پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۴۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۲
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: ۱۲۰ هزار شغل برای مددجویان بهزیستی در این دولت فراهم شده است که ۷۵ هزار آن ویژه معلولان بوده است.
شعارسال: انوشیروان محسنی بندپی با تاکید بر نگاه پیشگیرانه سازمان به آسیب ها گفت: از زمان آغاز مسئولیت خود به دلیل اهمیت پیشگیری و بهداشت ، امور سازمان را با نگاه جدیدی مورد بررسی قرار دادیم چراکه معتقدیم پیشگیری باعث ارتقا ی اثر بخشی و کارایی و به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر خواهد بود. البته این موضوع تاکنون کمتر در برنامه های عملیاتی لحاظ شده بود یا کمتر بودجه برای این کار اختصاص شده بود .

وی با تاکید بر این که در سازمان بهزیستی کشور پیشگیری از بروز آسیب ها و معلولیت به عنوان هدف اساسی مطرح می شود، افزود: باید بهداشت رادرعمل به عنوان راهبردی ارزشمند در برنامه های عملیاتی نهادینه کنیم بنابراین منابع ، نیرو و امکانات را در این زمینه متمرکز کردیم و نتیجه مثبتی هم به دست آمد.

رئیس سازمان بهزیستی با بیان این که ۵۰ درصد معلولیت‌ها مرتبط با اختلالات ژنتیکی و قابل پیشگیری است، گفت: پوشش غربالگری ناشنوایی در ابتدای دولت ۵۷ درصد بود، اما اکنون به۷۴٫۵ درصد رسیده است و تعهد کردیم امسال به بالای ۹۰ درصد برسانیم .

وی تنبلی چشم را هم مهمترین عامل نابینایی دانست و گفت: غربالگری آن برای افراد کمتر از ۲۰ سال انجام می‌شود و اکنون پوشش غربالگری این برنامه ۸۰ درصد است و امیدواریم به زودی به پوشش کامل برسیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان این که هنوز در کشور سالانه ۲۵ تا ۳۰ هزار کودک با معلولیت شدید متولد می شوند افزود: این در حالی است که با پیشرفت علم پزشکی می توان این معلولیت ها را تشخیص داد و مهار کرد. سازمان برای بررسی اختلالات ژنتیکی و کنترل و مهار معلولیت‌زایی ورود پیدا کرد و برنامه هایی را در دست اقدام دارد.

محسنی بندپی افزود: به دنبال این بودیم که بتوانیم دولت و مجلس را برای تصویب حکمی متقاعد کنیم تا با اجباری شدن آزمایشات ژنتیک ،به مهار معلول‌زایی کمک کند. این موضوع در سه استان اجباری شد و با بررسی نتیجه آن و ارائه شواهد و مستندات به کمسیون تخصصی بهداشت و درمان و کمسیون اجتماعی ،تلاش کردیم حکمی برای اجباری شدن این امر در همه ازدواج ها داشته باشیم.

وی با بیان این که آزمایش‌های ژنتیک در هنگام ازدواج باید اجباری شود گفت: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه و برای کاهش معلولیت‌های بدو تولد ، آزمایش های ژنتیک اجباری است.سازمان بهزیستی در این صورت برای کسانی که توان مالی نداشته باشند به عنوان متولی پیشگیری از معلولیت، هزینه ها را پرداخت می کند.

رئیس سازمان بهزیستی با تاکید بر این که خانواده‌ها باید آزمایشات ژنتیک را جدی بگیرند، افزود: در دوره اجرای پایلوت از ولادت ۱۱۰۰ کودک معلول بر اساس ضوابط قانونی و شرعی و با حکم قضایی جلوگیری شد.

محسنی بندپی با بیان این که پیشگیری از آسیب های اجتماعی چون اعتیاد، طلاق و معلولیت موثرتر و مقرون به صرفه تر است، گفت: اکنون۲٫۵ درصد از جمعیت درگیر اعتیاد هستند و ما علاوه براینکه برای درمان این تعداد برنامه ریزی کنیم ،باید درصدد پیشگیری و کنترل ۹۷٫۵ درصد باقی مانده از ابتلا به اعتیاد برآییم تا از عوامل خطر فاصله بگیرند.

وی با تاکیدبر اهمیت پایداری سلامت در افراد جامعه گفت: در زمینه پیشگیری اعتیاد، ارتقای دانش اهمیت زیادی دارد، اما برای افراد مبتلا به اعتیاد باید علاوه بر آموزش، مداخلات علمی و تخصصی هم وجود داشته باشد.

رئیس سازمان بهزیستی اعتیاد و طلاق را دو آسیب اجتماعی اصلی کشور دانست و گفت: اگر نگرانی نسبت به افزایش آسیب ها داریم، باید با اقدامات پیشگیرانه در قالب کارزار های رسانه ای برای ارتقا ی دانش و بینش مردم نسبت به معضل ناخوشایند اعتیاد که رفتارهای فردی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد، اقدام کنیم.

* ۷۹ درصد ازدواج‌ها بدون آموزش‌های پیش از ازدواج

محسنی بندپی با تاکید بر اهمیت افزایش دانش خانواده‌ها در پیشگیری از آسیب های اصلی از جمله اعتیاد اظهار داشت: استقرار تیم های اجتماع‌محور محلات در تقویت عوامل محافظ و کاهش عوامل خطر ابتلا به اعتیاد موثر است.

وی درباره تاثیر آموزش در کاهش میزان طلاق گفت: در چند سال گذشته خدمات مشاوره به یک زوج جوان در مرحله بحران و در زمانی که آن دو به آخر خط زندگی مشترک می‌رسیدند ارائه می شد، در حالی که به اعتقاد من این روش اثر بخشی کمی داشت چراکه باید قبل از بروز مشکل در زندگی مشترک ، مهارت های زندگی و توانمندسازی را به خانواده ها اموزش دهیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ۷۹ درصد ازدواج‌ها بدون آموزش‌های پیش از ازدواج انجام می‌شود، اظهار داشت: سازمان بهزیستی در سه سال اخیر حدود ۶ برنامه برای کنترل طلاق داشته که مهم‌ترین آن آموزش‌های پیش از ازدواج بوده است. در آموزش‌های پیش از ازدواج از ۷۰۰ هزار ازدواج انجام شده ۲۱ درصد را پوشش داده‌ایم. محسنی بندپی افزود: در این طرح ۳۹۰۰ مدرس آموزش‌دیده کار آموزش را برعهده داشتند. همچنین ۱۶۰۰ مرکز مشاوره و ۴۵۰ پایگاه سلامت اجتماعی با ما همکاری کردند. علاوه بر آن ۵ دبیرستان تهران هم به صورت پایلوت برای بررسی و پژوهش در حوزه افزایش مهارت های زندگی با ما همکاری می کنند. این اقدامات شرایطی را فراهم کرد تا برنامه‌های بهزیستی شیب رو به رشد طلاق را مهار کند.

* ۷۵ هزار شغل برای معلولان

رئیس سازمان بهزیستی با تاکید بر این که دستگاهها سهمیه سه درصدی استخدام را به معلولان اختصاص نمی دهند، گفت: در لایحه اصلاح قانون حمایت از حقوق معلولان این الزام را برای دستگاه ها آورده ایم اما با توجه به هدف دولت برای کوچک سازی نباید به آن امید زیادی داشته باشیم.

محسنی بندپی از امضای تفاهمنامه برای صادرات محصولات تولیدی مددجویان بهزیستی خبر داد و گفت: دو هفته پیش با فدراسیون مسلمانان روسیه که میزبان جام جهانی ۲۰۱۸ خواهد بود، تفاهمنامه ای امضا کردیم که بتوانیم محصولات تولیدی را در آن کشور عرضه کنیم و از ظرفیت آن استفاده کنیم. وی درباره اشتغالزایی برای معلولان کشور اظهار داشت: در سال ۹۴، ۴۵ هزار شغل و در ۴ ماهه اول امسال هم ده هزار و ۷۰۰ شغل ایجاد کرده ایم که عمده آنها مربوط به معلولان است. به گفته رئیس سازمان بهزیستی کشور، به طور کلی در این دولت ۱۲۰ هزار شغل برای مددجویان بهزیستی فراهم شده که ۷۵ هزار آن ویژه معلولان بوده است.اکنون ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار معلول هم پشت نوبت هستند.

محسنی بندپی درباره اصلاح قوانین مربوط به جامعه هدف سازمان بهزیستی هم گفت: علاوه بر قانون اصلاح لایحه حمایت از معلولان که در مجلس درحال رسیدگی است، مواردی را در احکام برنامه ششم توسعه دیده ایم ،چراکه معتقدیم احکام از قانون محکم تر است به دلیل آنکه برای اعمال تغییر در آنها نیاز به رای ۲ سوم نمایندگان دارد. وی با بیان این که اجبار به مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج و لزوم گواهی سازمان بهزیستی برای ثبت تمام ازدواج ها در این احکام پیش بینی شده است، افزود: علاوه بر این مورد افزایش مستمری مددجویان هم در این احکام مطرح شده است. به این صورت که به زنان سرپرست خانوار با خانواده های تک نفره ۲۰ درصد ، خانواده های دو نفره ۳۰ درصدو خانوده های سه نفره ۴۰ درصد از حداقل حقوق به عنوان مستمری پرداخت شود که نسبت به پرداختی فعلی مبلغ قابل توجهی خواهد بود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر لزوم استقرار نظام چند لایه رفاه و تامین اجتماعی برای توانمند سازی افراد و برقراری حمایت های اجتماعی قانونی گفت: پوشش حمایتی و بیمه ای باید در کشور تقویت شود که درقالب نظام چندلایه رفاه و تامین اجتماعی در دستور کار مجلس قرار دارد. براین اساس همه افراد از حمایت های قانونی بهره مند می شوند .

محسنی بندپی در ادامه گفت: برای زنان سرپرست خانوار بیمه اجتماعی در دستور کار داریم .

همچنین اگر ردیف اعتباری افزایش پیدا کند، بیمه روستاییان و عشایر هم در دستور کار است . وی با بیان این که ۲۵ درصد از افرادی که فاقد شغل رسمی و غیر رسمی هستند توانستند از بیمه روستاییان و عشایر برخوردار شوند، گفت: باید کمک های مقطعی و سیاست های صدقه ای را کنار بگذاریم .

هر فردی در جامعه دارای حقوقی است و اگر شغلی نداشته باشد و در توانمند سازی، حرفه آموزی و افزایش مهارت موفق نباشیم، باید همانطور که نظام رفاهی و حمایت اجتماعی به ما تکلیف کرده است، نسبت به افزایش پوشش بیمه ای برای آنها اقدام کنیم .

۲۲ میلیون جمعیت روستاییان ، عشایر و ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر است که عمدتا شغل رسمی ندارند. یعنی کشاورز یا دارای مشاغل خرد خانگی هستند بنابراین باید سیاست های پایدار و قانونمند برای این افراد وجود داشته باشد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه اطلاعات، صفحه 13 ، تاریخ انتشار: چهارشنبه 3 شهریور1395، شماره: 26520

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
0
0
چند تا متقاضی داریم؟ لطفا در خصوص امار متقاضیان اشتغال هم توضیح دهید. در خصوص میزان پایدار بودن اشتغال معلولان هم آمار بدهید. همچنین درباره رضایت معلولین از شغلشون هم آمار بدهید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین