پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۶۰۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۷
تيم ملي شمشيربازي اسلحه سابر را بي‌شک بايد يکي از تيم‌هاي موفق ورزش کشور در چند سال اخير ناميد؛ تيمي که روزي سوداي حضور در بين 16 تيم برتر جهان را در سر مي‌پروراند، اما حالا به جايي رسيده که در بين بزرگان اين رشته در دنيا سروري مي‌کند.

شعار سال: سير صعودي موفقيت‌هاي سابريست‌ها زماني شروع شد که مسئوليت اين تيم را به پيمان فخري، دارنده تنها مدال طلاي انفرادي شمشيربازي ايران در آسيا دادند. درخشش نسل نوظهور و طلايي تيم ملي سابر با عنوان نايب‌قهرماني در آسيا (2013) آغاز شد تا حالا که به عنوان چهارمي اين تيم در رده‌بندي جهاني منجر شده است.
دو دوره نايب‌قهرماني در بازي‌هاي آسيايي 2014 و 2018، کسب مدال طلا و نقره جام‌هاي جهاني کلاس A سنگال (2016) و لهستان (2017)، عنوان چهارمي مجتبي عابديني در المپيک 2016 ريو و نايب‌قهرماني در جام جهاني ايتاليا (2017) بخشي از افتخاراتي است که تيم ملي سابر در اين سال‌ها براي نخستين‌بار در تاريخ شمشيربازي ايران رقم زده است.
حالا اما صحبت از رقابت‌هاي جام جهاني کلاس A ايتالياست؛ رقابت‌هايي که به لحاظ اعتبار، بالاترين امتياز را در رده‌بندي فدراسيون جهاني شمشيربازي دارد. شاگردان فخري چند روز پيش در اين رويداد معتبر شاهکار ديگري خلق کردند و توانستند به مدال نقره دست پيدا کنند؛ مدالي که حلاوت خاصي براي آنها دارد. سابريست‌هاي کشورمان با اين عنوان ارزشمند حالا جايگاه خود را در رده چهارم دنيا تثبيت کرده‌اند و تقريبا نيمي از راه را براي صعودی آسان و بي‌دغدغه به المپيک 2020 توکيو رفته‌اند. در‌صورتي‌که اين تيم بتواند در فاصله يک‌سال‌و‌نيم باقي‌مانده تا المپيک 2020 اين جايگاه را محفوظ نگه دارد، به صورت مستقيم و ويژه جواز حضور در بزرگ‌ترين رويداد ورزشي جهان را به دست آورده است؛ اتفاقي که آن نیز براي اولين‌بار در ورزش کشور رخ خواهد داد.
پيمان فخري از جام جهاني ايتاليا مي‌گويد: «ما امسال کارمان را در حالي در رقابت‌هاي جام جهاني و جايزه بزرگ شروع کرديم که به سياق قبل، به نتايج درخور توجهي نرسيديم. همين موضوع باعث شد نگراني‌هايي به وجود بيايد و برخي هم فکر کنند اين تيم، تيم قبلي نيست، اما من گفته بودم برنامه ما براي المپيک است و طوري برنامه‌ريزي کرده‌ايم که نزديک به مسابقات انتخابي که شد، برای گرفتن امتيازها حمله مي‌کنيم. من هدف و اوج کار بچه‌هايم را براي اين مسابقات گذاشته بودم که امتياز بسيار بالايي داشت. ما تا پيش از اين، در رده پنجم جهان بوديم، اما با اين عنوان دومي يک رده صعود کرده و تا حد زيادي خيالمان براي گرفتن سهميه مستقيم المپيک راحت شده است. مسابقات انتخابي المپيک از ارديبهشت شروع مي‌شود و ما با اين امتياز خوبي که ذخيره کرده‌ايم، به اميد خدا در جمع چهار تيم اول سهميه مي‌گيريم. آلمان دو مدال انفرادي در اين مسابقات گرفت، اما در بخش تيمي دهم شد. اين مدال‌ها اصلا براي المپيک به درد نمي‌خورد؛ چون کسب سهميه المپيک از طريق تيم انجام مي‌شود. وقتي به مربي آلمان تبريک گفتم، او در پاسخ گفت اين مدال‌ها به درد من نمي‌خورد و بايد سهميه تيمي بگيريم. اگر سهميه تيمي را در اين مسير بگيريم، براي سهميه انفرادي هم قدم بزرگي برداشته‌ايم؛ چون هر سه بازيکن اصلي تيم هم مي‌توانند سهميه رقابت‌هاي انفرادي را بگيرند.»
او درباره عملکرد شاگردانش توضيح مي‌دهد: «در بخش انفرادي مسابقات نتوانستيم صاحب عنواني بشويم و همه بچه‌ها در جدول 64 تا حذف شدند، اما بايد بگويم واقعا عالي بودند؛ چون همه با نتيجه نزديک باختند؛ علي پاکدامن 15 بر 14 باخت، مجتبي عابديني هم 15 بر 13. عملکرد فوق‌العاده از محمد فتوحي بود که نفر سوم من است؛ او 15 بر 13 نتيجه را به شمشيرباز آمريکايي که نفر اول جهان است، واگذار کرد. همين بچه‌ها در بازي‌هاي تيمي مجارستاني را شکست دادند که شاتماري و ژلاگي را دارد. آنها قهرمان جهان و المپيک هستند. بازي ماقبل فينال را با ايتالياي ميزبان داشتيم؛ ايتاليايي‌ها يکي از صاحب‌سبک‌ترين‌ها در شمشيربازي دنيا هستند. 45 بر 43 آنها را برديم. متأسفانه در فينال هم به کره، تيم اول دنيا، خورديم که براي چندمين‌بار ما را شکست دادند.
به‌هر‌حال بايد بپذيريم که کره‌اي‌ها با کل دنيا فرق دارند؛ شمشيربازي در خون آنهاست. هر چهار بازيکن اين تيم عالي هستند و بايد به‌عنوان نفر اصلي از آنها اسم برد، اما شرايط در تيم من اين‌طور نيست. من هميشه گفته‌ام اگر بعد از مجتبي عابديني و علي پاکدامن نفر سوم قوي‌ای داشته باشم، وضعيتم بهتر از ايني هست که مي‌بينيد. محمد رهبري نفر سوم من است که يک بار خوب است يک بار بد. رهبري در بازي‌هاي تيمي يکي از بهترين روزهايش را داشت و سهم زيادي در نايب‌قهرماني‌مان داشت.»
فخري که يکي از چهره‌هاي شناخته‌شده در عرصه داوري شمشيربازي است و عنوان داور درجه يک جهان را دارد، به درخشش ساير شمشيربازان آسيايي نیز اشاره مي‌کند: «در جام جهاني ايتاليا چهار تيم آسيايي در جمع هشت تيم برتر قرار گرفتند. اين نشان مي‌دهد آسيا چقدر پرقدرت است. ژاپن موفق شد روسيه را ببرد و چين نيز فرانسه را شکست داد؛ دو تيمي که ابرقدرتي در دنيا هستند. ما و کره هم راهي فينال شدیم. پس با اين شرايط معلوم است که براي کسب سکوي آسيا چه کار سختي در پيش داريم. ما بايد سعي کنيم چهارم دنيا بمانيم تا صعود بي‌اما‌و‌اگري داشته باشيم. چهار تيم دومي که جواز المپيک مي‌گيرند، تيم‌هاي قهرمان قاره هستند. کره که اول آسيا و دنياست؛ پس سهميه قهرمان به تيم دوم مي‌رسد. تيم دوم آسيا هم در‌حال‌حاضر ما هستيم، اما رقابت‌هاي قهرماني آسيا مانده و ما نبايد هيچ‌کدام از اين رقبا را دست‌کم بگيريم.»
شوراي عالي ستاد بازي‌هاي المپيک در پي نتايج درخشان شمشيربازي، اين رشته را در فهرست رشته‌هايي قرار داده که به مدال‌آوري آن در بازي‌هاي المپيک اميدوار است. سرمربي تيم ملي سابر در‌اين‌باره مي‌گويد: «اگر تا المپيک اتفاق خاصي نيفتد، قطعا مي‌توانيم جزء تيم‌هاي مدال‌آور باشيم. رقباي ما همين تيم‌ها هستند، اما بايد بپذيريم روز مسابقه آن‌هم در ميدان بزرگي مثل المپيک، شرايط حساس‌تر است و بايد روز، روزت باشد. همه ديدند که عابديني در المپيک روزش بود، اما قضاوت ناعادلانه نگذاشت به مدال برسد. ان‌شاءلله حمايت‌هاي مالي هم تا المپيک از اين بچه‌ها ادامه داشته باشد. ما هيچ‌وقت اعتراض نکرده‌ و با همين امکانات ساخته‌ايم و خودمان را نشان داده‌ايم. تا پيش از این که با چهار ورزشکار به مسابقات اعزام مي‌شديم، هزينه 35 ميليون مي‌شد، اما درحال‌حاضر اين مبلغ به صد ميليون رسيده است.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 26 اسفند 97، شماره: 3392


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
0
0
پیشرفت شمشیر بازی طی سال های اخیر واقعا بی نظیر بوده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین