پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۲۶۰۹
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳
شاهين ايزديار بعد از کسب شش مدال طلا و يک مدال نقره رقابت‌هاي شناي بازي‌هاي پاراآسيايي 2018 به چهره‌ برجسته‌اي در ورزش ايران و آسيا تبديل شده است. آن‌قدر برجسته که به او لقب مايکل فلپس، قهرمان افسانه‌اي شناي جهان را داده‌اند. فلپس آسيا، شاهيني است که با دست معلولش از آب طلا صيد مي‌کند.

شعار سال: شاهکاري که ايزديار در سومين دوره بازي‌هاي پاراآسيايي خلق کرده، تاريخي است. کسب شش مدال پياپي در مهم‌ترين رويداد ورزشي جانبازان و معلولين که تاکنون هيچ ورزشکاري در قاره کهن نتوانسته به آن دست پيدا کند.

‌آقاي ايزديار فکرش را مي‌کرديد که پيش‌بيني‌تان اين‌قدر درست از آب دربيايد؟
اول از همه اينکه من شناخت خوبي نسبت به رقبايم داشتم. دوم اینکه در شش ماده‌اي که قول مدال طلا را داده بودم، نفر اول رنکينگ بودم. همين‌ها اين اعتمادبه‌نفس را به من داده بود تا پيش‌بيني کسب شش مدال طلا را بکنم. البته از‌آنجا‌که شنا يک ورزش رکوردي است و نتيجه در آن با صدم ثانيه مشخص مي‌شود، نمي‌توانستم بگويم که صددرصد شش طلا را مي‌گيرم. در سه، چهار ماده قهرماني‌ام 50-50 بود. بااین‌حال خوشحالم که خدا کمک کرد و سربلند شدم.
‌کدام مدال طلا بيشتر از همه به دلتان چسبيد؟
طلاي روز اول و روز آخر خيلي برايم خاطره‌انگيزتر بود. طلاي اولي که در 100 متر پروانه گرفتم، اولين طلاي کاروان بود. براي همين خيلي خوشحالم کرد. طلاي آخري را هم که گرفتم، در 100 متر کرال‌پشت بود که به نظر خودم خيلي ارزشمند است. واقعا در يک رقابت حساس اول شدم. اختلاف زماني‌ام با نفر دوم خيلي نزديک بود.
‌اين اظهارنظر شما که گفته بوديد دوست داريد به خاطر پرسپوليس شش‌تايي شويد، خيلي در رسانه‌ها بازتاب پيدا کرد. در‌اين‌باره توضيح مي‌دهيد؟
هرکسی يک تيم را دوست دارد و من هم از اين قاعده مستثنا نيستم. با احترام به همه تيم‌ها بايد بگويم که من عاشق پرسپوليس هستم و تيم محبوبم است. عدد پرسپوليس هم شش است و من هم دوست داشتم به خاطر تيم محبوبم شش‌تايي شوم. ان‌شاءالله به تهران که برگردم، مي‌خواهم همراه اين تيم به ورزشگاه آزادي بروم تا بازي آن را مقابل السد ببينم. هواداران و مسئولان باشگاه پرسپوليس به من لطف داشته‌‌اند و گفته‌‌اند که ترتيبي مي‌دهند تا من را هم همراه خودشان ببرند.
‌از اينکه مي‌بينيد مردم به شما لقب مايکل فلپس آسيا را داده‌اند، چه احساسي داريد؟
مردم لطف دارند که اين لقب را به من داده‌اند. طبيعي است که من هم از اين ابراز محبت‌ها خوشحال بشوم. اما من خودم را در حد قهرماني بزرگي چون فلپس نمي‌بينم. ايشان 27 مدال طلاي المپيک و جهان دارند. من به‌اندازه افتخاراتي که به دست آورده‌ام، احساس غرور مي‌کنم؛ اينکه با شش مدال طلا پرافتخارترين ورزشکار بازي‌هاي آسيايي معلولان هستم. تا به الان سه دوره بازي‌هاي پاراآسيايي برگزار شده و هيچ ورزشکاري نتوانسته شش مدال طلا در يک رشته به دست آورد.
‌شما گفته بوديد مي‌خواستيد در اين بازي‌ها رکورد هم بزنيد اما شرايطش مهيا نشد. چرا شرايط مهيا نبود؟
متأسفانه من از ابتداي مسابقات دچار سرماخوردگي شدم و همين موضوع باعث شد که نتوانم به رکوردهايم حمله کنم. مريضي‌ام باعث شد تا همه رکوردهايم را با صدم ثانيه از دست بدهم. اتفاقا سطح مسابقات خيلي بالا بود و اگر آمادگي بدني‌ام بالا بود، با وجود رقبای آماده خيلي خوب مي‌توانستم رکورد بزنم. چون شرکت‌کنندگان همه با آمادگي به ميدان آمده بودند. چندين رکورد آسيا و جهان در اين دوره شکسته شد.
‌وزارت ورزش و جوانان پاداش قهرمانان بازي‌هاي آسيايي و پاراآسيايي را 160 سکه طلا اعلام کرده است. با ضريبي که براي مدال‌هاي بعدي گذاشته‌‌اند، شما سکه‌هاي زیادی مي‌گيريد. اگر اين سکه‌ها را تمام‌وکمال به شما بدهند با آن چه‌کار مي‌کنيد؟
اگر پاداش‌هايم را بگيرم، بايد قدري از آن را پس‌انداز کنم و بخشي از آن را هم صرف هزينه‌هاي تمريني و اردويي‌ام کنم. البته يک نذر هم دارم که بايد با اين پول ادا کنم. من نذر کرده بودم که اگر در اين بازي‌ها نتيجه خوبي بگيرم، بروم به مردم استان محروم سيستان‌و‌بلوچستان کمک کنم. مردمي که آب آشاميدني براي خوردن ندارند. من نذر کردم با کمک يک حامي مالي، براي مردم يکي از شهرستان‌هاي اين استان کاری بکنم.
‌شما در حال حاضر يک رکورد آسيايي(100 متر کرال پشت) را در اختيار داريد. فکر مي‌کنيد چه روزي بتوانيد به رکوردهاي جهاني و پارالمپيک برسيد؟
با اين امکاناتي که ما داريم، رسيدن به رکوردهاي پارالمپيک و جهاني سخت است؛ البته که غيرممکن نيست. بايد بيشتر از اينها به رشته شنا بها بدهند. من تمام سعي‌ام را مي‌کنم در بازي‌هاي پارالمپيک 2020 توکيو روي سکو بروم. رقابت‌هاي شنا در بازي‌هاي پارالمپيک دست‌کمي از بازي‌هاي المپيک که براي افراد سالم برگزار مي‌شود، ندارد. من به جرئت مي‌گويم اگر بچه‌هاي تيم ملي شناي افراد سالم ما در کلاس «اس 10» که من در آن شنا مي‌کنم، به آب بزنند، روي سکو نمي‌روند. گرفتن يک مدال شنا در رشته معلولان در بازي‌هاي پارالمپيک به اندازه 10 مدال در يک رشته ديگر ارزش دارد. چون سطح مسابقات در آن نزديك به افراد سالم است. من در بازي‌هاي پارالمپيک 2012 و 2016 تنها نماينده شناي معلولان ايران بودم که در ماده 100 متر قورباغه شرکت کردم و در هر دو دوره هفتم شدم. ان‌شاءالله که در توکيو بتوانم مدال‌آوري کنم.
‌معلوليتي که شما داريد تنها از ناحيه مچ دست است. فکر مي‌کنيد بتوانيد در رقابت‌هاي افراد سالم شرکت کنيد؟
بله مي‌توانم اما تا به حال اين اتفاق نيفتاده است. با قولي که مسئولان داده‌‌اند قرار است امسال در رقابت‌هاي کشوري و ليگ افراد سالم حضور داشته باشم.
‌ممکن است شما روزي بتوانيد طلسم بي‌مدالي شناي افراد سالم ايران را بشکنيد؟
سطح شناي ايران در افراد سالم 50 سال عقب‌تر از دنياست. در آسيا رکوردها سخت است. براي همين رسيدن به اين هدف خيلي دشوار است.
‌و حرف آخرتان...
از مسئولان مي‌خواهم به وعده‌هايي که داده‌‌اند عمل کنند. شما در نظر بگيريد تيم‌هاي واليبال نشسته و بسکتبال باويلچر زنان و مردان ايران به اين بازي‌ها اعزام شدند که در مجموع نزديک به 80 نفر بودند. اين چهار تيم در نهايت توانستند دو مدال براي کاروان بگيرند. شما هزينه‌اي که براي اين 80 نفر مي‌شود را با هزينه‌اي که براي يک شناگر مي‌شود، مقايسه کنيد. من ارزش مدال‌آوري رشته‌هاي تيمي را پايين نمي‌آورم. اما از مسئولان مي‌خواهم که در رشته‌اي مثل شنا هم سرمايه‌گذاري کنند. من در اين مسابقات در هفت ماده شرکت کردم که شش طلا و يک نقره گرفتم اما اين چهار تيم دو مدال طلا به دست آوردند. صحبت ديگرم اينکه مدال‌هايم باعث شد تا رتبه کاروان ايران از چهارمي به سومي برسد. در آخر هم از پدر و مادر و مربي‌ام آقاي مهدي ضيايي تشکر مي‌کنم که برايم زحمت کشيدند تا به اينجا برسم.

248 سکه سهم شاهين ايزديار

وزارت ورزش و جوانان در حالي اين روزها به دليل بالارفتن نرخ سکه طلا و کمبود اعتبارات مالي اين وزارتخانه، نتوانسته پاداش‌هاي مدال‌آوران بازي‌هاي آسيايي 2018 را پرداخت کند که حالا پاداش‌هاي مدال‌آوران بازي‌هاي پاراآسيايي هم به آن اضافه شده است. طبق آيين‌نامه‌اي که وزارتخانه مصوب کرده ورزشکاران جانباز و معلول هم به‌اندازه ورزشکاران افراد سالم پاداش خواهند گرفت؛ بر‌اين‌اساس ميزان سکه‌هايي که به مدال‌آوران بازي‌هاي پاراآسيايي تعلق مي‌گيرد، به ترتيب مدال طلا، نقره و برنز،160، 80 و 40 سکه خواهد بود. در‌اين‌ميان سهم شاهين ايزديار، ستاره کاروان ورزش ايران در اين بازي‌ها بيشتر از ساير مدال‌آوران خواهد بود. بر اساس تبصره‌هايی که در اين آيين‌نامه وجود دارد، هر ورزشکاري که بيشتر از يک مدال بگيرد، تنها جايزه يک مدال خود را به‌صورت کامل دريافت مي‌کند و پاداش بقيه مدال‌هاي او چه تيمي باشد چه انفرادي، به‌صورت 10 درصد محاسبه مي‌شود. در مورد ايزديار شرايط به اين صورت است که او جايزه يک مدال طلا را که 160 سکه است، برای مدال پايه به‌صورت کامل دريافت مي‌کند و شش مدال ديگرش را که پنج‌تاي آن طلا و يک نقره است، 10 درصد مي‌گيرد. 10 درصد هر مدال طلا 16 سکه و 10 درصد يک مدال نقره، هشت سکه مي‌شود. با اين حساب سهم شاهين از پاداشي که در انتظارش است، 248 سکه طلا خواهد بود. علي پاکدامن، عضو تيم ملي شمشيربازي در اسلحه سابر از ورزشکاران حاضر در بازي‌هاي آسيايي بود که دومداله شد. در مورد او نيز اين شرايط لحاظ خواهد شد. او جايزه مدال نقره انفرادي خود را کامل مي‌گیرد و جايزه برنز تيمي‌اش 10درصدي محاسبه مي‌شود.
حال بايد دید در اوضاع بد مالي حاکم بر کشور مراسم تقدير از مدال‌آوران اين دو رويداد بزرگ ورزشي قاره چه زمانی برگزار مي‌شود و آيا با توجه به اين موضوع سکه‌هاي ورزشکاران تمام‌وکمال پرداخت مي‌شود يا خير. البته ژاله فرامرزيان، معاونت مالي وزارت ورزش و جوانان پيش‌تر اعلام کرده چون قانون تقدير از ورزشکاران مصوب شده، ملزم به پرداخت آن هستيم؛ حتي در اين شرايط بد مالي کشور. در خبري که چندي‌پيش منتشر شد، اعلام شد با تصويب شوراي معاونان وزارت ورزش و جوانان مراسم تقدير از قهرمانان و مدال‌آوران، مانند سنوات گذشته، اسفندماه امسال با حضور رياست‌جمهوري برگزار خواهد شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 22 مهر97، شماره: 3267


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین