پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۳۵۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵
باتوجه به اینکه مدیرکل امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی خبر از عدم انباشت سیب های صنعتی در کنار جاده ها داده بود اما امروز شاهد این اتفاق در اکثر جاده ها هستیم که عدم تناقض وعده های مسئولان و و عمل آن ها را نشان می دهد.

شعارسال: باتوجه به اینکه مدیرکل امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی خبر از عدم انباشت سیب های صنعتی در کنار جاده ها داده بود اما امروز شاهد این اتفاق در اکثر جاده ها هستیم که عدم تناقض وعده های مسئولان و و عمل آن ها را نشان می دهد.

آذربایجان غربی به عنوان قطب تولید بسیاری از محصولات کشاورزی در سطح کشور مطرح است و بیشتر افراد این استان را به عنوان استانی با آب و هوای مناسب و مملو از زمین های کشاورزی می شناسد اما همین قطب کشاورزی چند سالی است به سمت تبدیل شدن به قطب ضرر و زیان در کشور پیش می رود.

به طور مثال، سال گذشته کشاورزان این استان در سایه خواب های سنگین مسئولان متوجه ضرر و زیان شده و بسیاری از میوه ها در کنار جاده ها مانده و به جای حضور در کارخانجات صنایع تبدیلی سر از مجلس شورای اسلامی درآورند که این حضور سرزده در خانه ای که از ملت اما علیه ملت است نیز بیشتر از یک خودنمایی برای مثلا مطلوب نشان دادن عملکرد نماینده نبود.

حال آنکه کشاورزان امسال چشم امیدشان به محصول و وجود بازارها در راستای جبران اوضاع سال گذشته بود اما با این وجود بیش از ۸۰ درصد محصولات آنان توسط دستان یغماگر سرما به غارت برده شده و باری دیگر این قشر زحمتکش و مظلوم را با ضرر و زیان های مختلف روبه رو کرد.

با این وجود کشاورزان در صدد به بار رساندن محصولات باقی مانده برآمدند که در اواخر فصل بهار و این بار هم بارش تگرگ بسیاری از محصولات را مورد هدف قرار داده و بسیاری از آنان را تنها مورد استفاده به عنوان سیب صنعتی تبدیل کرد.

* وعده توخالی مسئولین و بدقولی همیشگی!

در حالی که «حسین سیوانی اصل» مدیرکل امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی، در تاریخ پنجم شهریورماه و در نشست با صاحبان صنایع تبدیلی فعال در زمینه تولید کنسانتره و آبمیوه وعده داده بود که انباشت و خرید سیب صنعتی در کنار جاده های استان ممنوع بوده و اطلاع رسانی به باغداران و کشاورزان در این زمینه ضروری است، اما با این وجود باز هم این سیب های صنعتی مورد بی مهری مسئولان قرار گرفتند.

وی، از رسانه ها هم خواسته بود تا درباره ممنوعیت خرید و فروش سیب صنعتی در کنار جاده ها اطلاع رسانی کنند و اینطور اذعان داشته بود که نظارت علوم پزشکی استان بر کیفیت محصول ارائه شده به کارخانه ها الزامی است.

سیوانی، با اشاره به ضرورت بسته بندی مطلوب و بهداشتی سیب صنعتی توسط باغداران، از تعاون روستایی نیز خواسته بود تا لیست اماکن و میزان خرید سیب را اعلام کند.

اما با وجود این که هم مدیرکل امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی و هم مدیرکل جهاد کشاورزی استان، انباشت سیب در کنار جاده ها را ممنوع اعلام کرده بودند، امروز با حرکت در مسیر ارومیه ـ اشنویهشاهد انباشت و دپوی سیب های صنعتی در کنار جاده و به صورت کاملا غیربهداشتی خواهیم بود!

البته پس از سخنان مسئولین، شهریار حیدری مدیرکل تعاون روستایی آذربایجان غربی هم در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، از برقراری ۱۶ محل جمع آوری سیب های صنعتی به صورت تضمینی در سراسر استان خبر داد و گفت: این مراکز به قیمت های توافقی کنار جاده ها اقدام به جمع آوری سیب صنعتی کرده و تاکنون بیش از یک هزار تن سیب خریداری شده است.

وی، افزود: این مراکز برای خرید سیب های صنعتی از کشاورزان شروطی برای خود دارند که تمیز بودن و بسته بندی در قالب یک چهارچوب از جمله آن است تا مسایل بهداشتی رعایت شود که این مسئله هزینه های جانبی برای کشاورز داشته و مورد اقبال آنان قرار نمی گیرد.

با توجه به گفته های مدیرکل تعاون روستایی آذربایجان غربی، به سراغ تنی چند از کشاورزان رفتیم که با چنین پاسخ هایی از سوی آنان مواجه شدیم:

«امسال قیمت سیب صنعتی به مراتب بهتر از سال های گذشته است اما به دلیل اینکه در کنار خیابان ها انباشت می شود و روزها در کنار جاده و در مقابل نور آفتاب می ماند دچار فساد شده و شکل و کیفیت مطلوب خود را از دست می دهد که این مسئله را از کشاورزان با عوان اُفت بار کم می کنند

«اگر در پی جمع آوری سیب صنعتی در کیسه های پلاستیکی و جمع بندی شده باشیم، هم هزینه های جانبی زیادی داشته و هم وقت را از دست می دهیم که در این صورت میزان مبلغ به دست آمده از فروش این سیب ها کفاف هزینه کارگری و پلاستیک را نمی دهد

* مسئولی که از پاسخ به سوالات مربوط به خود طفره می رود

با توجه به وعده قبلی مدیرکل امور اقتصادی استانداری و محقق نشدن این امر، معاون امور اقتصادی آذربایجان غربی از جمله افرادی است که می توانست در این خصوص اظهارات قابل توجهی داشته باشد اما هنگام تماس خبرنگار اروم نیوز با وی، واکنش غیر قابل انتظاری از وی مشاهده شدً

«رضا حسینی» در پاسخ به سوال  مبنی بر اینکه نظارت بر دپوی سیب های صنعتی در کنار جاده چگونه انجام می شود، گفت: حق مصاحبه و اجازه گفت و گوی بدون هماهنگی با خبرنگاران نداریم. باید ابتدا با دفتر یا روابط عمومی استانداری جهت گفت و گو هماهنگ شوید!

بر این اساس، اگر مسائل مربوط به سیب و کشاورزی در ردیف موضوعات محرمانه قرار نگرفته باشد، به نظرت می رسد که معاونان استاندار آذربایجان غربی برای ارتباط با اصحاب رسانه منع شده و حق پاسخ دهی به نمایندگان اذهان عمومی را ندارند.

با تمام مسائل گفته شده به این نتیجه می رسیم که مسئولان آذربایجان غربی حتی در مسائل بسیار خُردی همچون عدم جمع آوری و دپوی سیب های صنعتی در کنار جاده ها اختیاری نداشته و هماهنگی با ارگان های دیگر ندارند و این سیب های دپو شده در کنار جاده ها که در طول روز در خاک و دود و موارد غیر بهداشتی دیگر قرار دارند نیز به دلیل گرانی سیب در بازار مشتریان دست به نقدی به خود اختصاص داده اند.

به گونه ای که اگر برای مدت کمی هم که شده در کنار یکی از مراکز دپوی سیب در کنار جاده ها بایستیم متوجه می شویم مردمی که قادر به خرید سیب تازه از بازار نیستند در کنار این مراکز حاضر شده و اقدام به سوا کردن سیب های قابل مصرف و خرید آنان از دپو داران می کنند.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری اروم نیوز، تاریخ انتشار : 24مهر 97، کدمطلب: 299666،www.uromnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
0
0
فاصله حرف تا عمل بسیار است!
م.ا75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین