پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۴۴۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۶
مجلس با منتفی کردن طرح دوفوریتی مستثنی شدن ازقانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، پررنگ‌ترین امید شورایی‌ها به ماندن شهردار تهران را بر باد داد. امروز اگر جواب استفساریه هم منفی باشد، فرآیند انتخاب شهردار تهران برای بار سوم کلید می‌خورد. شورایی‌ها تلاش‌های زیادی برای ماندن محمد علی افشانی کردند، چراکه معتقد بودند مصلحت شهر به تغییر یک شهردار دیگر نیست، اما ظاهراً مجلسی‌ها عزم شان را جزم کرده بودند تا قانون بدون استثنا برای همه به‌طور یکسان اجرا شود! درصورت به نتیجه نرسیدن استفساریه، شورایی‌ها قرار است از اول آبان ماه، فرآیند انتخاب شهردار را آغاز کنند.

شعار سالمجلس با منتفی کردن طرح دوفوریتی مستثنی شدن ازقانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، پررنگ‌ترین امید شورایی‌ها به ماندن شهردار تهران را بر باد داد. امروز اگر جواب استفساریه هم منفی باشد، فرآیند انتخاب شهردار تهران برای بار سوم کلید می‌خورد. شورایی‌ها تلاش‌های زیادی برای ماندن محمد علی افشانی کردند، چراکه معتقد بودند مصلحت شهر به تغییر یک شهردار دیگر نیست، اما ظاهراً مجلسی‌ها عزم شان را جزم کرده بودند تا قانون بدون استثنا برای همه به‌طور یکسان اجرا شود! درصورت به نتیجه نرسیدن استفساریه، شورایی‌ها قرار است از اول آبان ماه، فرآیند انتخاب شهردار را آغاز کنند. درحال حاضر یکی از جدی‌ترین گزینه‌های شهرداری تهران عباس آخوندی، وزیر مستعفی راه و شهرسازی است. کسی که البته با استعفای غیر منتظره‌اش در بزنگاه قطعی شدن جابه جایی پست مدیریت شهری، آمدنش به «بهشت» را محتمل‌تر کرد. بعد از او، همچنان «محسن هاشمی» گزینه جدی شهرداری تهران معرفی می‌شود. اگرچه هنوز هم خیلی‌ها معتقدند کسی از داخل شورا به شهرداری تهران نخواهد رفت. بعضی گمانه زنی‌ها نشان می‌دهد که برخی شورایی‌ها در پشت پرده، مشغول رایزنی برای آمدن فرد جدید به شهرداری تهران هستند. اما هنوز هیچ اظهار نظر رسمی از داخل شورا برای جایگزینی افشانی به میان نیامده است و جالب اینکه تلاش می‌شود تا حرفی از هیچ گزینه‌ای به میان نیاید. محمد علی افشانی قول داده درصورتی که قانون رأی به رفتن بدهد، با شهرداری تهران خداحافظی کند. برخی خبرهای غیر رسمی از استعفای او در روز چهارشنبه حکایت دارد.ظاهراً می‌خواهند او را زودتر از مهلت قانونی از «بهشت» خارج کنند، موضوعی که البته گلایه شورایی ها را هم به‌دنبال داشته است. اما آنها معتقدند که افشانی تا روز آخر به تلاشش برای شهر تهران ادامه می‌دهد.

مجلس: شهردار ملزم به استعفاست

معاون قوانین مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه‌ای خطاب به مرتضی الویری رئیس شورای عالی استان‌ها اعلام کرده است که شهرداران کلانشهرهای کشور مشمول قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان هستند. حسین میرمحمد صادقی در این نامه با بیان اینکه انتخاب یک نفر بازنشسته یا بازخرید شده به‌عنوان شهردار تهران توسط شورای شهر ممنوع بوده و شهردار فعلی نیز ملزم به استعفا است، نوشته: «به کارگیری بازنشستگان» شامل همه مصادیق آن از جمله: استخدام، انتصاب و انتخاب است و دربرگیرنده هر نوع همکاری از استخدام رسمی، قراردادی، خرید خدمت و سایر انواع همکاری است و تفاوت در ساز و کار انتخاب شهردار و واگذاری اختیار آن به شورای اسلامی شهر نمی‌تواند مجوزی برای استثنا بودن شهردار از حکم ممنوعیت قانون تلقی شود. از سویی دیگر، سید فرید موسوی، رئیس فراکسیون جوانان مجلس هم که از منتقدان جدی طرح دو فوریتی بود، از بسته شدن پرونده این طرح و مستثنی کردن برخی مدیران از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان خبر داده و می‌گوید: چنین طرحی در دستور کار مجلس قرار ندارد. مجلس در اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان بدون در نظر گرفتن هیچ استثنای جدیدی، جدی است و اضافه کردن استثنائات آن هم در این بازه زمانی که هنوز قانون اجرایی نشده به هیچ عنوان به صلاح نیست.

اول آبان؛ آغاز فرآیند انتخاب شهردار جدید تهران

با این همه آن‌طور که محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران می‌گوید امروز کار برای ماندن یا رفتن شهردار تهران،صد درصد تمام می‌شود. این عضو شورا می‌گوید قرارمان این بوده که تا آخر مهرماه صبر کنیم و نتیجه استفساریه را هم ببینیم و درصورتی که به نتیجه نرسید، از اول آبان وارد فاز جدید یا به عبارتی انتخاب شهردار می‌شویم.وی با انتقاد از برخی افراد و رسانه‌ها که مرتب بر طبل جابه‌جایی شهردار تهران می‌کوبند، می‌گوید: برداشت شورا این بود که براساس مصوبات دولت که شهردار تهران در تراز وزیران قرار دارد و همین‌طور قانون نص شهردار که از سوی شورا برای 4 سال انتخاب می‌شود، شهردار تهران در زمره این قانون قرار نمی‌گیرد. همین نظرات هم موجب شد تا دیگران درباره ماندن یا نماندن شهردار تهران بحث و بررسی انجام دهند. نظر دیوان و معاون حقوقی به ترتیب اعلام شد و ما بعد از آن جلسه مجمع عمومی را تشکیل دادیم تا ببینیم که آیا می‌توان با طرح دو فوریتی یا استفساریه مسأله را حل کرد یا نه، نمایندگان هم قول دادند که حل شود، بنابراین ما تا امروز منتظر استفساریه هم می‌مانیم و بعد وارد فاز جدید می‌شویم.میرلوحی با بیان اینکه مثل دو دوره گذشته برای انتخاب شهردار جدید هم با برنامه پیش خواهیم رفت، می‌گوید:ما از امروز تا 24 آبان وقت داریم، من نمی‌دانم که چرا سایرین آنقدر عجله دارند؟ اینکه گفته می‌شود آقای افشانی تا چهارشنبه استعفا می‌دهند هم درست نیست و ایشان تا زمانی که فرصت قانونی دارند، روی کار می‌مانند. جالب اینکه خیلی از سازمان‌های پر طمطراق دیگر همچون صدا و سیما و همه شعبات دیوان عالی کشور هم مشمول این قانون می‌شوند و آنها نیز باید پست هایشان را ترک کنند، من نمی‌دانم که چرا از آنها سؤال نمی‌شود و چرا روی آنها این میزان حساسیت نیست؟ او تأکید می‌کند: ما هم می‌خواهیم همه تلاشمان را برای حفظ شهردار انجام دهیم، چون این به مصلحت شهر است. اما اگر نشد، برای آن هم برنامه داریم. البته من رایزنی برخی شورایی ها برای گزینه‌های شهرداری را نفی نمی‌کنم، اما فعلاً درباره جایگزین های شهردار حرفی نمی‌زنم.

زمان برای ارائه استفساریه محدود است!

محمد محمودی شاه نشین، یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس البته کار را برای شهردار تهران تمام شده می‌داند. او با اشاره به منتفی شدن طرح دو فوریتی برای اصلاح قانون بازنشستگی این‌طور توضیح می‌دهد: طی دو روز گذشته در تعدادی از فراکسیون‌ها بویژه فراکسیون مستقلین، درباره بازنگری این قانون به‌ طور استمزاجی، بحث‌هایی مطرح شد، اما قریب به اتفاق نمایندگان براین باور بودند که همین قانون باید تمام و کمال اجرایی شود و خوشبختانه دولت هم در تلاش است تا این اتفاق بیفتد و حرکت‌هایی شروع شده است. وی با اشاره به تلاش‌های ادامه دار شورایی‌ها برای تغییرنکردن شهردار تهران پس از فراز و فرود‌هایی که طی شده است، می‌گوید: امید شورایی‌ها به استفساریه نیز بعید به نظر می‌رسد. چراکه زمان‌بندی خروج بازنشستگان در 24 آبان تعیین شده و زمان برای ابلاغ استفساریه محدود است. بنابراین باید در نوبت قرار گرفته و بعد به صحن بیاید. اگر فوریت هم بدهند، دولت ابتدا باید پذیرفته و در قالب 2 یا 3 فوریتی بفرستد که زمان را از دست خواهند داد. اگر هم از سوی شورای عالی استان ها بفرستند که ابتدا باید در کمیسیون مربوطه بررسی شود و همه این‌ها زمان زیادی می‌برد. شاه نشین ادامه می‌دهد: البته براساس شنیده‌ها ظاهراً برخی اعضای شورای شهر تهران هم شروع به رایزنی برای برخی گزینه‌های جدید همچون آقای آخوندی کرده‌اند و به نظر می‌رسد که اجرای قانون را پذیرفته‌اند و درحال انتخاب شهردار جدید هستند. این نماینده مجلس با تأکید براینکه این قانون جامع و همه گیر است و به شخص خاصی مربوط نیست، می‌گوید: نمی‌توان به خاطر یک فرد، اصلاحاتی به قانون وارد کرد. ما می‌توانیم از تجربیات مدیرانمان در قالب مشاوره یا کارشناس ارشد استفاده کنیم. وی البته معتقد است که دربرخی سازمان ها و مراکز که نیاز به عقلانیت و تجربه است باید سن افراد هم بیشتر باشد :«همچون مجلس که من معتقدم باید سن از 30 سالگی به 45- 40 سالگی افزایش یابد و همین 70 سالگی که حداکثر سن تعیین شده، مناسب است. چون بیشتر از این سن هم کارایی ندارد. ممکن است این موضوع به‌عنوان یک پیشنهاد و در قالب یک طرح هم در مجلس مطرح شود

نگاه

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه پیش‌نویس فرآیند انتخاب شهردار در جلسه امروز هم‌اندیشی اعضای شورای شهر مطرح می شود، می‌گوید: در این پیش‌نویس، فرآیند خلاصه‌تری نسبت به فرآیند قبلی در نظر گرفته شده است. اعضای شورا بر این باورند که باید فرآیند گذشته با سرعت بیشتری و در زمان کوتاه‌تری دنبال شود، چراکه زمان اندک است. البته آخرین اقدام یعنی ، استفساریه هنوز به قوت خود باقی است، اما فضای کلی مجلس نشان می‌دهد که به نفع ماندن شهردار نیست.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران تاریخ انتشار 1 آبان97، کدمطلب: 487017، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۲
0
0
امیدوارم شهردار شایسته بشینه سرجاش...


س ی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین