پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۶۰۹۰۱
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲
ایرانیان وقتی به هردلیل به یک مقام مهم در دولت منصوب می شوند انگار یادشان می رود تا همین چند وقت پیش از انتصاب، یک فرد عادی بودند و رفتار و گفتارشان همانند سایر شهروندان بود و این شجاعت را نداشتند که به دهها میلیون نفردیگرراه یادبدهند و به انها توصیه کنند چه کنندو یا چه نکنند؟ ایرانیان وقتی به مقامی دست می یابند به جای اینکه وظیفه و ماموریت سازمانی که مسئولیت آن را بردوش گرفته اند را با کارآمدی انجام دهند درنخستین فرصت هایی که به دست می آورند شهروندان را اندرز می دهند این کار را نکنند و آن کار را بکنند که روزگارشان خوش باشد یا روزگارشان ناخوش نشود.
شعارسال: این گروه از ایرانیان که دردولت دوازدهم نیز حاضر هستند دراین روزهایی که شهروندان ایرانی به دلیل نرخ تورم شتابان کالاها به دلیل پرش بلند دلار ناراحت و ناشادند با سخنان خودنمک بر زخم آنها می پاشند ودردشان را افزون می کنند. به طورمثال رییس دفتر رییس جمهور به تلویزیون می آید و پای فشاری می کند که قیمت هردلار آمریکا باید کمتر از 7500 تومان باشد. حالا چرا به این عدد رسیده است و چرا شهروندان دلار خود را به این قیمت باید بفروشند را توضیح نمی دهد. یک معاون رییس جمهور که فعالیتش در حوزه امور استخدامی است نیز می گوید قیمت هردلاربه کمتر از 7 هزارتومان خواهد رسید است.

شهروندان ایرانی که دراین فضای پراز شبکه های اجتماعی که خبرهای هر رویدادی را به سرعت برق و باد دریافت می کنند با شنیدن این دست خبرها به نهاددولت و به دولتمردان بی اعتمادتر می شوند. دراین روزها که هرمدیر ارشد دولتی راه را برای فرار سازمان خود باز می کند و رفتار و گفتارش برپایه نجات حوزه مسئولیت خویش است عبدالرضا همتی رییس کل تازه به بانک مرکزی آمده نیز سخنانی می گوید که کاش دندان روی جگر می گذاشت و بردباری می کرد و نمی گفت. همتی به هردلیل باورکرده است سرمایه گذاری روی دلار برای شهروندان ایرانی سرمایه گذاری خوبی نیست زیرا دولت و بانک مرکزی برای بازار ارز برنامه دارند. وی این پند را به مردم ایران درگفت وگو با خبرگزاری وابسته به دولت ولادیمیر پوتین می گوید که هیچ پرسش دیگری از او نمی کند که استدلال شما به عنوان رییس بانک مرکزی برای نصیحت کردن مردم چیست؟ شهروندان ایرانی این اندرز رییس کل بانک مرکزی را البته جدی نخواهندگرفت زیرا به تجربه دیده اندوقتی رییس کل سابق بانک مرکزی بارها خبر از ارزان شدن قیمت دلار به پول ایران شد این اتفاق نیفتاد. شهروندان ایرانی این روزها باخودمی گویند اگر حتی از بانک دولتی وامی می گرفتند و نرخ بهره وام 30 درصد هم بود و آن وام دریافت شده را دلار می خریدند در یک دوره 6 ماهه نرخ سود چند برابری به دست می آوردند و ضمن پرداخت اصل و سود وام دریافت شده سود هنگفتی نیز نصیبشان می شد. حتی اگر یک شهروند ایران درشروع به کاردولت یازدهم و درآخر تابستان هردلاررا 3200 تومان خریداری می کرد ودراین بازار به قیمت 15 هزارتومان می فروخت سودی برابر با 470 درصد به دست می آورد که در 5 سال به طور متوسط 95 درصد بود که از نرخ سود همه بازارها شاید جز سکه بالاتر است. واقعیت این است که درایران نخبگان مدیران ارشد دولت و روشنفکران باورندارند که منفعت فردی به آدمی چنان انگیزه و نیرویی می دهد که درمقام یک نفر آدم روزگار خوش یا ناخوش خود را بهتر از فرددیگری تشخیص می دهد. نخبگان ایرانی به نادرستی درباره عقل معاش شهروندان داوری دارند و هماره براین باورندکه مردم نیاز به پند و اندرز آنها به عنوان مدیر ارشد دولتی دارند. این یک باور نادرست است که درنهایت وقتی با استفاده از نیروهای مرموز در هر جامعه ای به فرمان حکومتی و خواسته حکومت و دولت تبدیل می شود و به نبرد نابرابر تبلیغاتی میان شهروندان ونهاد دولت تبدیل می شود شاید درکوتاه مدت به زیان شهروندان باشد اما تجربه نشان داده است آنچه عقل معاش شهروندان به آن رای می دهند برترین شناخت بوده است. کاش دراین فضای به شدت غبارآلود داستان نرخ ارز و نرخ دلار می شد مجادله کارشناسی بدون هیچ محدودیت برگزار کرد و منتقدان این سخن رییس کل بانک مرکزی با مدیران ا ین بانک و دولت برگزار می شد و این ادعا که عقل معاش یک جامعه بالاتر از عقل معاش چند مدیر دولتی بود و هست با صراحت مطرح می شد. حالا که رییس کل بانک مرکزی در چنبره دشواریها گرفتار شده و به چشم می بیندداستان فروش ارزهای خانگی آن گونه که شاید انتظار می رفت رخ نداده است و شهروندان کمی و فقط کمی جسورتر و اقتصادی تر از بازار دوری می کنند به شهروندان توصیه می کند به بازارارز ورود نکنند چون زیان می بینند.

درهمه 13 سال اخیر از شروع کاردولت احمدی نژادتا امروز شهروندان به چشم دیده اند نرخ هردلار از 1000 تومان سال 1384 به 15 هزارتومان افزایش یافته است. یک محاسبه ساده نشان می دهد نرخ سود سرمایه گذاری دردلار از 1384 تا امروز به طورمتوسط نزدیک به 100 درصد درسال بوده ا ست و همین برای اینکه حرف همتی نادیده گرفته شود یا شهروندان برداشت همراه با سوء ظن به این اندرز داشته باشند کافی است. عقل معاش شهروندان را نباید برای بلند مدت کم انگاشت و تصور کرد شهروندان کم می دانند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت24 ، تاریخ انتشار: 15 مهر 1397 ، کدخبر: 392155 ، www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین