پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۹۳۳۲
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۱
جامعه ما درگیر تعدادی مناقشه است، مناقشات سرمایه ‌اجتماعی رو کاهش می‌دهند چرا که حل نشدن‌شون به جامعه احساس خفگی می‌ده و به زوال اعتمادش نسبت به حاکمیت منجر می‌شه. علاوه بر اون، وقتی مناقشات طولانی می‌شن، تنش رو در جامعه افزایش می‌دن.
شعار سال :

جامعه ما درگیر تعدادی مناقشه است:

۱) مناقشه جنسیتی، که دو بُعد داره: یکی مناقشه زنان و حاکمیت سیاسی، دیگری مناقشه زنان و مردان.
۲) مناقشه قومی: حاصل توسعه نامتوازن مرکز پیرامون کشوره.
۳) مناقشه سنت و مدرنیته.
۴) مناقشه فقیر و غنی که سه عامل داره: اولا رشد اندک اقتصادی، ثانیا نا امیدی نسبت به آینده، ثالثا فساد و رانت گسترده. این مناقشه عمدتا محصول ناکارآمدی حکمرانیه.
۵) مناقشه سِنی: نسل متولدین دهه ۷۰ و ۸۰ انگاره‌های ارزشی متفاوتی با بقیه نسلها دارند. از طرف دیگه نسلی هم داریم که متولد دهه ۱۰ و ۲۰ هستند. بخصوص فاصله سنی بین نسل حاکمان و نسل جوانان امروز یک شکاف ادراکی ایجاد کرده که به این مناقشه دامن می‌زنه.
۶) مناقشات منطقه‌ای: رقابت ناسالمی بین شهر‌های بزرگ یک استان ایجاد شده که عمدتا بخاطر توسعه نامتوازن و ناکارآمدی در تخصیص بودجه‌ست.
۷) مناقشه مذهبی: عمدتا شیعه-سنی. با مناقشه قومی (شماره ۲) هم‌افزایی داره. تنش در سیاست خارجی ما با کشورهای منطقه که عمدتا ناشی از رقابت برای اعمال نفوذ در سیاست‌های منطقه‌ای‌ بوده، حالا به مناقشه مذهبی داخل کشور نیز دامن می‌زنه.
۸) مناقشه ذهنی: یک گروه از جامعه ذهن ایدئولوژیک و آرمان‌خواه دارند. در مقابل، گروه دیگه‌ای هستند که ذهن کارکردگرا و زندگی‌طلب دارند.
۹) مناقشه سبک زندگی: سبک زندگی مبتنی بر آزادی‌های مدنی در محدوده فرهنگ ملی، در مقابل سبک زندگی سنتی و ایدئولوژیک قرار گرفته.


**اهمیت این مناقشات چیه؟

این مناقشات سرمایه ‌اجتماعی رو کاهش می‌دهند چرا که حل نشدن‌شون به جامعه احساس خفگی می‌ده و به زوال اعتمادش نسبت به حاکمیت منجر می‌شه. علاوه بر اون، وقتی مناقشات طولانی می‌شن، تنش رو در جامعه افزایش می‌دن.
از همه مهمتر، جریانات سیاسی روی شکافهای حاصل از این مناقشات سرمایه‌گذاری می‌کنند. مثلا جریان سیاسی پوپولیستی که دولت ۹ام رو در دست گرفت، روی مناقشه فقیر و غنی سرمایه‌گذاری کرده بود.

تمام این بحث رو مطرح کردم که این رو بگم: واقعه دیروز اهواز سرمایه‌گذاری یک جریان بر روی مناقشه قومی و مناقشه مذهبی بود. بعد از عرض تسلیت خدمت همه و بخصوص خانواده شهدای واقعه دیروز، می‌خواهم از همه دعوت کنم با دقت بیشتری به مناقشات کنونی جامعه‌مون فکر کنیم؛ و امروز بخصوص، به مناقشات قومی و مذهبی‌مون بیشتر فکر کنیم.

امروز همه عزاداریم، لیکن بعد از عزا باید ریشه این واقعه رو تحلیل کنیم، چرا که آخرین واقعه از این دست نخواهد بود. تصور اینکه این حمله تروریستی صرفا دسیسه یک کشور متخاصم خارجی بود، مناقشه‌ای که بستر این واقعه شد رو نادیده می‌گیره.

جامعه ما مبتلا به مناقشاتی هست که باید روشون کار کنیم. بخشی مهمی از این مناقشات ناشی از ناکارآمدی حکمرانیه.

** تا مسئله ناکارآمدی حل نشه، این مناقشات حل نمی‌شن.

غیر از رابطه مناقشات با حمله تروریستی دیروز، همه آنچه اینجا عرض کردم خلاصه‌ای بود که از سخنرانی آقای دکتر فاضلی، اقتباس کرده بودم. در این سخنرانی، ایشون با مرور مناقشات ۹ گانه شروع کردند، سپس اهمیت مناقشات رو توضیح دادند، و در ۷ دقیقه آخر سخنرانی، سناریوهای مختلفی که پیش روی ماست رو بررسی کردند.

بطور کلی سخنرانی‌های دکتر فاضلی همه جالب هستند، اما بعد از حمله تروریستی دیروز در اهواز، بطور خاص گوش ‌دادن به این سخنرانی رو توصیه می‌کنم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازکانال اقتصاد در گذر زمان



اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین