پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۴۵۴۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹
یادداشت یک مقام ارشد دولت آمریکا در نشریه نیویورک تایمز و آنچه که وی شکل‌گیری «جبهه مقاومت» برای «کارشکنی» در برنامه‌های رئیس جمهوری خوانده، زخم دیگری بر پیکر دولت و جامعه امروز این کشور بوده و پرسش هایی را در افکار عمومی آمریکا ایجاد کرده است.

شعار سال«خیانت؟» نخستین واکنش «دونالد ترامپ» در رسانه شخصی خود، توئیتر، به این یادداشت جنجالی بود.

مقام ارشد دولت امریکا که نامی از او برده نشده، نوشته است: من گرچه برای رئیس جمهوری کار می‌کنم، اما به همراه دیگر کارکنان هم‌فکر عهد کرده‌ایم که مانع اجرای بخش‌هایی از برنامه‌ها و بدترین تمایلات او شویم. آنچه او (ترامپ) به درستی نمی‌فهمد، این است که بسیاری از مقام‌های ارشد دولت، تعمدا مشغول سرکوب بخش‌هایی از برنامه‌ها و گرایش‌های او هستند.

وی تاکید می‌کند که هدف نه «ناکامی دولت» که جلوگیری از حرکت به سمت سیاست‌هایی درعرصه داخلی و خارجی است که می‌تواند به تشدید «نابسامانی‌ها» منجر شود.

نیویورک تایمز در یادداشت روز چهارشنبه، از ذکر نام نویسنده خودداری و تنها به ذکر این نکته بسنده کرده که او، یک «مقام ارشد» دولت ترامپ است.

مخالفت‌ با سیاست‌های ترامپ در دستگاه‌های دولتی آمریکا چندان موضوع تازه‌ای نیست؛ اما نفوذ مخالفان به نزدیک‌ترین حلقه‌ی مشاوران و معتمدان وی و تشکیل جبهه‌ای منسجم برای کارشکنی در سیاست‌های او، شوکی به دولت و حامیانش بود.

به نظر می‌رسد این یادداشت، واقعی باشد یا خیالی، سوءظن ترامپ به نزدیکانش را تشدید کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا ساعتی بعد از انتشار یادداشت مذکور، در توئیتی دیرهنگام نوشت: این به اصطلاح «مقام ارشد دولتی» واقعی است، یا یکی دیگر از منابع جعلی نیویورک تایمز ورشکسته؟ اگر این فرد بزدل وجود دارد، تایمز باید برای امنیت ملی، او را به سرعت تحویل دولت دهد.

این بدگمانی ترامپ چندان هم بی‌پشتوانه نیست. یک ماه پیش بود که «مایکل کوهن» وکیل و معتمد سابق وی، با انتشار یک فایل صوتی از اظهارات ترامپ که به صورت مخفیانه ضبط شده بود، گمانه‌زنی‌ها مبنی بر ارتباطات خارج از عرف وی در گذشته را تایید کرد.

کوهن با انتشار این سند نشان داد که با هماهنگی کامل موکلش، به برخی زنان حق السکوت پرداخت کرده بود تا در ایام نزدیک به انتخابات، موضع رئیس جمهوری در افکار عمومی را تضعیف نکنند؛ موضوعی که ترامپ پیش از این بارها به روش های مختلف سعی در تکذیب آن داشت.

همزمانی یادداشت نیویورک تایمز با انتشار کتاب جدید «باب وودوارد» روزنامه‌نگار سرشناس آمریکایی هم موضوع قابل توجهی است؛ چرا که هردو ادعاهای مشابهی را مطرح کرده اند.

این روزنامه نگار تحقیقی که دو جایزه پولیتزر را در کارنامه دارد، در کتاب خود موسوم به «هراس» از بی‌اعتمادی و انتقاد نزدیکان ترامپ به سیاست‌ها و عقاید او نوشته؛ از جمله یک مورد که وزیر دفاع آمریکا در یک جمع خصوصی، درک سیاسی رئیس جمهوری را «در حد یک کودک کلاس پنجم» ارزیابی کرده و موردی دیگری که «جان کلی» رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید، ترامپ را «دچار اختلال روانی» خوانده است.

وودوارد که دو دهه پیش رسوایی واترگیت را افشا کرده بود، در کتاب جدید خود نوشته است که نزدیک‌ترین مشاوران رئیس جمهوری آمریکا، گاه برای حفظ امنیت ملی حتی دست به اقداماتی همچون پنهان کردن کاغذها و اسناد مهم دولتی می زنند.

اکنون سوال اینجاست که چه فرد یا افرادی، پشت پرده این اقدامات در کاخ سفید هستند. ترامپ از وزیر دادگستری خود خواسته است که این موضوع را پیگیری و هویت نویسنده نیویورک تایمز را فاش کند.

در همین رابطه، خبرگزاری سی‌ان‌ان فهرستی احتمالی منتشر کرده که نام‌های متعددی، از «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه گرفته تا «جیمز متیس» وزیر دفاع، «مایک پنس» معاون رئیس جمهوری آمریکا، «جرد کوشنر» داماد ترامپ و حتی «ملانیا» و «ایوانکا» به ترتیب همسر و دختر او را در برمی‌گیرد.

به گفته این رسانه، هر یک از این افراد می‌توانند دلایل بسیاری برای اقدام علیه ترامپ داشته باشند و برخی همچون جان کلی، از مدت ها پیش در معرض خطر برکناری هستند.

سریال تکذیبیه‌ها از همین حالا آغاز شده و مقام‌های ارشد دولت ترامپ همچون پنس و پمپئو، ارتباط با نیویورک تایمز و دست داشتن در یادداشت مذکور را منکر شده‌اند.

هر چه باشد، ترامپ در مواردی همچون برکناری «جیمز کومی» رئیس سابق اف‌بی‌آی نشان داد، زمانی که تصمیم به اخراج کسی بگیرد، فرصتی برای پاسخ‌گویی نمی گذارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی ، تاریخ انتشار 17 شهریور 97، کدمطلب: 83025882، www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
0
ا.ف75
واقعا اینکه ایران تیم اطلاعاتی قوی ای داره شکی نیست! دم همشون گرم! ولی باید مراقب نفوذی های داخلی هم باشیم! خیلی ها دلون میخواد روز به روز سفره مردم تنگ تر بشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
0
امیدوارم این گروه نفوذی قدرت کافی برای مقابله با سیاستهای ترامپ رو داشته باشن.
م.ا75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
0
نفوذی ها هیچکاری نمیتونن انجام بدت تا الان ثابت شده به همه من.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین