پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۱۵۹۲۷۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱
دریافت کد 8 رقمی ثبت سفارش به صورت حضوری موجب شد تاصف‌های طولانی جلوی درب وزارت صمت به وجود آید.
شعارسال: وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور بررسی بیشتر کالاهای وارداتی به کشور اعلام کرده است کسانی که متقاضی ثبت سفارش کالا هستند باید مرحله آخر ثبت سفارش یعنی دریافت کد 8 رقمی را به صورت حضوری در ساختمان استاد نجات اللهی این وزارتخانه انجام دهند.

در روزهای گذشته، تماس‌های متعددی از سمت متقاضیان ثبت سفارش به باشگاه خبرنگاران جوان انجام شد و طی این تماس‌ها، فعالان تجاری کشور از میزان بالای متقاضیان در صف دریافت کد 8رقمی ثبت سفارش از سراسر کشور و اتلاف وقت و هزینه خود شاکی بودند.

در راستای بررسی بیشتر موضوع ثبت سفارش و مشکلات آن، با چند تن از صاحبنظران به گفت‌و‌گو پرداخته‌ایم که در ادامه می‌آید؛

رسیدن به هدف‌های مهم اقتصادی، نیازمند همکاری همه بخش‌های مختلف با دولت است

فرهاد فزونی فعال حوزه تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: متأسفانه تجار ما درک درستی از وضعیت کنونی کشور ندارند و می‌بایست برای بازگشت امور به حالت عادی همکاری بیشتری با دولت صورت دهند.

وی تصریح کرد: شرایط کنونی شرایط عادی نیست که بخواهیم همه چیز را سریع به دست آوریم و هزینه‌ای برای آن نکنیم.

فزونی با تقبیح غر زدن‌های برخی از فعالان بخش خصوصی گفت: بسیاری از موارد به وجود آمده ناگزیر بوده و ربطی هم به اقتصاد ندارد.

فعال حوزه تجارت با توصیه به فعالان بخش خصوصی برای صبر بیشتر در راستای رسیدن به شرایط عادی اظهار کرد: راهکارها و دستورالعمل‌هایی که دولت ارائه می‌دهد در نهایت مفید واقع خواهد شد و رسیدن به هدف‌های مهم اقتصادی نیازمند همکاری همه بخش‌های مختلف با دولت است.

وی تأکید کرد:‌ اکنون مشکل اصلی کشور مشکل عملیاتی نیست بلکه مشکلات اقتصادی پایه‌ای داریم که اصلی‌ترین آنها وجود نقدینگی بالا در کشور است و می‌بایست تمام انرژی خود را در جهت برطرف کردن این مشکلات به کار بریم.

محدودیت؛ ایجاد رانت و فساد می‌کند

حمید نبی‌زاده فعال تجاری و صادر کننده کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص دریافت کد هشت رقمی ثبت سفارش از ساختمان استاد نجا‌ت‌اللهی وزارت صمت، اظهار کرد: در برخی از مواقع مشکلی به وجود می‌آید و دولتمردان برای حل این مشکل، مشکلات جدیدی ایجاد می‌کنند.

فعال تجاری و صادر کننده کشور گفت: بحث ثبت سفارش یکی از موضوعاتی بود که با بی‌تدبیری، مشکل آن تبدیل به یک معضل شد و مطمئن باشید که تا چند وقت دیگر دولتمردان اعلام می‌کنند که این روش ثبت سفارش جدید اشتباه بوده و باید راهکارهای جدیدی اجرا شود.

وی افزود: به طور حتم با سیستم جدیدی که برای ثبت سفارش در نظر گرفته شده است روند کاری در این حوزه تسهیل نخواهد شد.

نبی‌زاده با اشاره به ممنوعیت واردات کالاهای گروه چهارم توسط دولت، گفت: کالاهای گروه اول که ارز دولتی دریافت کرده و نظارت‌های خاصی بر روی آنها وجود دارد، اما کالاهایی که نه جزء گروه یک و نه جزء گروه چهار است چرا باید با بروکراسی سخت اداری روبه‌رو شوند.

فعال تجاری و صادر کننده کشور تصریح کرد: آیا چنین عملکردی غیر از اتلاف هزینه، سرمایه و وقت مردم است و نکته مهم‌تر اینجاست که هرجایی که محدودیتی ایجاد شده ناخودآگاه رانت و فساد به وجود آمده است.

وی ادامه داد: به طور حتم در آینده نزدیک گزارش از فسادها در اجرای دستورالعمل جدید گزارش خواهد شد زیرا طبیعی است زمانی که یک فرد به عنوان تصمیم گیرنده اعطای مجوز انتخاب شود، فساد و رانت به وجود خواهد آمد.

نبی‌زاده با اشاره به تخلفات در ثبت سفارش خودرو گفت: رانت‌ها و فسادهایی که در زمینه ثبت سفارش خودرو به وجود آمد به دلیل جلوگیری از ثبت سفارش در این حوزه و ورود افرادی برای ثبت سفارش به صورت غیرقانونی بود.

فعال تجاری و صادر کننده کشور تأکید کرد: در صورتی که ممنوعیت‌ها بیش از اندازه باشد با پیش آمدهایی همچون تخلفات ثبت سفارش خودرو در زمینه همه کالاها مواجه خواهیم شد.

وی در ادامه بیان کرد: راهکار اصلی برای تسهیل روند ثبت سفارش خودرو این است که دولت کالاهایی را که ممنوعیت وارداتی دارند در گروه چهارم وارد کرده و مابقی کالاها به صورت طبیعی و آنلاین بتوانند ثبت سفارش کنند.

نبی‌زاده تأکید کرد: در گذشته نیز دستورالعمل‌هایی به این شکل اجرا شده بود و اگر فردی تقاضای ثبت سفارش محصولات کشاورزی خاص را داشت باید به وزارت جهاد کشاورزی مراجعه کرده و پس از بررسی‌های این وزارتخانه مجوز واردات به این اشخاص داده می‌شد.

فعال تجاری و صادر کننده کشور یادآوری کرد:‌ اجرای روند گذشته با اعمال محدودیت‌های جدید می‌تواند راهکار درستی برای انجام ثبت سفارش باشد و بهتر است دولتمردان از تصمیم‌گیری‌های فوری و عجولانه تا حد امکان بپرهیزند.

مسئولیت اعطای مجوزثبت سفارش به استانها واگذارمی‌شود

مجبتی‌ خسروتاج معاون تجاری وزیر صنعت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: معاونت‌های صنعتی و معدنی وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت در روند کاری ساختمان استاد نجات‌اللهی نظارت دارند و بسیاری از تقاضاها برای انجام واردات کالا به دلیل دو نرخی بودن ارز و بررسی شرایط متقاضیانی که قصد واردات کالا به کشور را دارند، به این بخش از وزارت صمت ارجاع داده می‌شود.

وی تصریح کرد: باید بررسی شود در صورتی که شخصی تقاضای واردات کالا می‌کند، به چه میزان قصد دارد اجناس وارد کشور کند و قیمت محصولی که وارد می‌کند باید به صورت کارشناسی بررسی شود. به همین دلیل کلیه تقاضاهای وارداتی در صف وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت قرار می‌گیرند و پس از اینکه این تقاضاها کنترل کارشناسی شد به آنها کد هشت رقمی برای ثبت سفارش و مجوز واردات داده خواهد شد.

خسروتاج تصریح کرد: از آنجایی که حجم تقاضا برای واردات و ثبت سفارش بالا است و وزارت صمت هم قصد دارد تا برای جلوگیری از مشکلات احتمالی،‌ تمامی این تقاضاها را مورد بررسی دقیق قرار دهد.

معاون تجاری وزیر صنعت تأکید کرد: ادارات تابعه معاونت امور معدنی و امور صنعتی وزارت صمت با دقت در حال بررسی درخواست‌های ثبت سفارش کالا هستند و از آنجایی که این پروسه زمان‌بر است، موجب شده تا صف طولانی برای دریافت کد هشت رقمی تشکیل شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران یادآوری کرد: اکنون در حال سازماندهی پروسه دریافت کد هشت رقمی برای ثبت سفارش هستیم و در نظر داریم این وظیفه را به سازمان‌های صنعت، ‌معدن و تجارت هر استان واگذار کنیم و از طرف دیگر وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال تدوین دستورالعملی است که بر اساس آن بخشی از این درخواست‌ها به صورت آنلاین صورت بگیرد.

وی بیان کرد: برخی از مطالبات نیز می‌تواند به صورت آنلاین پیگیری شود اما متقاضیان بر این باورند که اگر حضوری به محل وزارت صمت مراجعه نکنند، کار درخواست آنها به درستی پیگیری نمی‌شود.

خسروتاج تصریح کرد: با واگذاری این کار به استان‌ها در واقع حجم کار شکسته شده و متقاضیان در این حوزه رضایت بیشتری خواهند داشت.

معاون تجاری وزیر صنعت گفت: وظیفه ما به عنوان معاونت‌های وزارت صمت این است که کار ارباب رجوع را پیگیری کنیم و بدون شک هیچ تمایلی نداریم که مردم در صفوف طولانی و یا در خیابان معطل شوند و در واقع این موضوع صورت خوشی ندارد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار: 7 مهر 1397 ، کدخبر: 6671402 ، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
0
0
خب از اول یه طرحی میذارین که اصلا براش زیر ساخت اماده نکردین از اولش باید فکر این چیزا رو میکردین م.ق71
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
0
0
خوبه که میدونن مسئولیتشون رسیدگی به کار ارباب رجوعه. نباید مردم رو منتظر بذارن
م.ا75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
0
0
اینک مردم فک میکنن حتما بباید حضوری بیان تا کارشون راه بیفاه تقصیر خودتونه ک این بی اعتمادی رو تو دل مردم کاشتین :/ م.ق75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
0
0
با اینکه می‌دونن اونجا نشستن فقط واسه اینکه کار ارباب رجوع رو راه بندازه وضع اینه
سوق76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین