پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۲۲۰۸
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳
ارتباط راحت‌تر با سامانه‌های پولی جهان یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های پیوستن ایران به «گروه ویژه اقدام مالی»‌ است که در رشد استارتاپ‌ها تأثیر جدی خواهد گذاشت.
شعار سال: آخرین و چهارمین لایحه دولت برای پیوستن به FATF یا گروه ویژه اقدام مالی بعد از کش و قوس‌های فراوان چندین ماهه روز گذشته در مجلس به تصویب رسید. هرچند مخالفان و موافقان زیادی درباره این قانون مقابل هم صف کشیده‌اند اما شفافیت که کلیدواژه اصلی FATF است و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای آن برشمرده می‌شود، در اکوسیستم استارتاپی ایران، به‌خصوص در میان فعالان استارتاپ‌های حوزه مالی یا فین‌تک‌ها طرفداران جدی دارد. گفت‌وگو با کارشناسان استارتاپی کشور نشان می‌دهد، پیوستن ایران به «گروه ویژه اقدام مالی» به نفع آنهاست و فرصت‌های جدیدی در ارتباط با جهان برایشان فراهم خواهد کرد؛ ‌فرصتی که با وجود برجام می‌تواند تأثیر جدی روی فعالیت آنها داشته باشد.



دور زدن تحریم‌ها، بعد از شفافیت
یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که جلوی ارتباط تجاری ایران با کشورهای دیگر را گرفته، ‌نبود شفافیت مالی است. با تصویب FATF و تبدیل شدن آن به قانون، ‌منابع اقتصادی کشور شفاف شده و کشورهای دیگر به همکاری با ما رغبت بیشتری نشان می‌دهند. میثم عبداللهی، فعال حوزه استارتاپ‌های مالی و ارزی درباره شرایط جدید استارتاپ‌های حوزه مالی می‌گوید: «حداقل کاری که استارتاپ‌ها می‌توانند انجام بدهند، تشکیل یک شبکه مالی بین‌کشوری (فارغ از سوییفت) یا ایجاد یک رمزارز است که می‌توانیم از طریق آن تبادلات مالی‌مان را با کشورهای اطراف و دوست راحت‌تر به سرانجام برسانیم.» به گفته او، در شرایط فعلی، به‌دلیل اینکه شبکه اقتصادی کشور از نظر استانداردهای جهانی، «نقطه کور» محسوب می‌شود، حتی کشورهایی که با ما رابطه بهتری دارند نیز تمایل چندانی به برقراری رابطه ندارند. این وضعیت با تصویب FATF بهتر خواهد شد. صرافی‌های رمزنگاری‌شده ایرانی که در خارج از کشور امکان فعالیت ندارند، یکی از نمونه‌هایی است که به گفته عبداللهی، بعد از تبدیل «گروه ویژه اقدام مالی»‌ به قانون عملا در وضعیت تجار و فعالان حوزه اقتصادی تأثیر جدی خواهد گذاشت.


ارتباطات شفاف با جهان؛ به نفع استارتاپ‌ها
به جز فین‌تک‌ها، استارتاپ‌هایی که به‌طور تخصصی در حوزه‌های اقتصادی کار نمی‌کنند نیز در فضای جدید منتفع خواهند شد. میثم عبداللهی، در این‌باره می‌گوید: «استارتاپ‌های حوزه فریلنسر به‌خاطر اینکه دامنه ارتباطات‌شان نسبت به قبل گسترده‌تر می‌شود و بازارهای جدیدی پیدا می‌کنند، به شکل قابل‌ملاحظه‌ای پیشرفت خواهند کرد.»‌ وی استارتاپ‌هایی را که در حوزه فروش خدمات فعالیت می‌کنند جزو بزرگ‌ترین برنده‌های این بازار قلمداد می‌کند؛ «ارزآوری استارتاپ‌ها و فعالیت آنها با جهان خارج بسیار دشوار است، چون پول باید از چند کانال عبور کند و کارمزد بالایی دارد. در شرایط جدید پول می‌تواند مستقیم به‌دست استارتاپ‌ها برسد که این به نفع همه خواهد بود. بهتر شدن روابط بانکی نیز وضع همه فعالان اقتصادی را بهتر خواهد کرد و کسب‌وکارهای نوپا، فارغ از نوع سرویسی که ارائه می‌کنند، برنده این ماجرا خواهند بود.


پالایش سامانه‌های مالی کهنه
استارتاپ‌ها پیش از تصویب FATF نیز به‌خاطر شیوه کارکردشان تا حد زیادی بار شفافیت را به‌خصوص در حوزه مالی به دوش می‌کشیدند. به‌خاطر نوع پلتفرمی که روی آن کار می‌کنند، عملا همه‌چیز شفاف فعالیت می‌کند و نقل و انتقال‌ها کاملا مشخص است. حمیده حبیبی، فعال استارتاپی حوزه تامین‌مالی جمعی و مشاور فین‌تک چند بانک خصوصی دراین‌باره به همشهری می‌گوید: «با وجود شفاف بودن استارتاپ‌ها، وقتی قرار بود پولی از بیرون این سیستم مثلا بانک‌ها وارد شود، امکان پولشویی وجود داشت. مثلا بعضی اشخاص پروژه‌های به‌اصطلاح خیریه را روی سایت‌های کراودفاندینگ ایجاد می‌کردند، به‌عنوان نیکوکار پول کثیف‌شان را وارد این سیستم کرده و در سمت دیگر، از صاحب پروژه پول جدید را تحویل می‌گیرند. راه‌اندازی چنین روش‌هایی در سیستم مالی شفاف جدید عملا امکان‌پذیر نیست و هر پولی، از هر راهی نمی‌تواند وارد استارتاپ‌ها شده و آنها را آلوده کند. فناوری با مشخص کردن مبدا و مقصد پول، ‌شفافیت را تا حد زیادی اجرا می‌کرد. حالا با پیوستن سیستم بانکی به این جریان، وضعیت سامانه‌های قدیمی نیز بهتر خواهد شد

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 16 مهر97، شماره: 33236

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین