پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۶۳۹۹۳
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۳:۵۱
باید دید، نانو که با نام‌آوری در جهان توانسته ایران را سرافراز کند آیا می‌تواند در هوای ابری تحریم به اقتصاد تب‌دار کشور، نفس تازه‌ای بدمد؟!

شعارسال: روز پایانی نمایشگاه فناوری نانو رسید. از همان ساعت‌های ابتدایی صبح، بازدیدکنندگان به سالن خلیج‌فارس آمدند تا روز آخر را از دست ندهند.

مسئولان زیادی ازجمله دکتر طهرانچی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی، روز پایانی را برای بازدید از نمایشگاه ترجیح دادند.

تلاشی که برخی از غرفه‌ها برای بالا بردن تعداد بازدیدکنندگان داشتند، درکنار غرفه‌هایی که بی‌رمق و به‌آرامی مشغول جمع‌کردن وسایل خود بودند نشان از این داشت که همه شرکت‌های حاضر در نمایشگاه در جذب مخاطب و مشتری پیروز نبودند.

یازدهمین نمایشگاه نانو با همه برنامه‌ها و نشست‌های تخصصی، انعقادقراردادهای صنعتی، بازاریابی شرکت‌ها برای محصولاتشان به‌کار خود پایان داد اما آیا این نمایشگاه توانسته باری از دوش مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان بردارد؟

این همان سؤالی است که دغدغه ذهن «سعید سرکار» دبیر ستاد توسعه فناوری نانو بود و در نشست خبری مطرح کرد. شاید شرایط کنونی اقتصادی کشورو نوسانات ارزی بزرگ‌ترین دلیل برای بیان این چالش بوده ولی این سؤال وجود دارد که راهکار شرکت‌ها برای ادامه حیات و صادرات چیست.

ستاد نانو شرکت‌های دانش‌بنیان را در تحریم تنها نمی‌گذارد

علی شریف مسئول غرفه خانه نانویی درباره مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: اکثر شرکت‌ها در ستاد نانو ثبت‌نام کردند و ستاد علاوه بر حمایت، به دنبال فرهنگ‌سازی در استفاده از این محصولات است و رویکرد ستاد به سمت تولید محصول ایرانی است .در هنگام تحریم، بسیاری از محصولات خارجی به دلیل نوسانات ارزی و عدم تأمین دلار مورد نیاز برای شرکت‌های واردکننده، با مشکل مواجه می‌شوند.

وی ادامه داد: به همین دلیل بسیاری از محصولاتی که قبلاً به خاطر رقبای خارجی بازار مناسبی نداشتند، می توانند بازار خود را پیدا کنند پیش‌ازاین متقاضیان فقط به خاطر اینکه محصولات ساخت ایران هستند از آنهااستفاده نمی‌کردند اما اجبار باعث شد تا این محصولات را امتحان کنند و متوجه شدند که این محصولات نانویی هم کیفیت بالایی دارند و هم ازلحاظ صرفه اقتصادی و انرژی بهینه هستند.

شریف اضافه کرد: تحریم‌ها به‌نوعی یک امتیاز مثبت برای سازنده‌های ایرانی بوده همچنین محصولات نانویی ایرانی باقیمت مناسبی ارائه می‌شوند و ارزآوری بالایی نیز برای کشور دارند.

باید مقاومت کنیم تا این دوره طی شود و خانه‌نشینی و تعطیلی مراکز چاره کار نیست و روزهای سخت آمده‌اند تا بگذرند

مشکل تأمین مواد اولیه داریم

نظر عطا اکبری، تولیدکننده فیلتر هوای اتومبیل با تکنولوژی نانو درباره تأثیرات تحریم متفاوت بود: مسلماً تحریم‌ها تأثیرات منفی می‌گذرد چراکه در صد مواد اولیه ساخت فیلتر وارداتی است و متأسفانه مشکل تأمین مواد اولیه در همه اصناف وجود دارد و ما نیز از این قاعده مستثنا نیستیم.

وی اظهار کرد: این مسیر کار را برای ما سخت کرده چراکه سال گذشته در تأمین مواد اولیه مشکلی نداشتیم اما امسال این دغدغه به وجود آمده است اما باید مقاومت کنیم تا این دوره طی شود و خانه‌نشینی و تعطیلی مراکز چاره کار نیست و روزهای سخت آمده‌اند تا بگذرند.

قدرت ایران با تحریم‌ها بیشتر می‌شود

محمد قربانی، عضو هیأت مدیره تولید کفش آب‌گریز تحریم‌ها را دلیلی برافزایش قدرت ایران دانست و گفت: هرچه زور بیشتری گفته شود بهتر می‌توانیم پیشرفت کنیم چراکه چندین سال است که این تحریم‌ها وجود داشته ولی ما می‌توانیم مقاومت کنیم. اگر بتوانیم این مشکلات را تحمل و برای رفع آنها اقدام کنیم،می‌توانیم در حوزه‌هایی نظیر نانو قدرت منطقه شویم.

مجمعی برای حل چالش‌های اقتصادی

احمد گودرزی دبیر مجمع اقتصاد نانو در خصوص تأثیرات تحریم بر شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: این شعار نیست و واقعاً تحریم‌ها برای شرکت‌های دانش‌بنیان تأثیرات مثبت دارد چراکه به خاطر تحریم، کالاهای خارجی به کشور وارد نمی‌شودو بسیاری از صنایع ناچارند که به محصولات ایرانی روی بیاورند و بهترین گزینه‌های جایگزین همین شرکت‌های دانش‌بنیان هستند.

وی ادامه داد: بیشتر مراودات شرکت‌های دانش‌بنیان با کشورهای آسیایی و روسیه است و لذاتحریم‌ها حتی اگر در سطح اروپایی اعمال شود، بازهم آسیب زیادی نمی‌زند البته مجمع اقتصادی نانو که در انتهای آبان ماه برگزار می‌شود به این موضوع می‌پردازد تا افراد باتجربه در این حوزه که لزوماً هم مسئولان دولتی نیستند به ارائه راهکار درباره روش‌های نقل‌وانتقال بانکی می‌پردازند.

راهکار فعالان صنعت برای دور زدن تحریم

اما مرتضی فرجی مدیر کارخانه جوراب پا آرا که از فعالان در صنعت است، نظرات کاربردی‌تری ارائه کرد: یکی از راهکارهایی که دولت ارائه کرد این بود که شرکت‌هایی که صادرات دارند باید دلارهای خود را در سامانه نیما قرار دهند همین امر باعث شد که صادرات ما متوقف شود؛ چراکه وقتی صنعتگر مواد اولیه را با دلار ۱۵ هزارتومانی خریداری می‌کند، چرا باید با دلار هفت هزارتومانی نتیجه صادراتش را ببیند؟!

وی افزود: الان راهکار جدیدی به اسم تهاتر وجود دارد. به‌عنوان مثال برای تأمین دلار موردنیاز برای خرید نخ و ماده اولیه تولید جوراب که از خارج از کشور خریداری می‌شود، از شرکت خارجی که قرار شده جوراب را از ما خریداری کند،می‌خواهیم تا مبلغ خرید را به دلار به‌حساب فروشنده نخ واریز کنند.

فرجی ادامه داد: هم‌چنین راهکار دیگری برای دور زدن تحریم‌ها داریم به‌این‌ترتیب که خریدار بهای خرید را به ریال پرداخت می‌کند و تحویل درب کارخانه می‌شود و خریدار باید هزینه گمرکی و حمل و نقل را بپردازد. اما متأسفانه دولت خواسته که تولیدکننده‌ها باکارت بازرگانی خودشان صادرات کنند و این برای ما مشکل‌ساز است.

در شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی، ستاد توسعه فناوری نانو به‌عنوان یکی ازستادهای اجرایی معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری شرکت‌های دانش‌بنیان را به حال خود رها نکرده و طبق گفته سعید سرکار برنامه‌هایی برای شرکت‌ها درنظر گرفته شده است.

نگرانی برای صادرات وجود ندارد چراکه ما در شرایط تحریم رشد کردیم و در همین شرایط بازار را توسعه دادیم و امیدواریم در همین شرایط نیز بتوانیم به رشد و بالندگی بیشتر دست پیدا کنیم.

نگرانی برای صادرات نانویی وجود ندارد

دبیر ستاد نانو  گفت: ازآنجاکه فناوری‌های پیشرفته داریم و این فناوری به کشورهای مختلف صادر می‌شود، کشورهای هدف، نیازمند این فناوری هستند و بیشتر از ما این کشورها نگران هستند و تلاش می‌کنند راهی برای دستیابی به فناوری و محصولات پیشرفته مبتنی بر نانو پیدا کنند.

وی افزود: بااینکه کار دشوار می‌شود ولی نگرانی برای صادرات وجود ندارد چراکه ما در شرایط تحریم رشد کردیم و در همین شرایط بازار را توسعه دادیم و امیدواریم در همین شرایط نیز بتوانیم به رشد و بالندگی بیشتر دست پیدا کنیم.

تحریم، واژه‌ای که اقشار ضعیف و کم‌درآمد جامعه را می‌ترساند، می‌تواند به‌جای له کردن شرکت‌های دانش‌بنیان در زیر فشار تأمین دلار و مواد اولیه، کمکی باشد تا این شرکت‌ها بازار مناسبی پیدا کنند. البته که کلید حل این مشکل در دست مسئولان است و نه مردمی که همیشه و همواره پای انقلاب و آرمان‌هایش ایستادند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 27مهر1397 ، کدخبر: 318902: www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین