پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۴۶۱۱
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۶
جلیل عفتی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان یزد هدف از نام‌گذاری و اختصاص نمادین یک روز جهانی به افراد دارای معلولیت را درواقع به سبب معطوف کردن اذهان عمومی و آگاه‌سازی آحاد جامعه به مسائل مرتبط با معلولان و احیای حقوق آن‌ها دانست و گفت:
شعارسال: جلیل عفتی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان یزد هدف از نام‌گذاری و اختصاص نمادین یک روز جهانی به افراد دارای معلولیت را درواقع به سبب معطوف کردن اذهان عمومی و آگاه‌سازی آحاد جامعه به مسائل مرتبط با معلولان و احیای حقوق آن‌ها دانست و گفت: گرامیداشت این ایام تذکر این مطلب را می‌رساند که جامعه و مسئولین توجه داشته باشند که چرا این ایام به این مناسبت نام‌گذاری شده است؛ چراکه در جای خود اهمیت خاص و ویژه‌ای دارد.

وی با اشاره به لزوم بر ابرسازی فرصت‌ها و بهره‌مندی عادلانه معلولان از تسهیلات اجتماعی همچون آموزش، اشتغال، خدمات رفاهی و دیگر موارد با حفظ شان و منزلت و کرامت آن‌ها، افزود: 40 درصد معلولین جسمی و حرکتی، 35 درصد معلولین ذهنی و رفتاری و این دو معلولیت تقریباً روی‌هم دیگر 26 درصد معلولیت را در استان تشکیل می‌دهد و همچنین 4 درصد هم مربوط به سایر معلولیت‌ها است.

عفتی معلولیت ناشنوایی را از شدیدترین نوع معلولیت‌های حسی برشمرد و اظهار داشت: تأثیراتی که این عدم ارتباط بین ناشنوا و جامعه وجود دارد در جای خود اثرات زیان‌باری را نیز در پی دارد؛ که در این راستا دو موضوع پیشگیری، و توان‌بخشی ناشنوایان از اولویت‌های کاری سازمان بهزیستی استان قرارگرفته است.

مدیرکل بهزیستی استان یزد تصریح کرد: در بحث پیشگیری دو اقدام مهم در استان صورت گرفته است که خروجی آن باعث شده است که در دو سال اخیر ورودی ناشنوایان به مدارس استثنایی نداشته باشیم و حتی اگر ناشنوا هم متولد شوند به دلیل خدماتی که دریافت می‌کنند، می‌توانند وارد محیط‌های آموزشی طبیعی شوند و نیاز به استثنایی بودن ندارند.

این مقام مسئول اجرای غربالگری ناشنوایی را از اقدامات مؤثر بهزیستی استان خواند و اذعان کرد: در راستای این اقدام تأثیرگذار اگر مشکلی در این مسیر وجود داشته باشد به مراحل بعدی خدمات معرفی می‌شوند؛ تاجایی که افراد ناشنوا می‌توانند در سنین پایین از خدمات کاشت حلزون بهره‌مند شوند.

وی بابیان اینکه با اجرای برنامه غربالگری شنوایی در سال گذشته 26 مورد کودک ناشنوا در استان شناسایی و در مسیر کاشت حلزون قرارگرفته‌اند، عنوان کرد: 99 درصد کودکان تازه متولدشده یزدی از خدمات غربالگری شنوایی بهره‌مند می‌شوند؛ همچنین بحث مشاوره ژنتیک و انجام آزمایش‌ها ژنتیک نیز از اولویت‌های ماست.

مدیرکل بهزیستی استان یزد با اشاره به اینکه کل ازدواج‌های استان یزد تحت پوشش غربالگری ژنتیک، انجام مشاوره ژنتیک و در صورت نیاز مورد آزمایش قرار می‌گیرند، ادامه داد: در سال گذشته بیش از هشت هزار زوجین از این خدمات در استان یزد بهره‌مند شده‌اند؛ چراکه اجباری شدن انجام غربالگری ژنتیک در قانون برنامه ششم آمده است.

عفتی بابیان اینکه قریب به سه هزار و 500 ناشنوا تحت پوشش خدمات مستمر سازمان بهزیستی هستند، افزود: 20 درصد از دانشجویان معلول استان را ناشنوایان تشکیل می‌دهند که هزینه‌های تحصیلی این افراد را سازمان بهزیستی شده است.

وی بابیان اینکه از 10 الی 16 مهرماه به‌عنوان هفته سالمند شکل‌گرفته است و پدیده سالمندی از اتفاقات طبیعی نظام آفرینش است، گفت: درصد سالمندی جمعیت در کشور 9/3 درصد است، به این معنا که از جمعیت 80 میلیونی کشور قریب به هفت میلیون و 500 هزار نفر در کشور سالمند هستند، در استان یزد درصد سالمندی جمعیت یزد 9/5 درصد است؛ که دودهم درصد از کشور بالاتر است که به دو عامل کاهش رشد جمعیت و افزایش متوسط عمر برمی‌گردد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در حال حاضر درصد رشد استان یزد ازنظر جمعیتی 1/7 درصد درصورتی‌که رشد سالمندی در استان 2/5 درصد است؛ به‌گونه‌ای که برای استان یزد تقریباً دو برابر رشد جمعیت رشد سالمندی در حال اتفاق است؛ همچنین پدیده سالمندی در کشور دو برابر رشد جمعیت در حال اتفاق است و به همین دلیل در سال 1430 پیش‌بینی می‌شود 25 درصد جامعه ما را سالمندان تشکیل دهند.

مدیرکل بهزیستی استان یزد با تأکید بر اینکه به پدیده سالمند شدن جامعه توجه ویژه‌ای داشته باشیم، افزود: در استان یزد قریب به صد هزار نفر سالمند داریم و این روند رو به رشد است. از این جمعیت 50 درصد بدون همسر هستند و 13 درصد به‌صورت کاملاً تنها زندگی می‌کنند که در این راستا توجه مسئولان و مردم را می‌طلبد. ما باید فرهنگ در جامعه ایجاد کنیم که سالمندان در دوران سالمندی ازنظر بهداشت روان دچار آسیب نشوند.

وی در بخشی از سخنان خود که هفته کودک با شعار هر کودک نشانی خداست، نام‌گذاری شده است، گفت: در کشورهای پیشرفته دنیا این نکته جاافتاده است که اگر ما می‌خواهیم برای توسعه و رفاه کشور خوب کارکنیم. اولین جای که باید سرمایه‌گزاری شود؛ موضوع کودکان است، دوران کودکی دوره بسیار حساسی است که هر نوع خدماتی که در این دوران داده شود درواقع ضامن زیرساخت‌های آینده است.

عفتی بابیان اینکه دوره کودکی دوره‌ای حساس و باید به رشد کودکان و تأمین نیاز‌های آن‌ها در این دوران بهای کامل داده شود، افزود: در دوران کودکی فقط تأمین نیاز مهم نیست؛ بلکه بازی کردن نیاز است درصورتی‌که بسیاری از خانواده‌ها از این نکته غافل هستند. در استان یزد 300 مهدکودک وجود دارد که 10 هزار و 200 کودک تحت پوشش این مهدها بوده تقریباً 800 مربی هم در این مهدها آموزش می‌دهند و قریب به‌اتفاق این مهدها غیردولتی هستند.

این مقام مسئول در بخشی از سخنان خود به طرح توزیع یک وعده‌غذای گرم در روستاها و مناطق حاشیه‌ای استان اشاره کرد و افزود: در سال گذشته 2 هزار و 500 کودک از این برنامه غذایی بهره‌مند شدند؛ همچنین ارزیابی سلامت کودکان در محیط‌های مهدکودک از کارهای دنبال شده سازمان بهزیستی استان است.

مدیرکل بهزیستی استان یزد با اشاره به اینکه بیست وسوم مهرماه، آغاز هفته جهانی نابینایان است، اظهار داشت: حدود 13 درصد جمعیت معلولین تحت پوشش سازمان بهزیستی استان را نابینایان تشکیل می‌دهند و 3 هزار و 500 نفر این افراد تحت پوشش خدمات بهزیستی هستند و عمده دلیل نابینایی به عوامل ژنتیک برمی‌گردد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 15 مهر 1396، کدخبر: 13960715000921 ، www.yazd.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین