پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۴۱۵۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲
معاون مشمولان و امور معافیت سازمان نظام وظیفه با تشریح جزئیات معافیت‌های تحصیلی دانشجویان، گفت: صدور مجوز خروج از کشور برای سفرهای علمی دانشجویان اشکالاتی وجود دارد و هنوز نتوانسته‌ایم به جمع‌بندی برسیم.

شعارسال: سرهنگ نجف حمیدزاده در گردهمایی معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی عالی سراسر کشور گفت: 52 وزارتخانه و سازمان با نظام‌وظیفه در ارتباط‌اند و به دنبال یک هدف مشترک هستند که آن‌هم این است که قانون در کشور حکم‌فرما شود و همه بتوانیم آن را اجرا کنیم. در حوزه قانون مشمولیت تغییرات زیادی داشتیم در سال 90 قانون وظیفه عمومی تصویب شد که قسمت‌هایی از آن مربوط به تحصیل و دانشگاه‌ها و معافیت تحصیلی بود که تصویب و اجرا شد.

وی در ادامه گفت:‌ این قانون بدون اشکالات نیست و آیین‌نامه آن را بومی‌سازی نکردیم و تلاش کردیم دستورالعمل اجرایی جامعی را طراحی و آن را ابلاغ کنیم. خواهش ما هم این است که معاونت دانشجویی در این راستا با ما همکاری داشته باشد.

حمیدزاده در ادامه گفت:‌ دانشجویان نباید به دلیل ندانستن قانون دچار مشکل شوند و از آنجا که در قانون سقف سنوات مشخص است و دانشجویان از آن مطلع نیستند دچار مشکلات زیادی می‌شوند.

معاون مشمولان و امور معافیت سازمان نظام‌وظیفه با توجه به اینکه انصراف، اخراج و موارد دیگر را دانشگاه باید به موقع به سازمان اعلام کند، افزود: بسیاری از مشکلات از همین موضوع نشأت می‌گیرد و به دلیل آنکه دانشجویان اطلاع ندارند متضرر می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه در دانشگاه‌ها یک نفر باید مسئول این کار باشد، ادامه داد: از آنجا که مسئول مشمولان در دانشگاه‌ها مدام جابه‌جا می‌شود، هم ما و هم دانشجویان به زحمت می‌افتیم و این مسئله دچار چالش می‌شود.

حمیدزاده با اشاره به اینکه خروج از کشور صد در صد اینترنتی شده است، اضافه کرد: این مسئله حضور و رفت‌وآمد دانشجویان را به پلیس +10 منتفی کرده و دانشجویان می‌توانند به صورت اینترنتی این کار را انجام بدهند. بحث تعطیلی دانشگاه‌ها نیز برای دانشجویان در این تابستان مشکلاتی ایجاد کرده و آنها ناچارند هر بار به سازمان مراجعه کنند در حالی‌که اصلاً نیاز به این رفت‌وآمدها نیست.

معاون مشمولان و امور معافیت سازمان نظام‌وظیفه در ادامه تصریح کرد: معافیت‌های تحصیلی مشخص شده و برای کاردانی مدت معافیت تحصیلی دو و نیم سال، کارشناسی پیوسته سه سال، کارشناسی ناپیوسته سه سال، ارشد ناپیوسته پنج سال، ارشد پیوسته 6 سال، دکتری پزشکی پیوسته هشت سال و پزشکی تخصصی 6 سال در قانون معافیت تحصیلی تخصیص یافته است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه برای عدم مواجهه دانشجویان با مشکل بلافاصله بعد از اتمام تحصیل به سازمان وظیفه عمومی اعلام کنند تا کمیسیون اختصاصی برای افزایش سنوات تشکیل شود.

حمیدزاده در ادامه افزود: با همکاری وزارت علوم و وزارت بهداشت باید تعداد واحدهایی که دانشجو آن را می‌خواند مشخص شود تا افزایش سنوات در آن تعیین شود.

وی از ارتباط الکترونیکی خبر داد و گفت:‌ از ترم جدید تا آخر سال جاری ارتباط الکترونیکی با استفاده از بستر اینترنت ایجاد شده است و با اینکه نظام‌وظیفه نمی‌توانست از اینترنت استفاده کند آن را قانونی کردیم تا دانشجویان بتوانند از آن استفاده کنند.

معاون مشمولان و امور معافیت سازمان نظام‌وظیفه با اشاره به ماده 34 قانون اعلام کرد: وقایع تحصیلی چهارگانه شامل انصراف، اخراج، ترک تحصیل و فراغت از تحصیل به وظیفه عمومی اعلام شود. براساس تبصره سه این قانون مجازات انفصال موقت از خدمت نیز مشخص شده است.

حمیدزاده در خصوص سفرهای دانشجویی گفت:‌ سفرهای زیارتی مشخص شده اما برای سفرهای علمی و نیمه علمی خروج 45 روزه تعیین و دانشجویانی که مشمول این قانون هستند می‌توانند با ودیعه هشت میلیون تومانی مجوز بگیرند و فقط می‌توانند به کشور مشخص شده اعزام شوند. با این حال برای سفرهای علمی اشکالاتی وجود دارد که هنوز نتوانسته‌ایم به جمع‌بندی برسیم.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 14شهریور1397 ، کدخبر: 431135: www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
0
0
ا.ف75
واقعا دانشجوهای پسر بعد از اینکه پروسه سنگین تحصیل رو تموم کردن اون هم در دانشگاه دولتی باید به فکر دوران سخت سربازی باشن که ادمو از زندگیش واقعا عقب می ندازه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین