پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۲۵۴۱
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۰
مشمولانی که قصد دارند از معافیت کفالت استفاده کنند، باید به چند نکته از جمله سن و وضعیت جسمانی‌ پدر و یا تک فرزند بودن پسر و ... توجه کنند.
شعارسال: سازمان وظیفه عمومی ناجا در توصیه‌هایی که به مشمولان ارائه می‌کند، آورده است: مشمولان در ابتدا باید بدانند که موارد معافیت کفالت شامل آن‌ها می‌شود با خیر؛‌ بر همین اساس فردی که می‌خواهد از این نوع معافیت استفاده کند باید سن پدرش بالای 70 سال سن تمام باشد.

- به‌عنوان تنها فرزند پسر بالای 18 سال از پدری که به تشخیص شورای پزشکی نیازمند به مراقبت و قادر به اداره امور خود نیست، نگهداری کند.

- تنها فرزند پسر بالای 18 سال که پدرش فوت کرده و نگهداری و مراقبت مادر را به عهده داشته باشد.

- تک برادر تنی که می‌خواهد سرپرستی خواهری که فاقد پدر، همسر و فرزند پسر سالم باشد را به عهده بگیرد.

- تنها برادر سرپرست برادر بزرگ نیازمند مراقب که فاقد پدر، همسر و فرزند پسر سالم فاقد شغل باشد.

- یگانه سرپرست برادر کمتر از 18 سال تمام (صغیر)

- تنها نوه پسر بالای 18 سال مراقب یا نگهدارنده جد فاقد فرزند که به علت بیماری یا نقص عضو و یا کهولت بنا به تشخیص هیأت رسیدگی و با کسب نظر شورای پزشکی نیاز به مراقبت و نگهداری داشته باشد.

- یگانه مراقب و نگهدارنده جده فاقد شوهر و فرزند.

- مشمولی که همسرش فوت کرده و از او دارای فرزند صغیر بوده مادامی‌که ازدواج مجدد نکرده است و یا همسری دارد که بعد از ازدواج معلول شده و نیازمند مراقبت باشد.

- اگر سرباز درحین خدمت فوت کند یکی از فرزندان ذکور وی می‌تواند از معافیت استفاده کند و درصورتی‌که از فرزندان ذکور خانواده حین خدمت فوت کند یکی از پسران خانواده می‌تواند از معافیت بهره‌مند شود.

- از چند برادر واجد شرایط اعزام به خدمت در صورت اعزام یکی از برادران به خدمت، یکی از برادران می‌تواند تا اتمام خدمت او از عقب انداختن تاریخ اعزام استفاده کند.

- بر اساس ماده (6) قانون جامع حمایت از حقوق معلولان؛ یکی از فرزندان اولیائی که خود ناتوان و معلول بوده (هر دو یا یکی از آن‌ها معلول باشد) و یا حداقل دو نفر از فرزندان آن‌ها ناتوان باشد از انجام خدمت وظیفه عمومی معاف می‌شود.

شرایط احراز انواع معافیت کفالت

احراز سه شرط ذیل برای تمامی متقاضیان معافیت کفالت الزامی است:

- فرد به سن مشمولیت رسیده باشد (18 سال تمام)

- فرد فاقد غیبت باشد.

- یگانه مراقب و نگهدارنده شخص مکفول (پدر، مادر، خواهر، برادر، پدربزرگ و مادربزرگ) باشد درصورتی‌که شخص دارای برادر بالای 18 سال دیگری نیز باشد، فاقد شرایط معافیت است؛ مگر آن‌که بنا به تشخیص شورای پزشکی وظیفه عمومی ریال آن برادر قادر به سرپرستی و مراقب از شخص مکفول نباشد. (در معافیت، پدربزرگ و مادربزرگ مکفول، فاقد نوه پسر بالای 18 سال سالم دیگری باشد.)

نکات مهم

1. مشمولان در حین استفاده از معافیت تحصیلی می‌توانند تقاضای معافیت کفالت کنند.

2. وجود برادر یا برادران بالای 18 سال سالم، طبق قانون مانع رسیدگی به معافیت کفالت است و مواردی مانند ازدواج، مهاجرت، زندانی بودن برادر یا برادران، ایجاد شرایط معافیت نخواهد کرد.

3. به ادعای کفالت مشمولینی رسیدگی می‌شود که غیبت نداشته باشند مگر اینکه در موقع احضار و در طول مدت غیبت و حین رسیدگی بنا به تشخیص سازمان وظیفه عمومی حائز شروط معافیت کفالت بوده باشند که در این صورت این قبیل مشمولان از معافیت کفالت استفاده خواهند کرد.

4. مشمولانی که تقاضای معافیت کفالت کرده و حداکثر ظرف یک ماه برای رسیدگی مراجعه نکنند، به‌عنوان انصراف تلقی و برای آنان برگه آماده‌به‌خدمت صادر و باید به خدمت اعزام شوند.

5. وجود برادری که از معافیت تحصیلی برخوردار است مانع از معافیت کفالت موقت مشمولی که سرپرستی خانواده را بر عهده دارد نیست. این معافیت فقط در طول مدت معافیت تحصیلی برادر مشمول که خارج از شهرستان محل سکونت مکفول به تحصیل اشتغال دارد معتبر است و مشمول پس‌ازآن با رعایت سایر مقررات به خدمت دوره ضرورت اعزام می‌شود.

6. درصورتی‌که برادر یا برادران یا پدر مشمول به دلیل بیماری یا معلولیت زمین‌گیر بوده و بنا به تشخیص شورای پزشکی وظیفه عمومی فاقد صلاحیت و یا ناتوان برای سرپرستی باشند و مشمول نیز عملاً مراقبت یا سرپرستی را بر عهده داشته باشد، می‌تواند از معافیت کفالت برخوردار شود.

7. به‌موجب ماده 6 قانون جامع حمایت از حقوق معلولان مشمولانی که دارای این شرایط باشد با تائید سازمان بهزیستی می‌توانند درخواست معافیت مذکور را کنند.

8. یکی از فرزندان پدر یا مادری که هر دو آن‌ها یا یکی از آن‌ها معلول باشد و یا حداقل دو نفر از فرزندان به شرطی که فرزندان معلول متأهل نباشند.

9. معافیت کفالت مادر فاقد همسر یا مطلقه به‌صورت موقت 30 ماه بوده و این 30 ماه از تاریخ ثبت طلاق یا تاریخ فوت همسر محاسبه می‌شود و در پایان مدت فوق، در صورت دارا بودن شرایط (مشمول در این مدت، تنها فرزند ذکور بالای هیجده سال خانواده و مادر فاقد همسر باشد) معافیت موقت به دائم تبدیل خواهد شد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 6 شهریور 1397 ، کدخبر: 428847 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین