پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۰۷۶۲
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۵
جلیل عفتی پیش از ظهر امروز، در صدمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر یزد،گفت: خداوند در نظام آفرینش مبانی حکمت خود را برای انسان در دوره‌های مختلفی قرار داده است که یکی از این دوره‌ها کهولت و سالمندی است که اگر خواستار این هستیم که بر مبنای طبیعت از این دوره‌ها به نحو احسنت بهره‌برداری شود، بایستی شناخت کاملی از این روند وجود داشته باشد و بر مبنای آن‌ها برنامه‌ریزی شود.

شعارسال: مدیرکل بهزیستی استان یزد با اشاره به ضرورت توجه به مقوله سالمندی در این استان، گفت: رشد جمعیت سالمندی در یزد از متوسط کشوری بیشتر است.

جلیل عفتی پیش از ظهر امروز، در صدمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر یزد،گفت: خداوند در نظام آفرینش مبانی حکمت خود را برای انسان در دوره‌های مختلفی قرار داده است که یکی از این دوره‌ها کهولت و سالمندی است که اگر خواستار این هستیم که بر مبنای طبیعت از این دوره‌ها به نحو احسنت بهره‌برداری شود، بایستی شناخت کاملی از این روند وجود داشته باشد و بر مبنای آن‌ها برنامه‌ریزی شود.

وی افزود: بر اساس تعاریف دوران کهولت و سالمندی از سن ۶۰ سالگی آغاز و دهه‌های مختلفی از پایان عمر را دربردارد، همچنین در دنیا جمعیت سالمندی از سال ۱۹۸۰ تاکنون دو برابر شده و تقریباً آمار سالمندان در دنیا ۶۰۰ میلیون نفر است.

مدیرکل بهزیستی استان یزد با بیان اینکه جمعیت سالمندی در کشورمان حدود هفت و نیم میلیون نفر است، اظهار داشت: درواقع از جمعیت هشتادمیلیونی کشور تقریباً ۹ درصد آن‌ها را سالمندان تشکیل می‌دهند و پیش‌بینی‌شده تا سال ۲۰۲۰ این جمعیت به ۱۰ میلیون نفر برسد.

عفتی، درصد رشد جمعیت سالمندی در استان یزد را ۹/۳ درصد اعلام کرد و بیان داشت: در حقیقت رشد جمعیت سالمندی در استان یزد از متوسط کشوری بیشتر است و قریب به ۱۰۰ هزار نفر جمعیت استان را سالمندان تشکیل می‌دهند و از این جمعیت ۶۰ درصد بانوان و ۴۰ درصد مردان تشکیل می‌دهند.

این مقام مسئول، کاهش نرخ موالید و افزایش امید به زندگی را از مهم‌ترین دلایل رشد جمیعت سالمندان در استان عنوان کرد و ابراز داشت: همین دلایل باعث شده است تا نرخ رشد جمعیت سالمندی کشور دو برابر نرخ رشد جمعیتی باشد، چنانچه ۱/۴ رشد جمعیتی و ۲/۷ رشد سالمندی کشور است؛ به این معنا که باگذشت زمان رشد جمعیتی کشور در حال افزایش است.

وی با تأکید بر اینکه برای اولین بار در کشورمان جمعیت سالمندی معادل کودکان زیر پنج سال است، خاطرنشان کرد: در واقع نزدیک است که جمعیت سالمندی ما به معادل جمعیت زیر ۱۴ سال برسد؛ همچنین طبق بررسی‌های صورت گرفته از این جمعیت ۲۲ درصد تحت پوشش بیمه‌های حمایتی، ۵۰ درصد تحت پوشش صندوق‌های بیمه‌ای و ۲۵ درصد فاقد هرگونه حمایت و پشتیبانی‌های اجتماعی هستند.

مدیرکل بهزیستی استان یزد تأکید کرد: در حال حاضر ۷۰ درصد سالمندان استان با فرزندان و همسر خود، ۲۲ درصد با فرزند یا همسر و حدود هفت درصد آن‌ها تنها زندگی می‌کنند و در حال حاضر خانواده‌ها به سمت تک‌فرزندی در حال حرکت هستند که این درصد در سال‌های آینده قطعاً افزایش خواهد یافت.

عفتی با بیان اینکه سازمان بهزیستی استان با توجه به مسئولیت خود از چندین سال گذشته در راستای جمعیت سالمندان برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده است، ادامه داد: سند ملی سالمندی، سند استانی سالمندی و شورای سالمندی در استان ازجمله این برنامه‌ریز‌ی‌هاست؛ چراکه برنامه‌ریزی در حوزه سالمندی و کشور از اهمیت خاصی برخوردار است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۴۰ مرکز در سطح استان مسئولیت خدمات به سالمندی را به عهده دارند، اضافه کرد: در حال حاضر هفت بخش مراقبتی شبانه‌روزی از سالمندان با قریب به ۶۰۰ تخت در استان وجود دارد؛ چنانچه تمامی شهرستان‌های یزد از این مراکز برخوردار هستند.

وی در پایان با تأکید بر اینکه رویکرد سازمان بهزیستی استان این است که کلیه این مراکز با محوریت خیرین به فعالیت در حوزه سالمندان بپردازند، یادآور شد: مراکز سالمندی در استان یزد از مراکز نمونه کشوری هستند؛ همچنین ما همواره درصدد این هستیم تا روزی برسد که سالمندان در استان یزد برای زندگی خود هیچ دغدغه‌ای نداشته باشند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار: 11 مهر 1397 ، کدخبر: 13970711000604،www.yazd.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین