پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۳۷۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۰
دکتر مهدی شادنوش با بیان اینکه در حوزه مبارزه با بیماری‌های سرطان در چند سال اخیر و در راستای طرح تحول نظام سلامت کارهای بسیار بزرگی در کشور انجام شده است، افزود: در ماه های گذشته مراکز شیمی درمانی فعال در سطح کشور استانداردسازی شدند؛ به گونه ای که با ابلاغ آیین نامه بهره برداری از مراکز شیمی درمانی و طی مهلتی که داده شده مقرر شده است تا در مطب ها شیمی درمانی صورت نگیرد، بلکه با استانداردسازی در مراکزی با امکانات جانبی مناسب، شیمی درمانی انجام شود.

شعارسال: رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: ۱۳۷ مرکز تشخیص زودهنگام سرطان و کلینیک‌های غیر واگیر تا سه ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد و هم اکنون در حال نصب ۵۰ دستگاه ماموگرافی در این مراکز هستیم.

 دکتر مهدی شادنوش با بیان اینکه در حوزه مبارزه با بیماری‌های سرطان در چند سال اخیر و در راستای طرح تحول نظام سلامت کارهای بسیار بزرگی در کشور انجام شده است، افزود: در ماه های گذشته مراکز شیمی درمانی فعال در سطح کشور استانداردسازی شدند؛ به گونه ای که با ابلاغ آیین نامه بهره برداری از مراکز شیمی درمانی و طی مهلتی که داده شده مقرر شده است تا در مطب ها شیمی درمانی صورت نگیرد، بلکه با استانداردسازی در مراکزی با امکانات جانبی مناسب، شیمی درمانی انجام شود.

شادنوش با بیان اینکه با راه اندازی مراکز تشخیص زود هنگام سرطان این کار در یک سیستم و شبکه انجام می شود، اضافه کرد: در سال های گذشته سند مبارزه با بیماری های سرطان در کشور تبیین و نقشه راه مشخص شده است که در چه شهرستان هایی از چه استان هایی خدمات سطح یک، دو و سه ارائه شود و به این شکل نیست که با درخواست هر شهرستانی امکاناتی در آنجا قرار داده شود که مناسب نیاز آن شهرها نیست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه توزیع دستگاه های تشخیصی و درمانی در کشور در حال انجام است، گفت: کاملا مشخص است که این دستگاه ها باید در چه مکان هایی مستقر شوند.

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت با بیان اینکه یکی از شایع ترین سرطان های کشور سرطان پستان است، تاکید کرد: با آموزش هایی که در سطح کشور داده می شود هر فرد می تواند با رویت احتمالی هر یک از علائم اولیه با مراجعه به مراکز تشخیص زودهنگام سرطان پیش از آنکه بیماری به مراحل پیشرفته برسد، تحت درمان تشخیصی قرار گیرد و اگر خطری تشخیص داده شد در سیستم ارجاع به مراحل بعدی ارجاع داده شود.

شادنوش گفت: برنامه جامع مرحله تشخیص تا درمان و مراحل مراقبت های تسکینی برای بیماران سرطانی در حال پیگیری است و مراحل نهایی خود را طی می کند و در هفته آینده آخرین دوره آموزشی و آزمون های مربوطه برگزار خواهد شد و به کسانی که در این دوره ها شرکت کردند گواهینامه اعطا می شود و بعد از حدود یک ماه آینده این مراقبت‌های تسکینی در ۲۱ مرکز در سطح کشور انجام می شود.

وی ادامه داد: از دیدگاه اقتصاد سلامت، مبحث مراقبت های تسکینی فعالیت بسیار دقیق و درستی است و از لحاظ مراقبت از بیماران کار بسیار شایسته و انسانی است که امیدواریم با عملیاتی شدن و توسعه آن از درد و آلام بیماران در مراحل پیشرفته بیماری سرطان پیشگیری کنیم و بتوانیم زمان مناسب تری را با شرایط با کیفیت تری برای این دسته از بیماران فراهم کنیم.

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت افزود: برای ۱۲ داروی پرمصرف و پرهزینه در حوزه سرطان، گایدلاین هایی توسط کمیته تخصصی متشکل از صاحبنظران و متخصصین با تجربه این حوزه نوشته و منتشر شده است و هم اکنون پزشکان در سطح کشور براساس این گایدلاین ها پروتکل های درمانی را تعریف می کنند.

شادنوش گفت: درخصوص ۱۵ سرطان شایع کشور که حدود ۸۰ درصد از بیماری های سرطان را در کشور تشکیل می دهند، پروتکل درمانی آنها در قالب گایدلاین ها یا راهنماهای بالینی در حال آماده سازی است که چهار مورد از این راهنماهای بالینی شامل سرطان های پستان، معده، روده بزرگ و ریه در یک ماه آینده منتشر خواهد شد و ۱۱ مورد دیگر نیز به مرور زمان تکمیل و منتشر می شود.

بنابر اعلام وبدا، وی اضافه کرد: با انتشار این گایدلاین ها و کارهای زیرساختی انجام شده و سند جامع بیماری سرطان در کشور، از مرحله شناسایی و پیشگیری تا مرحله درمان های بسیار پیشرفته و مراقبت های تسکینی زنجیره کاملی ایجاد شده که از نظر هزینه درمان و کیفیت بخشی به زندگی بیماران سرطانی موثر خواهد بود؛ به نحوی که به واسطه آن سختی هایی که در گذشته برای بیماران سرطانی به منظور پیگیری بیماری و سردرگمی های احتمالی مطرح بود ساماندهی می شود و از خدمات با کیفیت تری برخوردار می شوند.

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت در پایان خاطرنشان کرد: کار گسترده‌ای در سطح وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی در حال انجام است که گاهی اوقات در کشور دیده نمی شود و آن چیزی که دردآور است آن کارهایی است که باید در بستر کارشناسی و علمی اتفاق افتد، اما از طریق روش‌های غیر معقول و غیرمنطقی پیگیری می شود. برای مثال، مجموعه‌ای نامه ای را برای مسئولی به منظور عنوان کردن مسائل و مشکلات گروه و صنفشان می نویسد، اما تعجب برانگیز است که این نامه اداری از طریق رسانه ها منتشر می شود و می خواهند از طریق رسانه و با اعمال فشار و روش های نادرست به نتیجه برسند. انجام این روش ها بعد از گذشت این همه سال از حاکم شدن نظام اداری و کارشناسی در کشور، باعث تاسف است، چراکه ممکن است نظرات کارشناسی را تحت الشعاع خود قرار دهد.

وی گفت: همه ما باید کارهای برجسته و بزرگ را در کشور با روش های تخصصی پیگیری کنیم و از متوسل شدن به کارهای رسانه ای که می تواند در نظر کارشناسان تاثیرگذار باشد یا پیگیری آن از طریق اعمال فشارهای دیگر غیر منطقی بر کارشناسان صورت گیرد، خودداری کنیم، چراکه با این اقدام، کشور از لحاظ هزینه ای و انتخاب بهترین روش ها و بهره‌وری که باید در چهارچوب نظرات کارشناسان انجام شود، متضرر می شود.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار:27 مهر 1397 ، کدخبر: 97072714911،www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
0
0
خداروشکر این مراکز هم استاندارد شدند
م.ا75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین