پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۰۲۲۴
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۹
با توجه به گفته های مسئولان و هشدارهای آنان، بخشنامه های ارزی در صورت مستقر بودن در بخش کشاورزی ضررهای مهلکی را متوجه کشاورزی آذربایجان غربی خواهند کرد.

شعارسال: سیب از جمله میوه های تولیدی در آذربایجان غربی بوده که مقام اول کشوری را به خود اختصاص داده است.

این میوه سال های متمادی بسیاری بی مهری های متفاوتی را متوجه خود کرده است که در سال‌جاری با توجه به اینکه سرمای دیررس بیش از ۵۰ درصد سیب های تولیدی را مورد هدف قرار داده و از بین برد مشکلات متفاوتی را به دنبال خود به همراه داشت.

برخلاف سال گذشته که بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب از استان به بهره برداری رسید پیش بینی می شود در سالجاری فقط ۵۰۰ تن سیب به بهره برداری برسد و این بازار را با مشکلات مختلفی ایجاد خواهد کرد.

اما اصل قضیه زمانی روشن می شود که برخلاف تصور اذهان عمومی که سیب امسال گران قیمت بوده و بازار خاصی به خود اختصاص داده، اما همین بازار گران همچون سال های گذشته دست کشاورزان را خالی کرده و به جای سود تنها آه و حسرت را نصیب آنان می کند چرا که هزینه های برداشت و بسته بندی محصولات به طور قابل توجهی افزایش داشته است.

یا توجه به اینکه اروم نیوز بارها به سراغ کشاورزان رفته و پای حرف ها و درد دل های آنان نشسته است این بار نیز به سراغ تن دیگری از کشاورزان رفتیم تا ازمشکلات جامعه کشاورزی جویا شویم.

*کشاورزان از دستان خالی و مخارج بالای خود می گویند

امین یکی از هزاران کشاورز آذربایجان غربی است. او که جوانی۲۷ ساله بوده و به گفته خود تازه ازدواج کرده است، می گوید: در ابتدای سال و زمان گل دهی باغات پیش بینی می شد بیش از ۸۰ تن سیب از باغ خود برداشت کنم اما با توجه به سرمای دیررس بهاره باغ ما نیز همچون دیگر باغات در معرض خطر قرار گرفت اما با توجه به هشدارها در پی کاهش میزان خسارت برآمدیم.

وی، ادامه می دهد: به هنگام آغاز سرما درصدد روشن کردن کاه و ایجاد دود در باغ برآمدم که با این تدبیر حدود ۲۰ تن از محصول باغ خود را نگه داشتم اما اگر نگه نمی داشتم به صرفه تر بود چراکه هزینه های سرسام آور برداشت مرا از به دست آوردن سودی ناامید کرده است.

*بازار فروش گران، دستان کشاورزان خالی

این کشاورز جوان، ابراز می کند: در بحث سموم کشاورزی افزایش ۸۰ درصدی را شاهد بودیم که با توجه به اینکه سال گذشته سودی نداشته و سرمایه ای موجود نبود مجبور به خرید اقساطی و گران تر شدیم ودر بحث سبد پلاستیکی که سال گذشته عددی ۱۲ هزار ریال خریداری می شد امسال به قیمت ۴۰ هزار ریال خریداری کردم در بحث کاغذ و پوشال هم افزایش بیش از ۲۰۰ درصدی را شاهد بودیم.

وی، می گوید: از هر کدام از عوامل علت گرانی را جویا می شویم تنها علت را افزایش قیمت دلار و ارز بیان می کنند کشاورزکه از این گرانی دلار سودی نمی برد تنها قربانی این گرانی ها هستند که در این میان گرانی مواد غذایی هم بر گرانی های دیگر اضافه شده است.

امین، گفته های خود را با درخواست از مسئولان در راستای رسیدگی به بازار و برخورد با گران فروشان ادامه می دهد و ابراز می کند: هیچ نظارتی بر کالاهای مورد نیاز کشاورزان وجود نداشته و هر کس با میل و علاقه خود با متقاضییان برخورد می کند درصورت عدم برخورد با خاطیان شاهد ایجاد اغتشاش در بازار خواهیم بود.

*تعهدات پیمان سپاری ارزی در بخش کشاورزی تهدیدی مهلک برای کشاورزان

بهنام تاج الدینی ، می گوید: در سال های گذشته با تلاش کارشناسان اتاق بازرگانی موفق به بدست آوردن بازارهای خارجی مناسبی شدیم اما امسال همین بازارها در معرض خطرو از دست رفتن هستند.

وی، ادامه می دهد: از مسئولان تقاضا داریم تعهد پیمان سپاری ارزی از بخش کشاورزی مستثنی شده و یارانه و تشویق های لازم در این زمینه القا شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، ادامه می دهد: در صورت ادامه این روال کشاورزی استان از بین رفته و مشکلات متعددی به وجود خواهد آمد که تداوم کشاورزی در این استان نیازمند فروش و وجود بازار های بکر است تا علاوه بر جلوگیری از مهاجرت و ایجاد شغل های کاذب در راستای اشتغالزایی گام های اساسی برداشته شود.

وی، ابراز می کند: درصورت تداوم کشاورزی در استان امنیت غذایی نیز افزایش داشته و محصولات با کیفیت تری تولید می شود مسئولان باید در راستای کاهش هزینه ها و به خصوص مستثنی سازی بخش نامه های ارزی از کشاورزی اقدامات سریع انجام دهند چرا که در غیر اینصورت متضرر اصلی کشاورزان خواهند بود.

*افزایش ۱۰۰ درصدی هزینه های برداشت

قاسم عزتی نیز در این خصوص  اظهار می کند: همت مسئولان در زمینه سیب امروز به شدت نیاز است چرا که سیب در استان به شدت کاهش و هزینه ها به طور قابل توجهی افزایش داشته است.

وی، ادامه می دهد: امروز سیب در بازار ۲۵ هزارریال تا ۶۰ هزار ریال به صورت تازه خوری به فروش می رسد اما باید توجه داشته باشیم که هزینه های برداشت نیز به طور قابل توجهی افزایش داشته است.

رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره بار ارومیه، عنوان می کند: حال آن که این قیمت برای سیب تاکنون بی سابقه بوده است اما هزینه های پیرامون این موضوع نیز بی سابقه بوده و افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی را در هر دو بحث داریم.

با توجه به گزارش فوق متوجه میشویم که کشاورزان با مشکلات متعددی برخورد هستند که با توجه به اینکه بیش از ۸۰ درصد جمعیت آذربایجان غربی را کشاروزان تشکیل می دهند، در صورت عدم رسیدگی به این مشکلات و اندیشیدن تدابیر لازم باید شاهد بحران قابل توجهی در این بخش عظیم از استان باشیم.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی اروم نیوز ، تاریخ انتشار:10 مهر 1397 ، کدخبر:297856 ،www.uromnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین