پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۵۸۷۴
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۴
رسانه‌های آلمان اعلام کردند که آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور و رئیس حزب دموکرات مسیحی به مقام‌های ارشد حزب گفته است که در انتخابات ریاست این حزب در ماه دسامبر (حدود دو ماه دیگر) نامزد نخواهد شد. تصمیم مرکل در حالی اعلام شده که حزب او در انتخابات اخیر منطقه‌ای آلمان شکست سختی خورد که ثبات دولت ائتلافی او را با خطر روبرو کرد. آنگلا مرکل از ۱۸ سال پیش ریاست حزب دموکرات مسیحی ( CDU) آلمان را به عهده داشته است و از سال ۲۰۰۵ تا کنون صدر اعظم آلمان بوده است.

شعارسال: تصمیم صدر اعظم آلمان مبنی بر عدم نامزدی در انتخابات ریاست حزب دموکرات مسیحی در ماه دسامبر آتی و نیز کنار رفتن از صدارت آلمان در سال ۲۰۲۱ ذهن تحلیلگران را به خود مشغول کرده است.

 رسانه‌های آلمان اعلام کردند که آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور و رئیس حزب دموکرات مسیحی به مقام‌های ارشد حزب گفته است که در انتخابات ریاست این حزب در ماه دسامبر (حدود دو ماه دیگر) نامزد نخواهد شد. تصمیم مرکل در حالی اعلام شده که حزب او در انتخابات اخیر منطقه‌ای آلمان شکست سختی خورد که ثبات دولت ائتلافی او را با خطر روبرو کرد. آنگلا مرکل از ۱۸ سال پیش ریاست حزب دموکرات مسیحی ( CDU) آلمان را به عهده داشته است و از سال ۲۰۰۵ تا کنون صدر اعظم آلمان بوده است.

به گزارش رسانه‌های آلمان مرکل به مقام‌های حزب خود گفته است که بعد از شکست حزب راست میانه دموکرات مسیحی و حزب چپ میانه سوسیال دموکرات، متحد حزب مرکل، در انتخابات ایالت هسن آلمان، او تصمیم گرفته برای رهبری حزب نامزد نشود. با وجود این وی تاکید کرده که قصد دارد همچنان صدر اعظم آلمان باقی بماند.

سخنگوی او در واکنش به انتشار این گزارش‌ها گفته است که مرکل تا پایان دوره صدر اعظمی خود در سال ۲۰۲۱ در این سمت باقی خواهد ماند و این در تقابل با موضع‌گیری‌های قبلی وی است که رهبری حزب را با صدراعظمی مرتبط دانسته بود، به این معنی که گفته بود تنها در صورتی صدراعظم خواهد ماند که رهبر حزب هم باشد.

با وجود تاکید بر ادامه کار مرکل به عنوان صدراعظم، خبر کناره‌گیری او از ریاست حزب، رقابت‌ تازه‌ای را در حزب دموکرات مسیحی برای یافتن جانشین او به عنوان صدراعظم آلمان ایجاد خواهد کرد. ساعتی بعد از انتشار این خبر «ینس اسپان» وزیر بهداشت آلمان، نامزدی خود را برای ریاست حزب دموکرات مسیحی و جانشینی مرکل اعلام کرد. صدراعظم آلمان به طور معمول با رای‌گیری در انتخابات فدرال مشخص می‌شود که دور بعدی آن قرار است در سال ۲۰۲۱ برگزار شود.

مرکل زن آهنین که انتخاب جایگزین برایش سخت است

رای الیوم در مطلبی در این باره آورده است: «خبر اعلام کناره گیری آنگلا مرکل از ریاست حزب دموکرات مسیحی و ترک پست صدراعظمی آلمان پس از پایان دوره کنونی اش در سال ۲۰۲۱ همانند صاعقه ای بر سر میلیون ها نفر در داخل آلمان و خارج از آن بود زیرا رهبری این زن آهنین که نقش بزرگی در تقویت اتحادیه اروپا و تحکیم آن و شکوفایی اقتصاد آلمان ایفا کرده، انتخاب جایگزینی برای آن در آینده دشوار است و جایگاهش چه بسا برای دهه ها خالی خواهد ماند.

این رسانه می نویسد: این تصمیم، فردای شکستی که ائتلاف انتخاباتی اش در ایالت هسن آلمان خورد، رخ داد به طوری که رای دهندگان از سیاست هایش و راهکارهای میانه ای که با سوسیالیست دموکراتها تبعیت می کرد، ابراز ناخرسندی کردند و این از نگاه بیشتر کارشناسان و ناظران امور آلمان بود اما علت واقعی از نظر ما در سیاست های مهاجرتی دارای ابعاد انسانی بود؛ که خانم مرکل هنگامی که دروازه های کشورش را به سوی آوارگان سوری که خود را از جهنم جنگ نجات داده بود، گشود و آنهم در شرایطی که برخی به ویژه اعراب ثروتمند درها را به روی آنها بسته بودند.

رای الیوم نوشت: مرکل فقط مرزهای کشورش را به سوی آوارگان سوری نگشود بلکه به روی عراقی ها و افغانی هایی که به دریا زدند و جان خود را به خطر انداختند تا پناهگاه مطمئنی بیابند و لقمه ای همراه با کرامت و آینده ای امن بیابند.

این رسانه می نویسد: مرکل که دکترای شیمی دارد و فرزند یک کشیش است و پشت دیوار آهنین متولد و مدتی زندگی کرده است معنی و مفهوم رنج و ارزشهای تسامح و همدردی با محرومان و فراریان از جنگها و مناطق بحرانی را درک می کند و برای همین بود که قلوب آنها و محبتشان را جلب کرد. اما گروههای نژادپرست راست آلمانی امور را از زوایه ای دیگر می نگرند که آن کراهت و تنفر از خارجی هاست و از همین رو از اقدامات تحریک آمیز ضد آوارگان و مرکل دریغ نکردند.

رای الیوم آورده است: مرکل از باب همدردی در گشودن درها به سوی مهاجران اقدامی نکرده است بلکه منافع آلمان را در نظر گرفت که اقتصاد قوی آن به نیروی کار جوان نیاز دارد و قدرت آنرا می افزاید به ویژه با توجه به کاهش میانگین زاد و ولد و افزایش تعداد افراد مُسن در جامعه آلمان.

این رسانه می نویسد: آلمان با کنار رفتن مرکل از رهبری حزبش و نیز صدراعظمی این کشور بسیار زیان خواهد دید. آلمان زنی را از دست خواهد داد که به مظاهر زیادی توجه ندارد و در آپارتمانی ساده در برلین ساکن است و در سوپرمارکت مشهور به قیمت های پایین برای خرید پنیر، تخم مرغ و نان می رود.

رای الیوم نوشت: «اولریش بک» از نظریه پردازان اجتماعی مدرنیته آلمان موضع جالبی اتخاذ کرد هنگامی که توصیف جدیدی با نام مرکلیزم را به کار برد».

«ویکتور مرونینکو» سردبیر مجله اروپای معاصر روسیه به اسپوتنیک گفت: «تصمیم مرکل برای عدم نامزدی برای صدر اعظمی آلمان در سال ۲۰۲۱ دارای تبعات منفی میان روسیه و اتحادیه اروپاست. با وجود همه اختلافات سیاسی اما تنها مرکل است که حل مشکلات در دنیا بدون مشارکت روسیه را غیرممکن می داند. بعید است که سیاستمدار دیگر آلمانی چنین موضعی در قبال روسیه داشته باشد.

وی درباره علت تصمیم مرکل افزود: این تصمیم مرکل دلایل متعددی دارد از جمله نتایج انتخابات اخیر، بحران مهاجران و عدم رضایت از اوضاع داخلی است ».

به هر حال قدر مسلم آن است که مرکل در طی ۱۸ سال اخیر، عملکرد موفقی داشته است اما به نظر می رسد که سیاست درهای باز به سوی آوارگان سبب شد که گروههای راست افراطی بتوانند از آن بهره برداری کنند. هنگامی که مرکل بر سیاست درهای باز در مقابل موج مهاجران به اروپا اصرار کرد با چالشی دشوار در تاریخ سیاسی اش روبرو شد. به موازات افزایش مهاجران و حملات تروریستی در اروپا، گروههای راست افراطی نیز رشد کردند و پایگاه مردمی مرکل نیز به سبب اتخاذ این سیاست یعنی توجه به مهاجران رو به افول گذاشت تا اینکه تصمیم به کنار رفتن از رهبری حزب دموکرات مسیحی و نیز کنار رفتن از صدراعظمی آلمان در ۲۰۲۱ گرفت اما وی تاریخ سیاسی بزرگی برای کشورش رقم زد به گونه ای که برخی از تحلیلگران جایگزینی برای وی نمی یابند زیرا موفقیت های مرکل در سیاست های آلمان مشهود است. یکی از سیاست مداران موفق زن در دنیای امروز، «آنگلا مرکل» است که به عنوان قدرتمند ترین بانوی جهان شناخته می شود.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازخبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 8آبان 1397 ، کدخبر4445501:www.mehrnews.com ،

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین