پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۵۱۶۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۳
یک‌میلیون و صدواندی‌هزار تومان؛ این همه حقوقی است که طبق مصوبه وزارت‌کار برای هشت ساعت کارکردن به کارگران و حتی بعضی از کارمندان داده می‌شود. این طرف ماجرا اما همه ما به تعداد موهای سرمان، کسانی را می‌شناسیم که پول بی‌حساب دارند و درآمد‌های آنها گاهی تا 30برابر این عرف وزارت کاری هم می‌رسد.

شعار سال: اختلاف طبقاتی را با شاخصی به نام ضریب جینی معرفی می‌کنند. این ضریب عددی بین صفر تا یک است که هرچه به صفر نزدیک‌تر باشد، نشانگر این است که جامعه وضعیت بهتری در توزیع درآمد دارد. آخرین آمار بانک مرکزی مربوط به سال95 است که این ضریب را 4046/0 اعلام کرده که بالاترین رقم در سال‌های اخیر است.

حسین باهر -اقتصاددان و جامعه‌شناس- درباره تأثیر فاصله‌های طبقاتی بر انگیزه‌های پولدارشدن ایرانی‌ها می‌گوید: «در سال‌های اخیر، فاصله طبقاتی آنقدر زیاد شده است که دهک‌های پایین با هیچ تلاش مشروعی خود را قادر به رسیدن به دهک‌های بالا نمی‌بینند. جوانی که نه خانه دارد نه ماشین نه کار درست حسابی چطور می‌تواند به داشتن یک آپارتمان دو میلیارد تومانی فکر کند؟».

باهر ادامه می‌دهد:‌ «این جوان با خود فکر می‌کند ماهی چقدر درآمد داشته باشد که بتواند یک سقف حتی در محله‌‌ای ارزان‌قیمت برای خود تهیه کند؟ درواقع در شرایط کنونی، دهک‌های پایین درآمدی به این فکر می‌کنند که با حقوق وزارت‌کاری و دریافتی پایین خود چقدر باید بدوند و کار کنند تا بتوانند به جایی برسند که دهک‌های پردرآمد قرار دارند؟ من فکر می‌کنم رسیدن به دهک‌های پردرآمد برای کسانی که امروز درآمد پایین‌تری دارند، در افراد، الگوریتم‌های رفتاری متفاوتی ایجاد می‌کند.»

الگوریتم‌های رفتاری دهک‌های پایین برای پولدارشدن

برای بسیاری از جوانان، پولدارشدن و رسیدن به نقطه‌ای که امروز دهک‌های هشتم تا دهم جامعه ایستاده‌اند، شبیه یک رؤیاست و بیشتر از آنکه در آنها ولع پولدارشدن یا انگیزه رسیدن به دهک‌های بالا را ایجاد کند، آنها را افسرده و بی‌انگیزهمی‌کند.

باهر می‌افزاید: «البته عده دیگری هم هستند که برای رسیدن به نقطه رؤیایی خود به آب و آتش می‌زنند و حتی متوسل به خروج از کشور و تن دادن به هر کاری می‌شوند. در این میان دسته سومی هم وجود دارد که این اختلاف طبقاتی برای آنها انگیزه کافی ایجاد می‌کند که برای رسیدن به هدف «یک‌شبه پولدارشدن» دست به هر کار مشروع و نامشروعی بزنند؛تلاشی که طبیعتا به ‌خود این دسته و همه جامعه آسیب می‌رساند. چرا که طی‌کردن هشت طبقه درآمدی با تلاش و کار مشروع در شرایط کنونی اقتصادی کشور ممکن نیست.»

او می‌گوید: «بارها گفته‌ایم که مدیریت مالی جامعه باید به‌گونه‌ای باشد که جلوی پولدارشدن بی‌حساب و کتاب افراد را بگیرد و محل درآمدزایی آنها از رانت، دزدی، قاچاق و فساد را ببندد. مدیریتی که متأسفانه هنوز جایی در حکمرانی ایران، ندارد.»



شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 18 شهریور 97، شماره: 29866


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
0
0
واقعا بیشتر از اینک انگیزه بشه و جنبه مثبت داشته باشه بار منفی داره :/ الان دارین اینجوری این اختلاف طبقاتیو توجیح میکنین م.ق75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
0
0
عرف و قوانین وزارت کار برای نورچشمی ها که قرارنیست صدق کنه...اونا ژنشون خوبه

س ی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین