پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۷۹۷۴
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴
ناکاسونی که پدربزرگش مهاجر ژاپنی به هاوایی بوده، همزمان ریاست فرماندهی سایبری آمریکا و آژانس امنیت ملی را برعهده دارد تا رویکرد تهاجمی‌تری را در دستور کار قرار دهد.پیشِ روی ناکاسونی چالش‌های متعددی در آژانس به ارث مانده است. از سال ۲۰۱۳ میلادی که برخی اطلاعات آژانس امنیت ملی آمریکا توسط ادوارد اسنودن منتشر شد، ‌ رویکرد این نهاد در جمع‌آوری گسترده اطلاعات از مردم و صاحب‌منصبان در کشورهای دوست و متحد مورد نقد قرار گرفت. پس از آن Shadow Brokers افشا کرد که یک سری از تجهیزات جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا به سرقت رفته است.

شعار سال: با تأیید سنای آمریکا، ده‌ها هزار هکر و جاسوس و تحلیلگر اطلاعات در عریض و طویل‌ترین سازمان جاسوسی دنیا در کنار حدود ۷ هزار نیرو در واحد فرماندهی سایبری پنتاگون تحت مدیریت ارتشبد «پاول ناکاسونی» قرار گرفتند.

پدر پاولِ، ادوین ناکاسونی فرزند یک مهاجر ژاپنی به هاوایی بوده، در بخش اطلاعات ارتش آمریکا خدمت کرده، پس از جنگ جهانی دوم مأمور ارتش ایالات متحده در ژاپن بوده و اولین بار ۵۴ سال پیش فرزند خود را در مینه‌سوتا به آغوش گرفته است. پاول نیز که فارغ‌التحصیل دانشکده جنوب کالیفرنیا (۱۹۸۹) و دانشکده امنیت ملی (۱۹۹۱) است، در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ میلادی مسئولیت جمع‌آوری اطلاعات از عراق و افغانستان، و در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ مسئولیت تأمین نیروهای اطلاعاتی آمریکا در این دو کشورِ اشغال‌شده را برعهده داشته است.

پیشِ روی ناکاسونی چالش‌های متعددی در آژانس به ارث مانده است. از سال ۲۰۱۳ میلادی که برخی اطلاعات آژانس امنیت ملی آمریکا توسط ادوارد اسنودن منتشر شد، ‌ رویکرد این نهاد در جمع‌آوری گسترده اطلاعات از مردم و صاحب‌منصبان در کشورهای دوست و متحد مورد نقد قرار گرفت. پس از آن Shadow Brokers افشا کرد که یک سری از تجهیزات جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا به سرقت رفته است.

نشت اطلاعات در سال‌های اخیر به اعتبار و روحیه آژانس امنیت ملی آمریکا صدمه زده، ساختار سازمانی مهمترین نهاد اطلاعاتی ایالات متحده زیر سؤال رفته و در رقابت با شرکت‌های بزرگِ نیویورکی در هزینه‌کردن برای کارشناسان امنیت سایبری عقب افتاده و عده‌ای از آنها را از دست داده است؛ اگر چه برای سناتورها و افکار عمومی در میان وظایف رئیس جدید، مقابله با تهدیدات سایبری به ویژه از سوی روسیه از همه اینها مهمتر است.

ناکاسونی همزمان فرمانده نیروی سایبری ارتش آمریکا نیز شده و اعلام کرده در ۹۰ روزِ اولِ مسئولیتش در مورد اینکه دو نهاد یادشده جدا از یکدیگر یا به صورت یکپارچه عمل خواهند کرد، تصمیم می‌گیرد که کدام یک «برای ملت، بهتر است». وی در جلسه استماع سنا به عنوان سومین فرمانده نیروی سایبری ارتش آمریکا تأکید کرد مهمترین نقطه ضعف آمریکا در برابر حملات سایبری این است که دولت‌های مهاجم هیچ ترسی از واکنش تلافی‌جویانه آمریکا ندارند. ناکاسونی که اکنون ۵۴ سال دارد، از ابتدای تشکیل این نیرو دست‌اندرکار بوده و از دو سال پیش به عنوان رئیس این نیرو (نفر دوم) فعالیت کرده است.

نیروی سایبری ارتش آمریکا (CyberCom) بسیار جوانتر از آژانس امنیت ملی (NSA) است و در سال ۲۰۰۹ میلادی توسط پنتاگون تأسیس شده است. فرمانده این نیرو از آن سال، مدیر آژانس امنیت ملی آمریکا است اما مسئولیت این نیرو برخلاف NSA، تهاجمی تعریف شده است. بنابر این انتصاب ناکاسونی (که عمدتاً در فرماندهی سایبری فعالیت کرده) به مدیریت آژانس امنیت ملی به معنای تأکید بر لزوم تقویت رویکرد تهاجمی آمریکا در عرصه سایبری است، به ویژه اینکه همزمان فرماندهی سایبری آمریکا با ارتقای جایگاه به عنوان یک فرماندهی مستقل در پنتاگون تعریف شد. او در جلسه سنا نیز تأکید کرد «هر چه ما در عرصه سایبری، غیرفعال باشیم، ‌ مخالفان ما بیش از پیش می‌توانند هنجارهای مورد نظر خود را مستقر کنند».

حالا ناکاسونی باید به دو مافوقش، وزیر دفاع و رئیس‌جمهور آمریکا گزینه‌هایی را ارائه دهد که چگونه با تهدیدات سایبری مقابله خواهد کرد، از پیش‌گیری در مداخله احتمالی روسیه در انتخاباتی که چیزی به برگزاری آن نمانده، تا تلافیِ هرگونه حمله اطلاعاتی و سایبری و اینکه اساساً «۱۳۳ تیم» در نیروهای سایبری آمریکا «افراد، تجهیزات و آموزش‌های» مورد نیاز برای انجام مأموریت‌هایی که برای هر یک تعریف شده دارند یا خیر». این را خودش در جلسه استماع گفت که اولویتش پس از عهده‌داریِ مسئولیت خواهد بود، در کنار افزایش اعتبار نهادهای اطلاعاتی و سایبری به گونه‌ای که بتواند نخبگان را جذب کند، و همچنین توانمندسازی نهادهای متنوع اطلاعاتی در آمریکا به اقدام یکپارچه.

این جوّی است که برای او ساخته‌اند تا دست رئیس‌جمهور را در نزدیک‌شدن به روسیه ببندند. نمونه آن مصاحبه اریک روزنباخ با واشینگتن‌پست است که می‌گوید ناکاسونی باید با توجه به «تنش فزاینده میان ایالات متحده و روسیه»، روسیه را «مهم‌ترین تهدید امنیت ملی» بداند؛ یا اشکی دیکز استاد دانشگاه ویرجینیا که می‌گوید «بهترین دفاع، قوی‌ترین حمله است».

ناکاسونی خود در جلسه استماع سنا تأکید کرد هدف اصلی‌اش در رویارویی با تهدیدات سایبری، ‌ این است «این رفتار باید تغییر کند. آنها باید هزینه‌اش را بپردازند». اساساً در این ماه‌ها هر کدام از منصوبان دولت ترامپ که به جلسه استماع سنا می‌رود، از پیش می‌داند باید خود را «غیرروسگرا» و حتی «روس‌ستیز» معرفی کند و الا ممکن است رأی نیاورد. سخنان او ادامه سخنان مدیر قبلی آژانس امنیت ملی آمریکا نیز هست که گفته بود رویکرد فعلی آمریکا پس از مداخله سایبری روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ در تغییر رفتار آنها مؤثر نبوده است. البته وقتی سناتور اینهوف از او در مورد گزینه‌های وی برای مقابله با حملات سایبری روسیه گفت، پاول تصمیم نهایی را به وزیر کشور (مسئول برگزاری انتخابات) و رئیس‌جمهور واگذار کرده و صرفاً از لزوم تقویت بازدارندگی از سوی نهادهای اطلاعاتی گفت.

آرامش او در جلسات به سناتورها یادآوری می‌کرد که بیش از ۳۰ سال تجربه خدمت در ارتش آمریکا و نیروی سایبری دارد و از هوش و تجربه بالایی برای عهده‌داریِ این مسئولیت برخوردار است. شاید وقتی بحث مقابله سایبری به ایران و کره شمالی می‌رسد، این هوشمندی و آرامش ضروری‌تر شود. روزنباخ از افسران ارشد پنتاگون در دولت اوباما مدعی است ناکاسونی نقش مهمی در پرورش توانمندی‌های سایبری آمریکا، از جمله مقابله با حملات سایبری ایران به بانک‌های آمریکایی در سال ۲۰۱۲ میلادی داشته است.

منظور او از پرورش توانمندی‌های سایبری، راضی‌کردن فرماندهان پنتاگون، مدیران NSA و سران کنگره به تشکیل فرماندهی سایبری بود و پس از آن انجام مأموریت‌های ویژه در مقابله با تهدیدات سایبری. یک افسر نیروی هوایی آمریکا به واشینگتن‌پست گفته است «من هیچ‌گاه ندیدم او با کسی شاخ‌به‌شاخ شود اما در همه جنگ‌های اصلی پیروز شده است».

ناکاسونی خود در نشست امنیت سایبری بیلینگتون گفت وارد فصل پنجم از امنیت سایبری آمریکا می‌شویم. یکی از مهمترین فصول گذشته، مقابله با تهدیدات سایبری داعش و خرابکاری در شبکه‌ها و تجهیزات تبلیغاتی آنها بود که فعالیت فرماندهی سایبری ارتش را در همکاری با «فرماندهی عملیات ویژه» گسترده‌تر ساخت و او خود مسئولیت این عملیات را برعهده داشت.

وی هشدار داد قدرت نظامی یا اقتصادی آمریکا برای مقابله با تهدیدات سایبری کفایت می‌کند و «دولت‌ها» علی‌رغم اینکه «آستانه درگیری پایینی دارند، اما به دنبال استراتژی‌هایی برای رسیدن به مرزهای ما هستند»، زیرا «ما در یکی از قدرتمندترین محیط‌های رقابتی فعالیت می‌کنیم و در این رقابتها مبارزه بر سر قدرت به سمت فضای سایبری کشیده شده است.» این تأکید مجددی بر ضعف آمریکا در توانمندی‌های جنگ نامتقارن بود، همان‌طور که در جلسه سنا نیز گفته بود «امروزه ز یرساخت‌های حیاتی کشور به درجات متفاوتی آسیب‌پذیر هستند».

وی در جلسه سنا در کنار هرزنامه‌های مخرب و یا سارق به دو تهدید سایبری جدید اشاره کرد، Spectre و Meltdown و اینکه باید با کمک «جامعه اطلاعاتی، روابط بین‌ارگانی، صنعت» و «برنامه‌های اقدام مشترک» برای «فهم بهترِ این آسیب‌پذیری‌ها» و «بکارگیری توانمندی‌های لازم» اقدام کند. وی توضیح داد که پژوهشگران سایبری آمریکا در اواخر ۲۰۱۷ میلادی دریافته‌اند هکرها با استفاده از روزنه‌های نفوذی که در ریزپردازنده‌ها وجود دارد، موفق به سرقت اطلاعات می‌شوند.

به نظر می‌رسد بوروکراسی گسترده و چندپاره، کاهش اعتبار در افکار عمومی و نخبگان و دشواریِ سامان‌دهی به شرکت‌های خصوصی از مهمترین موانعِ پیشِ روی پاول ناکاسونی و جامعه اطلاعاتی آمریکا در پیروزی بر رقبا و دولت‌های متخاصم در جنگ نامتقارن است؛ جنگی که لزوماً قدرت اقتصادی یا نظامی واشینگتن به کارش نمی‌آید.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری مشرق تاریخ انتشار 1 مهر97، کدمطلب: 895368، www.mashreghnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین