پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۵۳۹۴۲
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵
نوسان قیمت دلار در ماه های اخیر بهانه ای شد تا قیمت کالاهای اساسی به طور چشمگیری در بازار افزایش یابد که نتیجه آن چیزی جز کوچک شدن سفره خانوار نیست.

شعار سال: با وجود آنکه بسیاری از اقلام اساسی از جمله حبوبات،برنج،مرغ، تخم مرغ و میوه تولید داخل است،اما افزایش قیمت دلار بهانه ای شده تا قیمت این کالاها به طور چشمگیری در بازار افزایش یابد که نتیجه آن چیزی جز کوچک شدن سفره خانوار نیست.

طی ماه های اخیر همزمان با ماراتن افزایش نرخ دلار،بسیاری از تولیدکنندگان و کارخانه های تولیدی به سبب کمبود یا گرانی مواد اولیه اقدام به افزایش دو تا سه برابری قیمت محصولات خود کرده اند که این امر با انتقاد شدید مغازه داران و خریداران روبرو شده است چرا که تمامی افراد نسبت به آینده نگرانی هایی دارند و نمی دانند که چه اتفاقی قرار است در آینده رخ بدهد.

آخرین رصد ها از بازار حاکی از آن است که نرخ هر کیلو برنج طارم هاشمی 10 تا 13 هزار،هندی 8 تا 8 هزار و 500،لوبیا قرمز 8 تا 9 هزار،عدس 7 تا 8 هزار،لوبیا سفید 10 تا 11 هزار، لوبیا چیتی 13 هزار،شکر فله 4 هزار، قند شکسته 5 هزار، روغن نباتی 5 کیلویی 33 هزار،روغن مایع 900 گرمی 7 تا 8 هزار و 500 و هر شانه تخم مرغ 18 هزار تومان است.

همچنین قیمت هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه 58 تا 59 هزار، سردست گوسفندی 65 هزار، گردن 62 هزار،گوشت گوساله 55 هزار و مرغ 10 هزار و 900 تا 12 هزار تومان است.

فراهانی یکی از مغازه داران خوارو بارفروشی شرق تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،می گوید: هر روز اقلام مورد نیاز را باید گران تر از روز قبل تهیه کرد و معلوم نیست که قرار است چه اتفاقی بیفتد.

به گفته وی بسیاری از بنکداران عمده اقلامی نظیر برنج، روغن، قند و شکر و ...در انبارهای خود احتکار کرده اند چرا که با وجود نوسان کنونی نرخ ارز و افزایش روزمره قیمت ها در ایام پیک مصرف می توانند سودهای هنگفتی را به جیب بزنند.

فراهانی تصریح کرد: با توجه به افزایش شدید قیمت ها، خبری از مشتری نیست همین موضوع نگرانی هایی برای کسبه ایجاد کرده است چرا که با ادامه این روند کسبه باید کم کم مغازه های خود را تعطیل کنند.

یکی از خریداران اقلام اساسی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،می گوید: با وجود آنکه بسیاری از مسئولان دولتی قول داده بودند که قیمت کالاهای اساسی افزایش نخواهد یافت، جای این سوال مطرح است که چرا نظارتی بر بازار نیست و کسی به وضعیت اقتصادی رسیدگی نمی کند.

وی درآمد ماهانه خود را 2 میلیون و 200 هزار تومان اعلام کرد و گفت:با هزینه 900 هزار تومانی اجاره خانه و دو فرزند چگونه برنج کیلویی 10 هزار تومان، گوشت کیلویی 60 هزار تومان و میوه کیلویی حداقل 8 هزار تومان را خریداری کنم؟

یکی از مستمری بگیران نیز در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،گفت: قیمت گوشت، برنج ایرانی، تخم مرغ، میوه و ... که تولید داخل است چه ارتباطی با نرخ دلار دارد که تمامی فروشندگان و مغازه داران دلیل اصلی افزایش قیمت ها را نوسان نرخ ارز مطرح می کنند.

وی می گوید: بنده با درآمد ماهانه یک میلیون و 100 هزار تومان چگونه می توانم جوابگوی این هزینه های سرسام آور باشم.

یکی از فروشندگان فروشگاه های زنجیره در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ،در پاسخ به این سوال که چرا اکثر قفسه های مواد شوینده خالی است، بیان کرد: کارخانه های مواد شوینده در تامین مواد اولیه با مشکلاتی روبرو هستند و هم اکنون بسیاری از خطوط تولید خود را تعطیل کردند.

وی با اشاره به اینکه احتکاری در کار نیست، افزود: مواد اولیه ای وجود ندارد که تولیدکنندگان بخواهند تولید کنند و گفته های افراد مبنی بر احتکار در انبارها صحت ندارد چرا که امروزه بزرگترین کارخانه های تولیدی مواد شوینده خطوط تولید خود را به سبب نبود مواد اولیه تعطیل کرده اند و باید منتظر ماند و دید که دولتمردان می خواهند چه تصمیماتی را اتخاذ کنند.

این فروشنده از افزایش 30 تا 50 درصدی قیمت مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی در روزهای اخیر خبر داد.

حمید مقیمی رئیس انجمن واردکنندگان،فراورده های بهداشتی و آرایشی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،در این باره می گوید: چالش های موجود بر سر راه اخذ مجوز واردات از سازمان غذا و دارو و عدم ترخیص به موقع کالا از گمرکات موجب شده وقفه ای در تامین نیاز مردم در زمینه مواد شوینده و بهداشتی پیش بیاید.

البته ماجرا تنها به این جا ختم نمی شود چرا که تا آغاز ماه محرم زمان زیادی باقی نمانده است و با افزایش تقاضا برای خرید برنج، گوشت، مرغ، شکر،روغن و... نگرانی هایی مبنی بر نوسان مجدد قیمت ها وجود دارد.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین وضعیت بازار اقلام اساسی در روزهای آتی و دلیل اصلی نوسان قیمت در ماه های اخیر باخبر شویم:

نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری را 7 هزار و 500 تومان

عظیم حجت عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ،درباره آخرین وضعیت قیمت مرغ در بازار اظهار کرد: با توجه به کاهش دمای هوا در برخی از استان ها،شرایط وزن گیری مرغ در برخی سالن ها بهبود یافته است که با این وجود مشکلی در تولید و تامین عرضه مرغ وجود ندارد.

وی متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری را 7 هزار و 500 تومان اعلام کرد و افزود: همچنین هر کیلو مرغ آماده به طبخ با نرخ 10 هزار و 500 تا 10 هزار و 600 تومان در خرده فروشی ها عرضه می شود.

به گفته حجت در برخی خرده فروشی ها بسته به میزان فروش، اجاره بها و ... ممکن است، مرغ با نرخ های بالاتری عرضه شود که مسئولان ذی ربط باید براین موضوع نظارت داشته باشند.

این مقام مسئول ادامه داد: علی رغم افزایش قیمت ریز مغذی ها و دان مصرفی،قیمت مرغ زنده نسبت به روزهای تغییری نداشته است که انتظار می رود با اعمال نظارت های بیشتر بر واردات ریز مغذی ها از نوسان قیمت جلوگیری شود.

وی در پایان از افزایش 300 درصدی ریز مغذی ها نسبت به اوایل سال در بازار خبر داد و گفت: طی چند ماه اخیر افزایش شدید نرخ نهاده های تولید در قیمت تمام شده مرغ تاثیر بسزایی داشت که ادامه این روند نگران کننده است.

گوشت گران شد

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، از افزایش هزار تومانی نرخ گوشت در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ 53 تا 54 هزار به مغازه دار و 58 تا 59 هزار تومان به مشتری عرضه می شود.

وی با اشاره به اینکه بازار تابع عرضه و تقاضاست،افزود: در شرایط کنونی رکود بر بازار گوشت حاکم است و امکان پیش بینی بازار در روزهای آتی وجود ندارد چرا که پیش بینی ها تنها بر آشفتگی و نوسان قیمت در بازار دامن می زند.

منصور پوریان رئیس شورای صادرکنندگان دام زنده در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، از ثبات نرخ گوشت گوسفندی در بازار عمده فروشی طی یک هفته اخیر خبر داد و گفت: این درحالی است که قیمت گوشت ناشی از سودجویی دلالان و عوامل توزیع با نوساناتی در قصابی ها روبروست.

وی نرخ هر کیلو لاشه بره سبک با دنبه را 45 هزار و بره سنگین را 43 هزار تومان اعلام کرد.

پوریان قیمت هر کیلو دام زنده را 18 تا 22 هزار تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به آنکه در تهران مرکز پرورش دام زنده وجود ندارد، طبیعی است که قیمت نسبت به سایر مناطق تفاوت داشته باشد.

این مقام مسئول در پایان درباره قیمت گوشت در ایام محرم گفت: از آن جا که قیمت گوشت تابع عرضه و تقاضاست؛بنابراین امکان پیش بینی قیمت در بازار وجود ندارد.

اختصاص ارز 4200 تومانی به واردات اقلام اساسی عاملی برای ایجاد رانت و فساد

قاسمعلی حسنی دبیر کل بنکداران مواد غذایی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به اینکه بازار اقلام اساسی در بیم،امید و سکوت به سر می برد، اظهار کرد: طی ماه های اخیر، قیمت اقلام اساسی با نوساناتی در بازار روبروست که به همین دلیل تمامی بنکداران منتظرند تا ببینند که وضعیت تحریم ها و نوسان نرخ ارز به کدام سمت و سو پیش خواهد رفت.

وی اختصاص ارز 4200 تومانی را به واردات اقلام غذایی اشتباه بزرگ دولت دانست و افزود: اختصاص ارز 4200 تومانی به واردات منجر به ایجاد فساد و رانت در کشور می شود در حالیکه واردات با ارز آزاد به سبب واقعی شدن رقابت ها از افزایش قیمت جلوگیری می کند.

حسنی با اشاره به اینکه امکان پیش بینی بازار در روزهای آتی وجود ندارد، گفت: وضعیت بازار اقلام اساسی به سیاست جدید ارزی بانک مرکزی بستگی دارد و به همین دلیل نمی توان پیش بینی خاصی را راجع به بازار اقلام اساسی در روزهای آتی داشت.

دبیرکل بنکداران مواد غذایی در پایان با تکذیب احتکار مواد غذایی از سوی تجار تصریح کرد:با توجه به آنکه ذخیره 6 ماه تا 2 سال نیاز کشور وظیفه هر بنکداری است؛بنابراین این امر به معنای احتکار نیست. بازرسان پس از بازدید از انبارهای بنکداران نسبت به پلمپ آن اقدام می کنند و می گویند که تعدادی از انبارهای که موادغدایی در آن احتکار شده کشف شد در حالیکه این طور نیست چرا که قرار نیست انبارهای کشور یک شبه مصرف شود .

افزایش چشمگیر قیمت محصولات باغی در بازار

اسدالله کارگر رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با انتقاد از نوسان قیمت میوه در بازار اظهار کرد: قیمت محصولات باغی به سبب کمبود تولید ناشی از سرمازدگی بهاره و کمبود نظارت دستگاه های ذی ربط بانوسانات چشمگیری در بازار روبروست.

وی افزود: با توجه به شرایط کنونی عرضه، امکان پیش بینی قیمت در بازار وجود ندارد.

به گفته کارگر امسال برخلاف سال های اخیر،قیمت میوه و صیفی به سبب کمبود تولید افزایش چشمگیری داشت که این امر منجر به نارضایتی بسیاری از مصرف کنندگان شده است.

ثبات نرخ طلای سرخ در بازار

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، از ثبات نرخ زعفران در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون حداقل نرخ هر کیلو زعفران 4 میلیون و 100 و حداکثر 8 میلیون تومان است.

وی با اشاره به اینکه زمان زیادی تا آغاز فصل برداشت زعفران باقی نمانده است، افزود: براین اساس زعفران های احتکار شده در انبارها و خانه ها در حال عرضه به بازار است که با این وجود پیش بینی می شود قیمت زعفران نوسان چندانی در بازار نداشته باشد.

نرخ واقعی هر شانه تخم مرغ در خرده فروشی ها 18 هزار تومان

ناصر نبی پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، درباره آخرین وضعیت بازار تخم مرغ ،اظهار کرد: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری 7 هزار و 500 و شانه ای 15 هزار و 200 تا 15 هزار و 300 تومان است.

وی افزود: با توجه به نرخ هر شانه تخم مرغ درب مرغداری و احتساب هزینه های حمل و نقل و سود مغازه دار، نرخ واقعی هر شانه تخم مرغ در خرده فروشی ها 17 تا 18 هزار تومان است.

نبی پور در پایان قیمت تخم مرغ در بازار را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به افزایش سرسام آور هزینه های تولید و عدم ثبات اقتصادی امکان پیش بینی قیمت در بازار وجود ندارد.

محصولات لبنی 7 تا 76 درصد در بازار افزایش یافت

علی رجبی رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به اینکه شیرخام تنها عامل تعیین کننده قیمت محصولات لبنی نیست،اظهار کرد: طی ماه های اخیر قیمت ظروف بسته بندی با نوساناتی در بازار روبرو شد که این موضوع قیمت تمام شده تولید را تحت تاثیر خود قرار داده است.

به گفته وی با توجه به افزایش هزینه های تولید،ظروف بسته بندی و... کارخانه های لبنی چاره ای جز افزایش قیمت محصولات خود نداشته اند.

رجبی از افزایش 7 تا 76 درصدی محصولات مختلف لبنی خبر داد و گفت: در 45 روز اخیر ،قیمت محصولاتی همچون پنیر پاستوریزه،پنیر لاکتیکی،خامه، دوغ،شیر،ماست و شیرکاکائو از 7 تا 76 درصد افزایش یافته که درصد گرانی این محصولات در برندهای مختلف متغیر است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات تهران تصریح کرد: تا زمانیکه زنجیره تولید تا توزیع محصولات لبنی دور یک میز ننشینند و با هم فکری یکدیگر تصمیماتی را اتخاذ نکنند، نمی توان انتظار داشت که بازار به تعادل برسد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به آنکه دولت قول داده بود قیمت کالاهای اساسی افزایشی نخواهد داشت، انتظار می رود با به کارگیری تمهیدات خاص از افزایش نجومی قیمت ها که ضربه مهلکی بر اقتصاد خانوار وارد می کند، جلوگیری شود چرا که با ادامه این روند در آینده ای نه چندان دور،کارخانه های تولیدی یکی پس از دیگری تعطیل خواهد شد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار 14شهریور 97، کدمطلب: 1405288، www.dana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین