پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۵۵۵۲۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸
بهمن آرمان استاد دانشگاه و اقتصاددان در خصوص طرح افزایش حقوق کارمندان در بسته حمایتی دولت گفت: مفروض بر این‌که حقوق کارمندان دولت هم افزایش یابد این عملکرد نتیجه‌ای جز افزایش تقاضا به همراه نخواهد داشت

شعارسال:بهمن آرمان استاد دانشگاه و اقتصاددان در خصوص طرح افزایش حقوق کارمندان در بسته حمایتی دولت گفت: مفروض بر این‌که حقوق کارمندان دولت هم افزایش یابد این عملکرد نتیجه‌ای جز افزایش تقاضا به همراه نخواهد داشت.

خروج آمریکا از برجام و اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران و همچنین نابسامانی اقتصادی در کشور و افزایش قیمت ارز و سکه و خودرو دولت را بر آن داشت تا در طرحی از پنج بسته حمایتی خود برای مقابله با تحریم‌ها رونمایی کند. یکی از این طرح‌های حمایتی اعلام افزایش حقوق کارمندان دولت بود. سؤال اینجاست که آیا این بسته حمایتی می‌تواند برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها و کمک به اقشار ناتوان و ضعیف کارگشا و عملی باشد

بهمن آرمان اقتصاددان در خصوص طرح افزایش حقوق کارمندان دولت در بسته حمایتی گفت: دولت در اداره کشور و به‌ویژه در بخش اقتصادی اشتباهات بسیاری داشته است. یکی از بارزترین این اشتباهات عملکرد بانک مرکزی در تبدیل 60 تن شمش طلا که ازجمله ذخایر ارزی ما هستند به سکه بهار آزادی و عرضه آن در بازار آزاد بود. مفروض بر این‌که حقوق کارمندان دولت هم افزایش یابد این عملکرد نتیجه‌ای جز افزایش تقاضا به همراه نخواهد داشت.

این اقتصاددان ادامه داد: حال این سؤال پیش می‌آید دولتی که درآمدش رو به کاهش است از چه طریق می‌تواند حقوق اضافه‌شده کارمندان دولت را پرداخت کند. باید دید آیا دستان پنهانی در کار هست که قصد دارد اقتصاد ایران را به سمت اقتصادی شبیه ونزوئلا بکشانند.

آرمان گفت: اقتصادهای بزرگ دنیا امروزه به اقتصاد حمایت از عرضه تبدیل‌شده‌اند. این در حالی است که در ایران در تمام سال‌های پس از انقلاب اقتصاد ایران به‌گونه‌ای عمل کرده که تنها طرف تقاضا را تقویت کرده است.

او اظهار داشت: بانک مرکزی علی‌رغم اینکه می‌دانست طبق آمار صندوق بین‌المللی پول در سال 2017 میلادی 27 میلیارد دلار از سرمایه‌های ارزی و طلا از ایران خارج‌شده بود این سکه‌ها را در اختیار کسانی قرارداد که به‌راحتی می‌توانستند سرمایه‌های کشور را خارج کنند.

این اقتصاددان در ادامه گفت: با نگاهی به اقتصاد ترکیه درمی‌یابیم با توجه به اشتباهات شخص اردوغان و دولتمردان ترکیه در طول یک سال ارزش لیر یا همان پول ملی این کشور نسبت به دلار آمریکا 93 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: اما تلاطم‌هایی که در اقتصاد ایران شاهد آن بودیم در اقتصاد ترکیه رخ نداده است. به‌نحوی‌که بر پایه اطلاعات منتشرشده توسط نهادهای معتبر بین‌المللی پیش‌بینی کاهش ارزش تولید ناخالص داخل ایران بیش از 6 درصد وجود دارد. بنابراین نتیجه تمام این بازتاب‌های منفی و نگرانی و زجری که برای مردم به وجود آمده در اثر همین تصمیم‌گیری‌های غلط و حساب‌نشده‌ای است که صورت می‌گیرد..

آرمان در ادامه گفت: آقای کمیجانی قائم‌مقام بانک مرکزی که دارای درجه دکترای اقتصاد از آمریکا است آیا نمی‌دانستند که تبدیل 60 تن طلا به سکه و عرضه آن به مردم کاری است اشتباه که منجر به خروج سرمایه از کشور می‌شود؟

این کارشناس اقتصادی افزود: در مقوله پیش‌فروش خودرو توسط سایپا و اقدام به ثبت‌نام 6 میلیون نفر برای دریافت خودرو نشان‌دهنده این موضوع است که در جامعه نقدینگی وجود دارد و این نقدینگی به دلیل سیاست‌های غلط اقتصادی دولت به سمت تولید هدایت نشده است. باوجود تمامی این ضعف‌ها و مشکلات بازهم عنوان می‌شود که باعث تمام مشکلات اقتصادی در داخل کشور تحریم‌ها و عامل خارجی است.

آرمان تأکید کرد: اگر دولت با سیستم‌های انگیزشی اقدام به عرضه اوراق مشارکت و قرضه می‌کرد و با شفافیت اعلام کند که این پول در جهت برنامه‌های عمرانی مانند مجهز کردن شبکه‌های آبیاری و تغییر آن از سیستم سنتی به سیستم مدرن و پیشرفته و همچنین توسعه و ساخت آزادراه‌ها و خطوط مصرف می‌شود، بدون شک مردم از آن استقبال و این اوراق را خریداری می‌کردند. مثال روشنی از موضوع در زمان ملی شدن صنعت نفت رخ داد که نفت ایران تحریم شد و دولت اقدام به فروش اوراق قرضه کرد.

وی افزود: مسئولین کشور باید به‌صورت عمومی اعلام کنند که برای پروژه‌های عمرانی مانند ساخت آزادراه استراتژیک تبریز-بازرگان و رسیدن آن به اروپا که باعث اشتغال بخش عمده‌ای از نیروی کار کشور و همچنین ایجاد شغل در سطوح مختلف می‌شود، قصد انتشار مبالغی اوراق مشارکت داریم که بدون شک مردم از دولت حمایت خواهند کرد.

این اقتصاددان اضافه کرد:‌ در وزارت راه و شهرسازی ساخت آزادراه بسیار مهم و استراتژیک بازرگان و بندر امام در دستور کار قرار دارد. که باعث می‌شود کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بتوانند با صرف هزینه بسیار کمتر کالاهای موردنیاز خود را از اروپا وارد کنند.

آرمان با بیان اینکه این پروژه بسیار مهم و استراتژیک که قرار بود از استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، کرمانشاه و لرستان عبورکند، تاکید کرد: اهمیت و ارزش آن از خطوط راه‌آهن سراسری که قبل از انقلاب احداث شد بیشتر است. اما متأسفانه باوجود مدیرانی در وزارت اقتصاد و بورس و بازار سرمایه انجام چنین کارهایی امکان‌پذیر نیست.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اعتماد،تاریخ انتشار20شهریور97، کدخبر: 231696، www.etemaadonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
0
0
ا.ف75
ینی ما میگین که مردم تو این شرایط بمونن تا بمیرن؟ تقلضل اگرم زیاد میشه برای رفع نیاز روزانه ملته!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
0
0
به هر جال باید یک فکری کرد. نمیشه که ترس از افزایش تقاضا باعث بشه فشار روی کارمندهای دولت رو کم نکنند...
م.ا75
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
0
0
با توجه به وضعیت اقتصادی الان این کار جز بدتر شدن شرایط نیست اول باید مشکل ارز و بازار رو حل کنن بعد به فکر افزایش حقوق باشن
س.ق۷۶
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
0
0
واقعا به جا اینک بخوایم اشتباهاتونو تو زمینه اقتصاد کمتر کنیم روزبروز داریم بیشتر میکنیم .. این بسته های حمایتیشونم بازم کمکی به قشر ضعیف نمیکنه از طرفی ژول ندارن از اونطرف به فکر افزایش حقوق کارمندای دولتن .. اگه تیم اقتصادی درستی ندارن چرا به فکر چاره دیگه ای نیستن بیشتر از این نمیشه وقت تلف کردن مشکلات به خودی خود حل نمیشن با تلف کردن وقت فقطفشارای روانی و مشکلات بیشتر میش م.ق75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین