پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۷۲۰۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۵
راه‌اندازی کمپ ساماندهی معتادان متجاهر در شهرستان دماوند که هیچ‌گونه معتاد متجاهری در این شهرستان وجود ندارد به مثابه بارانداز آسیب‌های اجتماعی پایتخت است که هزینه‌های اجتماعی و فرهنگی بسیاری را بر این شهرستان تحمیل می‌کند.با اجرای این طرح در شهرستان دماوند هر 21 روز یکبار 300 نفر از معتادان متجاهر در این مرکز ساماندهی می‌شوند؛ این در حالی است که در این شهرستان هیچ معتاد متجاهری وجود ندارد و قرار است این تعداد از شهرستان‌های دیگر به دماوند انتقال پیدا کنند.

شعار سال: این روزها همین که پا از خانه بیرون می‌گذاریم محال است سر هر کوچه‌، پارک‌، خانه‌های خرابه و دورافتاده و کف پیاده‌روها معتادانِ بعضاً کارتن‌خواب‌ را نبینیم که گذشته از به فنا رفتن زیبایی بصری شهر، آلودگی‌های فرهنگی و ناهنجار بسیاری را برای کودکان و نوجوان ما ترسیم می‌کنند که قرار است آینده‌سازان این مملکت باشند.

حضور معتادان متجاهر در اماکن عمومی و تردد آزادانه آن‌ها بر سر هر کوی و برزنی گذشته از وجهه تربیتی و زیبایی‌شناختی، امروزه موضوع امنیت را نیز دستخوش بی‌قراری‌ها و بی‌اعتمادی‌های خود کرده‌ است. افزایش انواع جرائم از سرقت گرفته تا توزیع مواد مخدر و بر هم زدن روال عادی زندگی شهروندان به دلیل بیم از حضور زنان و فرزندان در خیابان‌ها و محلات مملو از معتادان بخشی از این خدشه به امنیت به واسطه حضور این قشر از آسیب‌زنندگان به حوزه اجتماع است.

آنچه بدیهی است اینکه برخورد با پدیده معتادان بی‌خانمان معضلی چندوجهی است که یک نهاد به تنهایی نمی‌تواند با آن برخورد کند و در کنار نیروی انتظامی، شهرداری و بهزیستی همکاری و هم‌افزایی سایر نهادها برای ساماندهی آن‌ها را می‌طلبد. همچنان که اخیراً استانداری تهران در کنار فعالیت سایر نهادهای امنیتی و خدماتی وارد گود شده و طبق مصوبه‌ای مقرر کرده که تمامی شهرستان‌های استان تهران مراکزی برای ساماندهی معتادان متجاهر تشکیل دهد که در این راستا و در نخستین گام شهردار دماوند از جانمایی مکانی در این زمینه در منطقه گندک خبر داد که اعتراضات بسیاری از مسئولان شهرستان را در پی داشت.

با اجرای این طرح در شهرستان دماوند هر 21 روز یکبار 300 نفر از معتادان متجاهر در این مرکز ساماندهی می‌شوند؛ این در حالی است که در این شهرستان هیچ معتاد متجاهری وجود ندارد و قرار است این تعداد از شهرستان‌های دیگر به دماوند انتقال پیدا کنند.

حال سؤال ما از مسئولان و برنامه‌ریزان چنین طرحی این است که آیا انتقال معتادان متجاهر به مراکزی در دیگر مناطقی که میزان جرم و جنایت در آنجا پایین است خود بحرانی روی بحران دیگر نیست؟

شهرستان دماوند با توجه به نزدیکی به پایتخت و داشتن آب و هوای مطلوب و مکان‌های بکر ظرفیت بالایی در تبدیل شدن به پایلوت‌ طرح‌های ورزشی، گردشگری، تفریحی و جذب توریست دارد که اجرای این طرح و ساماندهی معتادان متجاهر در شهری که هیچ معتاد متجاهری در آن وجود ندارد و حتی طبق اظهار نظر مجید صفری فرماندار این شهرستان در ماه گذشته 2 درصد کاهش سرقت داشته و تلاش‌ها برای رساندن این آمار به صفر حکایت دارد، نمی‌تواند گزینه مناسبی برای جمع‌آوری معتادان متجاهر و راه‌اندازی کمپ‌های ترک اعتیاد باشد.

ابوذر نادری رئیس شورای شهرستان دماوند در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم با اشاره به این موضوع اظهار داشت: معتادان در واقع بیماران اعتیاد محسوب می‌شوند که به صورت خود معرف یا دستگیر شده و اقدام به ترک اعتیاد و درمان آن‌ها می‌شود که خواسته یا ناخواسته به عنوان ماده 16 و معتاد متجاهر شناخته می‌شوند.

وی با اشاره به مصوبه استانداری تهران در ایجاد مراکزی برای ساماندهی معتادان متجاهر بیان کرد: مسئولان فرادستی با انتقال معتادان متجاهر به شهرستان سبب افزایش مشکلات نشوند، ما که در شهرمان یک یا دو نفر معتاد متجاهر نداریم چرا باید مرکز 300 نفری معتاد متجاهر داشته باشیم.

رئیس شورای شهرستان دماوند ادامه داد: می‌توان اعتباری را که می‌خواهند برای راه‌اندازی مرکز ساماندهی معتادان در دماوند هزینه کنند به احداث ورزشگاه برای بانوان اختصاص دهند اگر مهم است که به تناسب جمعیت خدمات بدهیم و برای درمان بیماران اقدام کنیم برای بیماران قلبی بیمارستان احداث کنیم و مراکز خدمات درمانی خوب ایجاد کنیم.

نادری تصریح کرد: در این کمپ‌ها با دوره‌های خاص زمانی 21 روزه به طور میانگین 300 نفر پذیرش می‌شوند که با تقسیم به تعداد روزهای سال رقم قابل توجهی می‌شود و با توجه به اینکه اکثر این افراد دارای آسیب‌های اجتماعی هستند حضور و ترددشان در شهرستان دماوند مشکلات زیادی را بر شهرستان تحمیل می‌کند که امروز باید مصوبات به درستی چکش‌کاری شود تا در آینده سبب زحمات بیشتر نشود و اصالت شهرستان نیز حفظ شود.

شهرستان دماوند کمبودهای شدیدی به لحاظ مجتمع‌های فرهنگی، ورزشی و تفریحی دارد اما این دلیل بر آن نمی‌شود که بارانداز آسیب‌های اجتماعی پایتخت باشد، اجرای این مصوبه هزینه‌های فوق‌العاده زیاد و گزافی را برای شهرستان در پی دارد که در وضعیت اقتصادی کنونی می‌توان تبدیل به احسن کرد و در مسیر رشد و توسعه شهرستان آن را به کار گرفت، می‌توان از این هزینه‌ها برای ایجاد اشتغال، کمک هزینه مسکن به زوج‌های جوان و بسیاری دیگر از مسائل که از نیازها و مطالبات جدی مردم این شهرستان است استفاده کرد.

به هر صورت با وجود همه انتقادات و مخالف‌هایی که با اجرای چنین طرحی در شهرستان دماوند صورت گرفته گویا این طرح در مراحل اجرایی شدن است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم تاریخ انتشار 26شهریور 97، کدمطلب: 1830191، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
0
0
ا.ف75
اینکه گند یک استان رو به دوش شهر های اطراف بذاریم واقعا عادلانه نیست! دماوند خودش هزار تا درد بی درمون داره براش کافیه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۹
0
0
به نظر منم واقعا اول باید مشکلات دماوند حل بشه بعد سراغ این طرح ها رفت
م.ا75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
0
0
به امید روزی که این مشکلات ریشه کن شن
ح.ن76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین