پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۵۴۰۲
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰
روزنامه البناء لبنان در تحلیل پیرامون انتقام موشکی سپاه از تروریست ها نوشت: در سایه حضور مستقیم آمریکا در عراق و در پیچیده ترین لحظات در سیاست داخلی عراق، در حالی که دشمنان پیش بینی می کردند ایران مرتکب اقدامی نشود که باعث برانگیخته شدن مواضع شدید و صدور بیانیه های شدید اللحن علیه آن گردد، سپاه پاسداران با این اقدام خود نشان داد اهمیتی به فضاسازی های آمریکایی ها نمی دهد.

شعار سال: در شرایطی که رسانه ها و میدان سیاست، درگیر پیام های حوادث بصره و مشکلات دولتی در عراق هستند و اجلاس تهران و به دنبال آن نبرد ادلب، تمام اذهان را به خود مشغول داشته است، سپاه پاسداران ایران اعلام کرد که پایگاه های گروهک های کردی مسلح شورشی در داخل کردستان عراق را هدف قرار داده است، گروه هایی که تحت نظارت و با حمایت آمریکا، اقدام به اعمال خرابکارانه در داخل ایران می نمودند. این اتفاق بسیار مهم است و پیام هایی را در خصوص گستره تصمیم ایران در تعامل با تلاش های آمریکا برای تغییر توازن های پیروزی در سوریه در بردارد. بویژه در شرایطی که سوریه به لحظات آخر جنگ خود که به نفع محور مقاومت در حال گذر است، نزدیک می شود، محوری که ایران، قدرت اصلی و عمق استراتژیک آن را تشکیل می دهد.

روزنامه البناء در ادامه می نویسد: پیام کردستان عراق و درس مهم آن، این است ایرانی که در گذشته برای جلوگیری از متشنج شدن اوضاع، در برابر فعالیت های این گروه ها سکوت کرده و به آمادگی در داخل مرزهای خود برای جلوگیری از نفوذ این گروه ها اکتفا می نمود، اکنون تصمیم دارد با پیگرد اقدامات آنها به حضورشان در داخل مرزهای عراق نیز پایان داده و این کشور را از خطر وجود این گروه ها پاکسازی کند.

در سایه حضور مستقیم آمریکا در عراق و در پیچیده ترین لحظات در سیاست داخلی عراق، در حالی که دشمنان پیش بینی می کردند ایران مرتکب اقدامی نشود که باعث برانگیخته شدن مواضع شدید و صدور بیانیه های شدید اللحن علیه آن گردد، سپاه پاسداران با این اقدام خود نشان داد اهمیتی به فضاسازی های آمریکایی ها علیه ایران نمی دهد و ایالات متحده به شکل مستقیم یا غیر مستقیم طرف مقابل ایران است و این کشور خط قرمزی برای درگیری مستقیم با آمریکا ندارد و نتیجه هر چه باشد، ایران آماده پذیرش پیامدهای آن است.

این مساله مستقیما بدین معناست که پیامهای ایران خطاب به آمریکا، قابل تطبیق بر دو میدان فرضی مقابله با آن است، میدان اول، سوریه، که طبق خوانش مرحله ما بعد ادلب و نوید ایران که از دو سال پیش، از خروج آمریکایی ها از سوریه صحبت کرده بود. مشخص است که عملیات هدف قرار گرفتن گروهک های مسلح که برای ضربه زدن به ایران آماده شده بودند، دو روز پس از اقدام گروههای کردی صورت گرفت که تحت رهبری آمریکا، ارتش سوریه را در منطقه قامشلی هدف گرفتند. میدان دوم، به تنگه هرمز مربوط می شود که ایران در مورد بستن آن برای جلوگیری از صادرات نفت هشدار داده بود. در واقع، تحرک نظامی در خارج از مرزهای ایران، طبق مفهوم امنیت ملی و بدون هماهنگی قبلی با دولتهای همسایه، نکته ای است که لازم است واشنگتن در زمان نزدیکی ساعت آزمون در خلیج{فارس} در نظر داشته باشد.

همزمان پیام واضح دیگری که حمله موشکی سپاه دارد این است زمینه تصحیح درک اشتباه از تعامل ایران و هم پیمانان آن با تلاش های فتنه گرانی که توسط آمریکا در عراق و لبنان تغذیه می شوند را فراهم می کند. مهار و کنترل، دو شیوه موفق در حوادث داخلی عراق و لبنان و سیاست هوشمندانه ایران است.

همانطور که هرج و مرجی که منطقه بصره عراق برای آن انتخاب شد، به جای اینکه هدف آمریکاییها در مورد ضربه زدن به جریان حشد الشعبی و نوری مالکی را محقق کرده و مسئولیت شرایط زندگی دشوار مردم بصره را متوجه ایران کند، موجب سوختن نام نامزد مورد حمایت آمریکا برای ریاست دولت عراق یعنی حیدر العبادی شد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از جامعه خبری تحلیلی الف تاریخ انتشار 20شهریور 97، کدمطلب: 3970619175، www.alef.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین