پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۳۹۶۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۲
وزیر نیرو هرگونه تصمیم‌گیری پراکنده درمورد حقابه کشاورزان بدون توجه به حاکمیت را دارای تبعات ملی، اقتصادی و امنیتی دانست و گفت: در نشست 12 آبان شورای هماهنگی حوزه زاینده‌رود، برنامه‌های این وزارتخانه برای تامین حقابه کشاورزان این منطقه مشخص می‌شود.
شعارسال: رضا اردکانیان برای پاسخ به سوال حسن کامران نماینده اصفهان درمورد این که چرا حقابه کشاورزان شرق اصفهان به غارت رفته و این که چرا در سال جاری حقابه کشاورزان شرق اصفهان در رودخانه زاینده رود جاری نمی شود، در جلسه علنی امروز - یکشنبه - مجلس حضور یافت.

وزیر نیرو در پاسخ به این سوال اظهارداشت: آمار میانگین بارش، در 50 سال گذشته هر 10 سال در دوره های مختلف نشان می دهد که میزان بارش از حدود 250 میلی متر به کمتر از 200 میلی متر رسیده است.

اردکانیان ادامه داد: شرایط دما در کشور به گونه ای است که در 50 سال اخیر به طور متوسط هر 10 سال با چهار دهم درجه افزایش دما در مجموع با دو درجه سانتی گراد افزایش دما مواجه شده ایم.

وی یادآور شد: با توجه به نرخ رشد جمعیت ، توسعه شهرنشینی و افزایش سطح رفاه، مصرف آب افزایش یافته است از حدود 35 سال پیش از حدود 62 میلیارد متر مکعب مصرف سالیانه به حدود 100 میلیارد متر مکعب رسیده ایم.

وی گفت: فشار سنگینی به مخازن زیرزمینی کشور آمده است و روند تغییرات کسری مخزن تجمعی منابع آب زیرزمینی از 20 میلیارد مترمکعب کسری مخزن در 25 سال پیش به حدود 126 میلیارد مترمکعب کسری مخزن در دو سال اخیر رسیده است.

اردکانیان ادامه داد: وضعیت کم بارشی در کشور حاکم است و ما با محدودیت در تامین منابع آب به میزان سابق مواجه هستیم البته حقابه ها بحث قانونی و محترمی است و برای تامین آن مطابق ضوابط قانونی راهکار داریم.

وی تاکید کرد: بارش در سال آبی 97-1396 به کمترین میزان در 52 سال اخیر رسیده و حجم آب ورودی به سد زاینده رود به کمترین مقدار یعنی 547 میلیون مترمکعب شده است، تاثیر این کم بارشی در سال های اخیر به ویژه سال آبی گذشته این بود که در بخش های مختلف محدودیت داشتیم.

وی گفت: در هر 10 سال سهم آب شرب از سد زاینده رود افزایش یافته و سهم کشاورزی نیز کاهش یافته است.

وزیر نیرو ادامه داد: تاثیر کم بارشی در سال های اخیر به ویژه سال گذشته موجب محدودیت در بخش‌های مختلف شد و سهم آب شرب و آب کشاورزی از سد زاینده‌رود کاهش یافت.

اردکانیان همچنین گفت: سهم صنعت نیز در این زمینه کم شده اما با استفاده از پساب ها، بازچرخانی آب، سهم صنعت جبران شد ولی سهم محیط زیست نیز کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: در حقابه‌ها کار فشرده‌ای در سال های اخیر در وزارت نیرو آغاز شده است، قوانین،‌ اسناد تاریخی، قانون اصلاحات ارضی و اثر حقابه بر آن، برنامه‌های توسعه و تغییرات طبیعی و انسانی را مدنظر قرار دادیم.

وی ادامه داد: تغییرات مصارف در حوزه‌های آبریز به دلیل طرح های توسعه و سرمایه دولت در طرح‌های تامین آب، دستگاه قانون گذاری، شورای عالی آب و دستگاه های اجرایی را به این جمع رساند که باید سیاستگذاری دقیقی در این حوزه داشته باشیم.

وزیر نیرو یادآور شد: در نشست 12 آبان شورای هماهنگی حوزه زاینده‌رود برنامه‌های وزارت نیرو برای تامین حقابه کشاورزان منطقه مشخص می‌شود.

اردکانیان همچنین گفت: طبق ماده 19 قانون توزیع عادلانه آب، تامین آب بخش‌های مختلف آغاز شده است و بررسی های دقیق حقوقی آغاز شده تا حقوق مردم به نحو مقتضی استیفا شود.

وی ادامه داد: طبق ماده 10 قانون تشکیل وزارت جهادکشاورزی، تصمیمات شورای عالی آب با تایید هیات وزیران یا کمیسیون مندرج در اصل 138 قانون اساسی، برای دستگاه های ذیربط لازم‌الاجراست.

وی تصریح کرد: در سال های 93 تا 95 برای آب کشاورزی آب مورد نیاز کشاورزان فراهم بود اما در سال 96 چنین امکانی وجودنداشت اما در سال 1397 با شرایط بهتر برای تامین آب کشاورزی برای کشت پاییزه فراهم می‌شود.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: این وزارتخانه برای حل مشکل حقابه‌ها در سطح ملی تلاش می کند، هرگونه تصمیم‌گیری پراکنده بدون توجه به حاکمیت ملی تبعات ملی، اقتصادی و امنیتی دارد.

اردکانیان گفت: امیدواریم برای سال جاری در وضعیت بهتری بتوانیم برای تامین آب در فصل پاییز، حقابه‌ها را به نتیجه برسانیم.

**نمایندگان از پاسخ های وزیر نیرو قانع نشدند

حسن کامران نماینده اصفهان نیز با طرح سوال خود از وزیر نیرو گفت: قوانین مجاز ندانسته که وزارت نیرو حقابه را بفروشد و مصوبات شورای عالی آب و شورای هماهنگی هم بر این موضوع تاکید دارند، اما متاسفانه اینها تبدیل به گفتار درمانی شده است.

وی ادامه داد: وقتی آب نیست برای همه نیست، اما وقتی هست باید به تناسب تقسیم شود، که ما شاهدیم این گونه نیست، امسال در اردیبهشت‌ماه خدا به داد ما رسید وگرنه که مدیریت ما کارساز نیست.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خاطرنشان کرد: حقابه حق‌الناس است، حکومت هم نمی‌تواند آن را بفروشد. حتی قانون می‌گوید حق نداریم آب شرب را به صنعت بدهیم و اگر اضطرار بود قیمت آب معلوم است و باید به نرخ روز محاسبه شود.

کامران نماینده اصفهان پس از پاسخ های اردکانیان گفت که از پاسخ های وزیر قانع نشده و آن را به رای مجلس گذاشت، نمایندگان نیز با 114 رای موافق، 96 رای مخالف و دو رای ممتنع از مجموع 238 نماینده حاضر در جلسه اعلام کردند که از پاسخ های وزیرنییرو قانع نشدند.

پس از رای گیری مسعود پزشکیان نایب رییس اول مجلس اعلام کرد که نمایندگان از پاسخ های وزیر قانع شدند ولی پس از دقایقی گفت: بر اساس بررسی ها نمایندگان از پاسخ های وزیر قانع نشدند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 29 مهر 1397 ، کدخبر: 83073192 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
0
0
مگه نگفتین که کشاورزی خرده پا محور توسعه است؟ الان پاسخگو باشید خوب
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
0
0
ا.ف75
کاری که ما بای سریعا انجام بدیم تبدیل کشاورزی سنتی به کشاورزی صنعتی هست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
0
0
اقای وزیر با حرف که نمیشه کاری کرد عمل کنید کشور آب و برق ندارد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین