پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۶۳۸۸۳
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴
فعالان بازار رایانه معتقد هستند با وجود کاهش قیمت دلار بازار خرید و فروش کماکان راکد است. البته با وجود راکدی بازار اتفاق دیگری رقم خورده است و آن اجاره دادن لپ تاپ و خرید و فروش دست دوم آن است. اگر کلمه اجاره لپ تاپ را در اینترنت جست‌و‌جو کنید با آگهی شرکت‌ها و فروشگاه‌های زیادی مواجه می‌شوید که لوازم دیجیتالی بخصوص لپ تاپ کرایه می‌دهند.

شعار سال«اجاره لپ تاپ‌ها بسته به نیاز مشتریان روزانه، دو هفته‌ای و ماهانه کرایه داده می‌شود». مریم فرهودی که در یکی از شرکت‌های اجاره لوازم دیجیتالی در خیابان ولیعصر کار می‌کند، با بیان مطلب فوق گفت: لپ تاپ دیگر به وسیله‌ای ضروری برای دانش‌آموزان و دانشجویان و کارمندان تبدیل شده است و بیشتر آنها برای انجام کارهای خود به این ابزار نیاز دارند ولی از آنجایی که قیمت لپ تاپ افزایش و قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته باعث شده خانواده‌ها و کارمندان از خرید لپ تاپ صرفنظر کرده و به اجاره لپ تاپ روی آورند.

وی افزود: البته شرکت ما دو سالی است که کالاهای دیجیتالی را برای برپایی نمایشگاه‌ها و... اجاره می‌دهد ولی از زمانی که قیمت‌های لوازم دیجیتالی مانند لپ تاپ افزایش یافته است مردم اجاره را به خرید ترجیح می‌دهند. از طرف دیگر چون این روزها فروشگاه‌ها و مغازه‌های لپ تاپ و رایانه هم مشتری ندارند آنها نیز در کسادی بازار به اجاره لپ تاپ و دیگر محصولات دیجیتالی خود روی آورده‌اند تا حداقل بتوانند بخشی از هزینه‌های جاری خود را پوشش دهند.

فرهودی درباره قیمت اجاره لپ تاپ‌ها نیز گفت: قیمت‌های هر مغازه با مغازه دیگر با توجه به تنوع مدل‌ها و مدت کارکرد لپ تاپ‌ها متفاوت است و معمولاً بسته به مدل و قیمت آن تعیین می‌شود بنابراین لپ تاپ‌های خود را روزانه از 35 تا 250 هزار تومان و ماهانه از 277 هزار تا 2 میلیون تومان اجاره می‌دهیم.

علی ضیایی یکی دیگر از فعالان بازار رایانه بیش از یکسال است که لوازم دیجیتالی و لپ تاپ را در یکی از مجتمع‌های واقع در غرب تهران اجاره می‌دهد. ضیایی نیز به کاهش قدرت خرید مردم اشاره کرد و گفت: مدتی است کمتر کسی می‌تواند لپ تاپ را که قیمت‌های آن سه برابر شده، بخرد. لپ تاپی که با یک میلیون تومان می‌شد خرید اکنون به بالای 3 میلیون تومان رسیده است از آنجایی که تأمین مایحتاج ضروری در اولویت خانواده‌ها است بنابراین ترجیح می‌دهند برای انجام کارهای تحقیقاتی و... خود و فرزندانشان لپ تاپ اجاره کنند.

ضیایی افزود: این روزها بیشتر دانشجویان و دانش‌آموزان به‌صورت روزانه و هفتگی لپ تاپ اجاره می‌کنند تا کارهای خود را انجام دهند ولی از دیگر قشرها هم وجود دارند بخصوص آنهایی که به هر دلیلی لپ تاپ ندارند و می‌خواهند در همایش‌ها مطلبی ارائه دهند یا در نمایشگاهی شرکت کنند، در هر صورت با اجاره لپ تاپ کار آنها راه می‌افتد ما هم بیکار نمی‌مانیم.

وی درباره تعیین قیمت اجاره لپ تاپ نیز گفت: بسته به مدل و مدت زمانی که قرار است دستگاه دست متقاضی باشد، تعیین می‌کنیم البته قیمتی هم که رقبا تعیین می‌کنند در تعیین قیمت‌ها نقش دارد. ما با دریافت کارت ملی و پیش پرداخت، لپ تاپ را اجاره می‌دهیم. قیمت‌های اجاره ما روزانه از 25 هزار تومان تا 140 هزار تومان و ماهانه نیز از 120 هزار تومان تا یک میلیون تومان است. البته لپ تاپ‌ها با قیمت بالا را معمولاً برای برپایی نمایشگاه‌ها و جلساتی که نیاز به لپ تاپ‌های زیادی است، اجاره می‌کنند.

ضیایی افزود: البته پیش پرداخت‌ها هم بسته به مدل لپ تاپ متفاوت است و از یک میلیون و نیم تا 5 میلیون پیش پرداخت دریافت می‌کنیم و بعد از بازگرداندن، میزان اجاره تعیین شده را کسر کرده و مابقی پول را تحویل می‌دهیم.

دانشجویان کم بضاعت مشتری اجاره لپ تاپ

علی کیانی نیز یکی از خدمات دهندگان به نمایشگاه‌ها در مرکز شهر است. او نیز لپ تاپ و رایانه و دیگر لوازم‌ مانند تلویزیون‌های ال‌ای دی و... به نمایشگاه‌ها اجاره می‌دهد. کیانی معتقد است شاید اکنون درخواست اجاره برای لپ تاپ به‌صورت روزانه یا هفتگی کمی بالا رفته باشد ولی در کل بازار اجاره وسایل دیجیتالی به‌دلیل نبود ثبات در قیمت ارز به هم ریخته و این بخش نیز با کساد روبه‌رو شده است.

کیانی افزود: بسیاری از فعالان قیمت‌های پایینی را برای اجاره تجهیزات ارائه می‌دهند تا روی پا بمانند. از سوی دیگر قدرت خرید این شرکت‌ها نیز کاهش یافته است به‌عنوان مثال کالایی مانند تلویزیون ال‌ای دی نمایشگاهی که پیش از این 22 میلیون تومان بود اکنون قیمت آن به 57 میلیون تومان رسیده است و در صورت شکستن و خرابی نمی‌توان جایگزین کرد.

سیاوش مقدم نیز یکی دیگر از افرادی است که در بخش اجاره وسایل الکترونیکی مانند لپ تاپ، ایکس باکس و... در خیابان انقلاب فعالیت دارد. مقدم با بیان اینکه بسیاری از خانواده‌ها امکان تهیه لپ تاپ برای فرزندان دانش‌آموز و دانشجوی خود را ندارند، گفت: از آنجایی که استفاده از لپ تاپ به‌صورت مقطعی است، برای خانواده‌ها خرید آن مقرون به صرفه نیست بنابراین از چند روز تا چند هفته اجاره می‌کنند.

این فعال بازار رایانه با اشاره به اینکه مشتریان ما بیشتر از اقشار دانشجویان کم بضاعت از مناطقی مانند شهریار، رباط کریم، اسلامشهر و... هستند، گفت: ما قیمت لپ تاپ کارکرده را که از یک میلیون و نیم تا یک میلیون و 700 هزار تومان است به همراه کارت شناسایی دریافت می‌کنیم، بعد از تحویل لپ تاپ 15 درصد از مبلغ را کم کرده و مابقی پول را تحویل می‌دهیم.

توقف فروش در بازار دست دوم

در اینترنت آگهی‌های خرید و فروش لپ تاپ‌های کارکرده نیز فراوان یافت می‌شود. گفته می‌شود که بازار خرید و فروش لپ تاپ‌های کارکرده نیز افزایش یافته است از این‌رو با چند تن از فروشندگان لپ تاپ کارکرده گفت‌و‌گو می‌کنیم.

رضا عزیزی گفت: در مقطعی که قیمت دلار افزایش یافت عده‌ای کالاهای دست دوم خود را می‌فروختند و بازار دست دوم کمی رونق پیدا کرد ولی با کاهش و نبود ثبات درقیمت ارز، دوباره توقف شد چرا که فروشندگان لپ تاپ‌های کارکرده منتظرند ببینند قیمت ارز به ثبات می‌رسد به همین دلیل بازار خرید و فروش لپ تاپ دست دوم هم چنگی به دل نمی‌زند.

عزیزی افزود: فروشندگان هم قیمت بالایی برای فروش تعیین می‌کنند. دستگاه نو که 850 هزار تومان تا یک میلیون قیمت داشت اکنون قیمت آن به 4 میلیون تومان رسیده است یا دستگاه‌هایی که 3 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رفت اکنون 10 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است، به همین نسبت هم قیمت دست دوم‌ها و کارکرده‌ها نیز بالا است. فروشنده دستگاهش را کمتر از 5 میلیون تومان نمی‌فروشد چون او هم معتقد است اگر ارزان بفروشد، نمی‌تواند دستگاه نو خریداری کند از این جهت با این قیمت‌ها بازار کارکرده‌ها هم خیلی تعریفی ندارد. به عبارتی متقاضی لپ تاپ قدرت خرید دستگاه کارکرده و دست دوم را نیز ندارد به همین دلیل با اینکه میزان آگهی‌های خرید و فروش لپ تاپ دست دوم بالا است، اما خریدار کم است.

حسین قائم مقامی یکی از فعالان تبلیغات و آگهی‌های مربوط به لوازم دیجیتالی در وبسایت خود است. قائم مقامی گفت: وبسایت ما کاربران زیادی دارد و روزانه 50 هزار کاربر سایت ما را رصد می‌کنند. از روی رصد بخش‌های مختلف متوجه شدیم که میزان بازدید از بخش خرید و فروش لپ تاپ بالا رفته است. کاربران آگهی‌ها را رصد می‌کنند تا ببینند از چه فروشگاهی می‌توانند لپ تاپ دست دوم خریداری کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری ایران آنلاین تاریخ انتشار 26مهر 97، کدمطلب: 418824، www.ion.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین