پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۴۸۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۷
بعد از مدت‌ها حدس و گمانه زنی‌های رسانه‌ای، نمایندگان مجلس دیروز با یک فوریت طرح مستثنی‌کردن یک نفر و آن هم شهردار تهران از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان مخالفت کردند. نمایندگان در این طرح به دنبال حفظ افشانی در خیابان بهشت بودند اما این که چرا نمایندگان در مقطع فعلی این مسئله را آن قدر مهم دانستند که بخاطر یک نفر، قانونی که اخیراً تصویب شده را تغییر دهند جای سوال است.

شعار سال: قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان توسط رئیس جمهور ابلاغ شده و باید مدیران بازنشسته که در قانون به صراحت بیان شده است تا روز ۲۴ آبان ماه با سمت خود خداحافظی کنند و جای خود را به جوان‌تر ها بدهند، این موضوع شامل شهردار تهران هم می‌شود شهرداری که فقط ۵ ماه است انتخاب شده و تا حدودی ناکارآمدی شورای شهر تهران را نشان می‌دهد.

در حالی که همه نهادهای نظارتی و دستگاه‌های دیگر در مورد ماندن و رفتن افشانی از خیابان بهشت یک نظر دادند و آن رفتن شهردار بود ولی افشانی و برخی از نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر به دنبال حفظ شهردار بودند، برای همین طرحی را ارائه دادند تا فقط یک نفر و آن هم شهردار پایتخت ماندنی شود!؛ دیروز نمایندگان با یک فوریت استفساریه تبصره یک قانون اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان مصوب ۶ شهریور ماه سال ۹۷ با ۹۴رای موافق، ۱۲۶ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۲۶ رای ماخوذه مخالفت کردند.

بر اساس استفساریه مطرح شده طراحان عنوان کرده بودند شهردار تهران مانند وزرا و معاونان رئیس جمهور در قانون به کارگیری بازنشستگان مستثنی شود. این طرح به امضای ۱۳۷ نفر از نمایندگان رسیده بود اما در روز رای گیری تعدادی از آنها دوباره نظر خود را تغییر دادند و فوریت آن رد شد. رد شدن فوریت چنین طرحی به منزله کنار رفتن محمدعلی افشانی از شهرداری تهران است.

این در حالی است که هنوز چند هفته ای از ابلاغ قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان نگذشته و مدیران می بایست تا ۲۴ آبان ماه منصب و پست خود را ترک کنند.

ماجرای مطرح شدن استفساریه از کجا آغاز شد؟

برخی گروه‌ها و جریانات سیاسی و تعدادی از نمایندگان بلافاصله بعد از تصویب قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان، پیگیر ارائه استفساریه‌ای برای معاف شدن شهردار تهران از این قانون شده بوده‌اند. ظاهراً خود افشانی شهردار تهران هم به شدت در این زمینه فعال شده بود. چنان چه احسان قاضی زاده هاشمی، نماینده فریمان و سرخس چند روز قبل با اشاره به تلاش برخی نمایندگان برای استثنا شدن شهردار تهران از قانون منع بکارگیری بازنشستگان گفت:شهردار تهران برخی از نمایندگان را در اتاق کارشان جمع کرده و از آنجا با همکاران تماس می‌گرفتند که به دوفوریت این استفساریه رای دهند که این اتفاق خوبی نیست.

در واقع برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تنها چند هفته بعد از تصویب قانون، خود پیگیر تغییر در آن بخاطر یک نفر یعنی شهردار تهران شده اند.در این راستا طرحی را با قید فوریت به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده اند. این در حالی است که در مقطع کنونی با توجه به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم، انتظار است نمایندگان دغدغه و تلاش بیشتری در این خصوص داشته باشند.

سید فرید موسوی، نماینده تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی قبلاً عنوان کرده بود در زمان انتخاب شهردار تهران در اردیبهشت ماه به شورای شهر تهران درباره انتخاب افشانی هشدار داده شده بودند که قانون منع بکارگیری بازنشستگان شامل شهرداران نیز می شود. این در حالی است که به نظر می رسد بین نمایندگان تهران در این باره شکاف افتاده بود. چنان چه برخی رسانه ها و نمایندگان نزدیک به حزب اعتماد ملی به دلیل عضویت افشانی در این حزب خواستار معاف شدن شهردار تهران از این قانون شده بودند.

در این راستا برخی از نمایندگان شهرستان‌ها برای حفظ افشانی وارد گود شده بودند. این دو موضوع توسط علیرضا رحیمی نماینده اصلاح‌طلب تهران در توییتر به آنها اشاره شده بود. رحیمی در این باره می نویسد:« فعالیت و لابی وسیع نمایندگان شهرستان‌ها و مصاحبه‌های آنها در ابقای شهردار تهران و حفظ او از حذف قانونی، در شرایطی که مجمع نمایندگان تهران به تصمیمی برای استثنا کردن شهردار نرسیده‌اند، در نوع خود بدیع است...».


با توجه به عدم نتیجه آخرین تلاش برای حفظ افشانی، دوباره باید شورای شهر تهران به فکر انتخاب شهردار باشد. پروسه ای که حداقل تا کنون ثابت شده بدلیل جناح بندی‌های سیاسی روندی فرسایشی و زمان بر و البته با تشدید اختلافات همراه بوده است.

در این راستا علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در توییتر عنوان کرد: علی رغم تلاش‌های انجام‌شده، حفظ شهردار تهران در چارچوب ظرفیت‌های قانونی میسر نشد. یکشنبه، در جلسه هم‌اندیشی با حضور افشانی، در رابطه با فرایند انتخاب شهردار آینده تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

اما بعد از منتفی شدن ماندن افشانی، اعضای شورا و رسانه های مختلف گمانه زنی های خود را درباره گرینه های احتمالی شهرداری آغاز کرده اند. در این راستا محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از هفت گزینه احتمالی نام برد. این افراد شامل محسن هاشمی (رئیس شورای شهر تهران)، سیدکامل تقوی‌نژاد(رئیس سازمان امور مالیاتی کشور)، پیروز حناچی (معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران)، عباس آخوندی (وزیر سابق راه و شهرسازی)، سیدمناف هاشمی (استاندار گلستان)، محمدرضا واعظ مهدوی (مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان) و علی‌اصغر مونسان (معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری) بودند. در رسانه ها به نام های دیگری نظیر اسحاق جهانگیری، محسن پورسید آقایی، علی ربیعی، محمدرضا عارف و معصومه ابتکار هم اشاره شده است.

 با گذشت بیش از یک سال، دوباره شورای شهر تهران برای انتخاب شهردار وارد شور و مشورت خواهد شد. در حالی که تا کنون دو شهردار و دو سرپرست را انتخاب کرده و قرار است در هفته های پیش رو پنجمین شهردار تهران در کمتر از یک سال را برای مدیریت شهر تهران برگزیند و همه باید به قانون پایند باشیم و از روش‌های قانونی نباید قانون را دور زد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری الف تاریخ انتشار 2 آبان 97، کدمطلب: 3970802205، www.alef.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
0
0
عجیبه واقعا الان وظیفه خودشون میدونن بیان تو این حوزه ولی انجام خود وظایف این حوزه اونوقت یادشون میره


س ی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین