پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۹۳۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰
بازار پلیمرها در دو روز اخیر شرایط مبهمی داشت و البته پس از چندین روز پیاپی، جرقه‌های رشد قیمت‌ جدیدی به ثبت رسید که جریان غالب در بازار را تغییر داده است. شتاب رشد قیمت‌ها متفاوت بود یعنی برای برخی گریدهای PVC رشد زیادی ثبت شد ولی برای کل بازار این رشد نرخ چندان برجسته نبود؛ به عبارتی می‌توان گفت که این روند افزایشی هنوز قدرت‌نمایی گسترده‌ای نداشته است. به‌عنوان نمونه در روزهای اخیر شاهد هستیم که دلار ۱۶ هزار تومانی ثبت شد ولی رشد قیمت پلیمرها تناسبی با این نرخ نداشت و کمتر از این رقم بود.

شعار سال: همان‌گونه که در گزارش پیشین عنوان شد حجم معاملات PVC در بورس کالا در هفته گذشته کاهش یافت اگرچه این وضعیت برای سنگین تزریقی ( ۵۲۵۱۸)، پت نساجی و پلی‌پروپیلن شیمیایی هم تجربه شد. این مطلب به معنی پتانسیل رشد بیشتر بهای این گروه‌های کالایی در بازار آزاد است که کم و بیش همین ادعا خودنمایی کرده است. بنابراین رشد قیمت PVC منطقی به نظر می‌رسد اگرچه اما و اگرهای جانبی در این بازار هم مزید بر علت شده است. البته رشد حجم معاملات پلی‌پروپیلن‌های نساجی در هفته گذشته نیز چندان برجسته نبود که بستری برای رشد قیمت‌ این کالا در بازار آزاد ایجاد کرد. این موارد یعنی تاثیرگذاری حجم عرضه‌ها در بورس کالا بر قیمت‌های معاملاتی در بازار آزاد از رشد قیمت‌ها نسبتا حمایت کرده است ولی واقعیت‌های معاملاتی به این موارد محدود نمی‌شود.

هفته گذشته حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا نزدیک به ۷۲ هزار و ۵۰۰ تن بود که این رقم عرضه، بالاترین حجم در نه هفته گذشته بود. این شرایط عمومی به این معنی است که حجم عرضه‌ها در بورس کالا بالا بوده و می‌تواند از وضعیت عمومی در بازار حمایت کند. از سوی دیگر حجم عرضه‌ پلیمرها طی هفته جاری جمعا به بیش از ۷۵ هزار تن رسیده یعنی رکورد قبلی را پشت سر گذاشته و رکورد جدیدی ثبت می‌کند که بالاترین حد در ۱۰ هفته اخیر است. اگر این روند عرضه باز هم ادامه یابد به معنی حمایتی تمام قد از بازار آزاد است و می‌تواند به افزایش بیشتر حجم معاملات در بورس کالا منتهی شود.

یعنی در شرایطی که بازار با رشد قیمت‌ها همراه است نشان می‌دهد که تشنه عرضه‌های جدید است و می‌توان با تغذیه کافی از مواد اولیه، از حجم تولید در صنایع تکمیلی حمایت کرد. این داده در صورت تداوم قطعا تاثیرگذاری خود را بر بازار اثبات می‌کند و در نهایت اجازه چندانی به رشد قیمت‌ها نخواهد داد. از سوی دیگر معاملات بورس کالا آزادی نسبی مطلوبی پیدا کرده و کشف نرخ با آرامش بیشتری در این بازار صورت می‌گیرد. این در حالی است که قیمت پایانی (متوسط نرخ کشف شده میانگین موزون) در آمارهای بورس کالا به‌عنوان قیمت نهایی مورد محاسبه قرار می‌گیرد و برای بازار مهم خواهد بود بنابراین بهتر است در سیستم‌های کارگزاری بی‌دلیل قیمت‌های بالا ثبت نشود. این شرایط در معاملات اخیر برای برخی از انواع گریدها دیده می‌شود و واقعا مشخص نیست که دلیل این رویکرد معاملاتی چه بوده و هست؛ زیرا جریان‌سازی در بازار آزاد با این سیگنال آن هم به‌صورت مقطعی و البته به کمک حجم معاملات محدود با اوج نرخ در بورس کالا چندان هم قدرتمند و دائمی نخواهد بود.

بازارسازی یا رقابت

معاملات روز گذشته پلیمرها در بورس کالا به‌رغم حجم نسبتا بالای عرضه‌ها به نرخ‌هایی بعضا نجومی منتهی شد. به‌عنوان یک نمونه مشخص برای خرید PVC با قیمت پایه سه هزار و ۸۰۰ تومان، بالاترین نرخ کشف شده بیش از ۱۱هزار تومان است. این رقم یک پرده از واقعیت‌های معاملاتی است اگرچه همه بازار از این شرایط برخوردار نیستند. همیشه اوج قیمت‌ها برای محموله‌های کوچکی است که بعضا برای رشد نرخ پا به عرصه رقابت گذاشته‌اند. پلی اتیلن سنگین اکستروژن هم با قیمت پایه هشت هزار و ۸۷۵ تومان، در نهایت بالاترین قیمت آن ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان قیمت‌گذاری شد ولی در برابر عرضه دو هزار تنی، بیشترین قیمت با حجم معامله ۱۰ تنی ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان را ثبت کرد. این در حالی است که اختلاف قیمتی بین معاملات بیش از حالت طبیعی است؛ یعنی مثلا اختلاف نرخ بین دو معامله بعضا ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان است که نشان می‌دهد فرآیند رقابت از حالت طبیعی و معمول آن خارج شده است. این وضعیت تنها به معنی تزریق التهاب از بورس به بازار خواهد بود و نتیجه‌ای جز رشد قیمت‌ها نخواهد داشت. از سوی دیگر قیمت‌های کشف شده این ۴ هفته بر پایه بخشنامه‌ها به قیمت‌های پایه هفته‌های آینده بدل می‌شود یعنی این روند عمومی تنها در یک مسیر افزایش نرخ به حرکت خود ادامه می‌دهد و بازگشتی در این مسیر حرکت قیمت‌ها وجود نخواهد داشت. اختلاف قیمت‌ها در معامله تنها یک کالا، مطلبی نیست که بتوان از کنار آن به سادگی گذشت زیرا این قیمت دقیقا نرخ‌های کشف شده آینده صنایع تکمیلی در کشور را تعیین خواهد کرد.

اختلاف قیمت‌ها در معاملات بورس کالا حتی برای یک کالای خاص، نرخ‌های بالای بازار آزاد و عدم توان خرید از سوی صنایع تکمیلی، افزایش مجدد قیمت دلار و تأثیر روانی آن بر بازار آزاد، بالابودن موجودی انبارها و پتانسیل برتری عرضه بر تقاضا و در نهایت فرآیند مشهود بازارسازی در معاملات مواردی است که واقعیت‌های این بازار را ترسیم می‌کند و اگر هر رخداد پیش‌بینی‌نشده جدیدی در این وضعیت اتفاق بیفتد چیزی جز شکست بازار نخواهد بود. به‌صورت دقیق‌تر هم‌اکنون که قیمت‌ها در بازار بالاست و با اهرم رشد قیمت دلار، افق‌های قیمتی بالاتری برای بازار تصویر شده است اگر بحث‌های حاشیه‌ای همچون خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا یا تغییر در شرایط فروش و کاهش شفافیت معاملات مطرح شود دیگر جایی برای حمایت از بازار و صنایع تکمیلی باقی نمی‌ماند و آینده نگران‌کننده‌ای را برای این صنایع به همراه خواهد داشت.

مشاهده‌های میدانی نشان می‌دهد که دلار ۱۵ هزار تومانی خارج از حد تحمل اغلب صنایع تکمیلی است و نمی‌توانند رشد قیمت تمام شده محصولات نهایی را در افزایش نرخ فروش خود دخالت دهند. این شرایط به معنی ضرورتی همچون کاهش حجم تولید خواهد بود و آینده وخیمی را برای اشتغال در صنایع تکمیلی ترسیم می‌کند. هشدار امروز شاید اولین هشدار نسبت به دورنمای صنایع تکمیلی است که توان همخوانی با دلار ۱۵ هزار تومانی را نداشته و با رشد قیمت مواد اولیه به سمت سراشیبی حرکت خواهد کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 4 مهر 97، شماره: 3444454

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
0
0
ا.ف75
اشفتگی پشت اشفتگی دولتم که بوقه
یعنی وجود یا عدم وجو دولت هیچ فرقی نداشت تو بحران های اخیر تازه اگه کار رو بد تر هم نکرده باشن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین