بازار کنند تا زمینه برای رشد و توسعه این برند جهانی مهیا شود.

شعار سال: اردبیل با داشتن مواهب طبیعی، زراعی، باغی و قرار گرفتن در جوار کوه‌های سرسبز سبلان و باغرو یکی از مناطق مستعد در زمینه زنبورداری است و 10 درصد عسل کشور در این استان تولید می‌شود. سالانه به طور متوسط 70 هزار تن عسل در کشور تولید می‌شود که بیش از 30 هزار تن آن در اردبیل به فروش می‌رسد. عسل اردبیل با برند سبلان یک عسل طبیعی و با ارزش غذایی بسیار بالاست که می‌تواند چون پسته رفسنجان به یک محصول استراتژیک تبدیل شود. حالا با ثبت عسل سبلان به عنوان برندی جهانی این مساله چندان دور از انتظار نیست. با وجود این، تولیدکنندگان عسل معتقدند مسئولان پیش از هر چیز باید فکری به حال عسل‌های تقلبی موجود در بازار کنند تا زمینه برای رشد و توسعه این برند جهانی مهیا شود.

گلایه زنبورداران استانی

علی آذرپیوند، یکی از تولیدکنندگان عسل، می‌گوید: عسل مرغوب تولیدی اردبیل در بازار به‌سختی به فروش می‌رسد، زیرا عسل‌های تقلبی و ناخالص با قیمت‌های پایین‌تر ارائه می‌شوند و هیچ کس هم به این موضوع رسیدگی نمی‌کند. جعفرعبادی هم زنبوردار است. او بی‌توجهی به کیفیت، بهداشت و نبود صنایع و کارخانه‌های بسته‌بندی متناسب با سلیقه روز، توزیع شهدهای تقلبی در بازار از سوی افراد سودجو و حضور بی‌رمق زنبورداران در نمایشگاه‌های بین‌المللی را از مواردی می‌داند که موجب شده است صادرات این محصول در استان با رکود مواجه شود. نادرطیبی، یکی دیگر از زنبورداران، هم از این وضع گلایه می‌کند و توضیح می‌دهد: بسیاری از افراد سودجو با ثبت شرکت‌های غیرقانونی، با عنوان شرکت‌های تولید و فروش عسل، اقدام به عرضه عسل قلابی در استان می‌کنند. رفع این مشکل نیازمند عزم جدی و ساماندهی فعالیت‌ها در این عرصه است. اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نباید اجازه فروش عسل در حریم جاده‌های را به افراد سودجو دهد و نظارت سازمان غذا و دارو در استان هم برعسل‌فروشی‌ها باید افزایش یابد، زیرا بسیاری از برندهای تقلبی در این استان به فروش می‌رسد.

برنامه‌ریزی برای مقابله با تقلب

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی اردبیل در این باره به همشهری می‌گوید: در سال‌های گذشته، با همکاری نهادهای مرتبط، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان عسل‌های قلابی در حریم جاده‌ها جمع‌آوری شدند، اما بعد از مدتی جاده‌ها دوباره محلی برای عرضه عسل‌های نامناسب شد و مسافران در تشخیص عسل خوب و بد از هم سرگردان شدند. بهلول تکلوی می‌افزاید: 320 هزار کندوی عسل در اردبیل وجود دارد و سالانه 6 هزار و 150 تن عسل در استان تولید و هزار و 210 میلیارد ریال به طور مستقیم از محل فروش و صادرات عسل عاید استان اردبیل می‌شود. از 6 هزار تن عسل تولید شده در استان تنها هزار تن در داخل استان عرضه می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اردبیل هم می‌گوید:‌ با توجه به کیفیت عسل سبلان این محصول از سوی سازمان جهانی مالکیت فکری به عنوان برند جهانی به ثبت رسید. این رویداد و ثبت جهانی عسل سبلان به نام محدوده جغرافیایی اردبیل می‌تواند مزیت‌های فراوانی داشته باشد که از آن‌ جمله معرفی عسل سبلان در سطح جهانی و شناخته شدن این محصول است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری ، تاریخ انتشار اردیبهشت 97، کدمطلب:14171، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
0
0
واقعا نباید مردم رو به عسل هایی که تولید داخل و اصیل هستن بدبین کرد
ا.ف75
بهزاد
United Arab Emirates
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
0
0
اتفاقا بزرگترین خیانت در تولید عسل از سوی تولید کنندگان عسل اردبیلی هست .تازه ی ازمایسگاهی هم تو شهرک فلسطین بنام ....هست ک واقعا روز روشن داره ب مصرف کننده با ازمایش جعلی خیانت میکنه ...ولی من خودم رفتم دنبالش دست خود معاونت غذا دارو هم تو این کار هست .و متاسفانه مافیایی عمل میکنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین